Tuesday, 22 April 2014

Baru Selamat Untuk Dituai

Kalau minggu lepas aku menuai sawi putih yang baru diracun pada sebelah malamnya (seperti dalam entri nie)..namun kerana Allah masih lagi memberikan penangguhan, alhamdulillah...kalau tidak dijemput maut pun kesan sampingan dari racun yang masih baru disembur pada tanaman amatlah bahaya..wallahua'lam..

Bila bercerita pasal termakan racun nie selalu aku teringat akan cerpen sedih 'Nasinya Tumpah'..dimana anak yang nasinya tumpah itu sorang sahaja yang terselamat dari memakan masakan kulat, dimana kulat tuh yang baru diracun oleh bapaknya..(betulkan kalau salah yer sbb dah lama dah cerpen nie). Selingan pulak..

Temph yang selamat untuk menuai tanaman yang telah diracun adalah seminggu sekurang2nya..namun sayuran hijau terutamanya amatlah senang diserang perosak seperti ulat..sebab itulah kalau tanaman komersial mereka selalunya menggunakan racun..kami pun gunakan racun jugak bila dah kronik sangat serangan..

Dan tanam yang komersial jugak tak dapat kita pastikan adalah mereka betul2 tunggu sehingga cukup seminggu baru tuai dan jual...kebanyakkan yang kami dengar (kat Fiji ni lah), lepas 3 hari disembur racun , tak tunggu seminggu, mereka dah tuai dan jual dipasar..

Seperti prinsip En.AAA nak lebih selamat tanamlah sendiri sayur hijau dan tunggulah sampai boleh tuai..seboleh bolehnya elakkan daripada membeli dari pasar.

Jadi aku pun sebagai isteri yang taat kan tunggu dan bersabar hinggalah dapat mengecap hasil dari ladang sendiri..alhamdulillah..

Nampak tak sayur kelihatan lebih segar setelah dihapuskan perosaknya...daun2 yg berlubang pun tak ketara sangat.


 Bahagian tengah yg berdaun muda selalu menjadi mangsa serangan..nampaknya telah pulih..

Tumis air dengan suhun dan direncahkan dengan sedikit kiub ikan bilis..lada besar sebijik-sebijik bertangkai lagi tuh gara2 anak bujang takleh makan pedas..dia tak makan sayur tapi supnya sahajalah buat kuah.. Menjadi hidangan ringkas lunch aku ari nie...Alhamdulillah makan bertambah, perut kenyang,..I'm the happiest person in the world..:)

22 comments:

  1. Salam Ummu...
    aku pernah juga baca cerpen tu....masa zaman sekolah rendah atau sekolah menengah, aku dah tak ingat.....tapi sedihlah kan.

    ReplyDelete
  2. sbb tu kalau pilih sayur kat pasar,jgn pilih yg subur dan cantik,sikit pun tak rosak,kan...tandanya ulat/serangga pun tak sempat nak makan...

    ReplyDelete
  3. rajinnyerrr...x sbr nak pindah umh atas tanahhh nih .. leh tanam2... huuuhuuu

    ReplyDelete
  4. betul tu Kamsiah...pilih ajer sayur yg rosak2 sikit...maksudnya ulat boleh makan ,kita pun selamat mkn...eehhh, betul ker nie...

    ReplyDelete
  5. salam kak

    ya Allah kak saya penah baca cerpen nasinya tumpah tuh, sedih sangat. betul mcm akak cerita tuh.

    kat kg sy ni penah berlaku 5org ank meninggal sekaligus sebab termakan kulat lepas hujan tapi mungkin kulat beracun. mana anak yg tak sempat makan saja selamat, pama diaorg cuma kena tahan wad sebab sakit perut yg amat sangat. ajal dah menjemput, kulat beracun cuma punca. hurm..

    ReplyDelete
  6. bestla kak..nak sayur petik je kat umah..seronoknya..how i wish...

    ReplyDelete
  7. Memang berbaloi dan puas kalau dapat tanam dan hasilnya macam ini UAA.
    Tambah puas bila dah terhidang atas meja. Fresh from own farm feeling pun tak sama dgn membeli..

    ReplyDelete
  8. sayur air...make ngan ike goreng garing sedak tu..
    zee pon baru tahu ni kak nor kena amik tempoh seminggu..
    tok rajin dok cucuk tanam ni tok tahu la..
    pasni kena lebih alert..

    ReplyDelete
  9. mmg seronok dapat merasa hasil dari usaha tanaman kita sendiri kan... bahagia sgt rasanyer !.. sup simple2 gini KA pun suka

    ReplyDelete
  10. Best nyer makan dari hasil sendiri.. tanam dah besar masak.. tanam sendiri tiada racun :D

    ReplyDelete
  11. Hasil penat lelah sendiri makan penuh kepuasan.

    ReplyDelete
  12. Kalau beli kat market saya akan cari sayur yg nampak seperti kurang sihat, ada sedikit lubang dimakan ulat....

    ReplyDelete
  13. baru tadi mmd ckp..ma kita kena beli sayur yg di mkn ulat.."yes, so true nakk mmd"

    setuju dgn en di atas tu..

    ReplyDelete
  14. cerpen tak pernah baca..tp klu tak silap tv1 pernah kuar kan drama..org yg meracun tu pekerja ladang tak silap..nak cuba meracun..tapi takut

    ReplyDelete
  15. Masa baca kisah UAA hari tu, teringst juga kat cerita tu.... Tp lupa tajuk cerita....
    Dah lama x makan sawi... X pernah nampak jual kat sini

    ReplyDelete
  16. salam UAA, tu la kdg2 kita terpaksa guna racun...kalu serangan perosak dh terkawal...

    ReplyDelete
  17. salam singgah ptg membaca bila ada masa free2 ckit..

    ReplyDelete
  18. alhamdulillah dpt jgk merasa yek... kali ni pastinyer selamat...

    dana pun suke bt sayur kuah gitu kak, tak pedas aiyan pun suke mkn nasi berkuah banyak

    ReplyDelete
  19. nasiknya tumpah tu rasanya ada didramakan. Sedih cerita tu.

    Seminggu ke kena tunggu? Cane nak bersihkan ye daripada racun tu?

    ReplyDelete
  20. Sawi putih ini sedap dari sawi hijau tu walaupun rasa cam tawar sikit....Drama nasinya tumpa tu ada, drama lama yang hitam putih lagi....pernah tengok siaran rtm dulu2...memang sedih.

    ReplyDelete
  21. ooo.. baru tau keadaan jualan sayur kat pasar kat sana macam mana..
    jalan selamat tanam sendiri dan lebih yakin selamat nak makannya..

    ReplyDelete
  22. sedapnya sayur... belum pernah baca cerpen tu.. tapi pernah dengar ttg keracunan kulat... oohh dalam seminggu lepas di racun dah boleh makan ye...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads