Thursday, 17 April 2014

Bertahun Lamanya Rindukan 'Badok'

Walaupun dah berpuluh tahun meninggalkan memori masa kecik2 dulu..namun tetap aku ingat akannya..

Badok nie masa kecik2 dulu bila mok aku beli kuih kat kedai pagi2, mesti beli badok nie lah..badok nielah jugak kami adik beradik berebut..

Masa berlalu tanpa disedari..bila sesakali balik tidak lagi aku jumpa Badok nie walaupun yang lain ade jugak yg masih kelihatan..

Sudah pupus agaknya badok nie..

Pernah aku aku gugel cari camaner nak buat badok nie..namun sungguh tak percaya badok nie takder orang pernah tulis tentangnya...adakah orang2 kelate asli tak tahu, tak suka atau sudah lupa..?

Aku? akutak pernah lupa akan rasanya yg manis serta garing diluar, namun sedikit kenyal dan rasa kelapa muda yang enak didalam...

Lama aku memendam rasa nak makan badok nie..kerinduan yang bertahun lamanya..

Hinggalah hujung minggu yang lepas bila aku menelefon mak nun jauh disana..sambil berborak2 tetiba teringat akan nak tanya camaner buat kuih badok nie..

Terkejut mak aku..mengidam ker? ehh ehhh eh..belum belum..Acicha belum bersedia nak jadi kakak lagi..hehe..

Mak aku tak tahu camaner nak buatnya..tapi memang bernasib baik kerana kakakku yg umah nya dekat umah mak aku ade disitu..tak sangka aku dia tahu buat badok nie..? napalah tidak aku tanya dari dulu lagi kan...isshhh issshh isshhh...

Nasib baik aku ade lagi kelapa muda yang dah parut aku simpan dlm freezer..juga sedikit tepung beras yang tinggal dalam simpanan..

Bila En.AAAdah pegi kerja, apa lagi ade kesempatan..berbadoklah aku...heheh

Campuran kepala muda yg diparut serta sedikit garam..menjadi doh yg boleh dibentuk (tidak lembik, tidak keras..kalau lembik tanpa tepung lagi)..

Dirupa ala donutkan ia..

Setelah digoreng

Akhirnya disira dengan gula..



Alhamdulillah..sungguh aku tak sangka begitu senang nak buat kuih badok nie..cuma agak berbeza bila dinikmati setelah sekian lama..kalau dulu aku suka sangat dengan salutan gula yg tebal namun kini kalau banyak sangat gula memang takleh terima sangat..sib baik aku sira nipis jer gulanya..:)

p/s - aku masih lagi tak paham kenapa dipanggil badak..apa kaitannya ngan binatang tuh? yg cucur badak tuh pun kenapa badak jugak dapat nama?badak berendam?  huhuhu

26 comments:

  1. Salam UAA,kalu google cari badok memey x jupo la..tapi kalu search kuih getas,tubiklah resipi badok ni..kat selangor ni sokmo jupo kat gerai sarape pagi...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. so lagi,google kuih badak kelantan...

      Delete
  2. Ingatkan cucur badak... ooo memang namanya badok ya...akak memang tak pernah rasa lagi juadah ni... kelapa muda ingredientnya... mesti sedapkan!

    ReplyDelete
  3. Kuih ni akak panggil kuih lidah buaya UAA.. mak akak selalu buat masa akak kecik2 dulu.. memang sedap.. kenyal-kenyal bila digigit...

    Orang kelantan panggil kuih ni Badok ye... :)

    ReplyDelete
  4. salam...rasa terliur lak tgk kuih badok nie...betul ler, kat sini pun tak pernah jumpa kuih nie...kuih2 Kelantan nie byk yg manis2...cam org2 nya...heheee...

    ReplyDelete
  5. Sah kakak tak tahu kuih badok ni UAA. Ingatkan badok tu loghat nak sebut badak (cucur badaklah - dlm kepala kakak hihi...). Kelapa muda campur tepung aje dah tu goreng sedap agaknya ni. Org dulu-dulu memang kreatif mereka cipta makanan kan..

    ReplyDelete
  6. betullah kak.. mudah sangat nak membuatnya..
    nak cubalah nanti..

    ReplyDelete
  7. mcm senang ja nak buat ni sis :) boleh cuba nanti

    ReplyDelete
  8. UAA, macamana nak buat badok ini, letaklah resepi senang orang nak google nanti...

    ReplyDelete
  9. kak nor, memula zee baca ingatkan makanan eksotik..
    rupenya kueh badak...kahkahkahkah...jauh menyimpang..
    kat kl ni hok jupo sokmo gak kuih keria..jare2 ado la badok..

    ReplyDelete
  10. KA mcam pernah makan kuih ni tpi berkurun lama dulu dah !

    ReplyDelete
  11. ala2 mcm kuih getas org johor kak... cuma bezanyer dia pakai tepung pulut dicampur ngn kelapa pastu goreng n salut ngn gula gk...

    ReplyDelete
  12. Aduh kak sha memula baca 'badok' ke 'badak' nih?? Ekekeke

    Kuih tradisional mmg sedap..sha smp skrg banyak layan kuih tradisional jer

    ReplyDelete
  13. kuih getas la nih UAA. tapi xpenoh tgk hok style ring gini. sokmo2 dok nampok & ambo buat baru ni pun hok bulat leper tuh. hahaha!!!!ingat cha nak blh adik plok, dok gidam benda2 klasik nih

    ReplyDelete
  14. salam kak.

    tq bagi idea. nak berbuka kang kadang makan berat2 dah takmau sebab minum byk air dah. oraits. pi beli isi kelapa je kat jiran depan rumah ni ha (penjual air kelapa)

    ReplyDelete
  15. salam UAA...eiiii... lamo sungguh tok make badok ni...memey.. balik kg pun tok j'jupo doh ore jua...

    ReplyDelete
  16. liya tk pernah dengar lak kuih ni sebelum nie..makan lagi le tk.. tp cam best je ..

    ReplyDelete
  17. Kuih yang dibuat dari ubi keledek kemudian di goreng dan disira dengan gula tu ke...? Isteri saya kadang2 buat juga kuih yg iras-iras dalam gambar tu, tapi tak tau pula orang Kedah panggil apa....

    ReplyDelete
  18. cam sedap jer..nnt nak try tanye hubby la kot dia tau...dia pun org kelantan..hehe

    ReplyDelete
  19. akak blk kelate pun dah tak jumpa kuih ni kat pasar jelawat...dah takde org tua yg nak buat kut...sedapnya...

    ada award utk Nor kt blog akak

    ReplyDelete
  20. ummu tanya mak..tak tahu..tanya nenek...ingat2 lupa...tapi yang pasti sy tak pernah tahu apatah lagi rasa kuih ni....terliur pulak tgk...kena cari kelapa muda nih

    ReplyDelete
  21. Salam Ummu..
    aiks! atie pun tak tahu ttg kewujudan kuih badok ni...mmg tak perah dengar pun..hehe... teringin jugak nak rasa klu ada depan mata....:)

    ReplyDelete
  22. Salam UAA,
    Tak pernah tau adanya kuih ni..baca entri ni baru tau hehehe...manis gula sira n kelapa muda la ye?

    ReplyDelete
  23. subhanAllah mcm sedap jer. sekali pandang mcm onion rings, but actually it's sweet. yummmm. patut commercialise nie. hehe.

    x, Farah

    ReplyDelete
  24. badok ke nama kuih ni. tak penah makan. betul2 kelapa parut ke. the most close to this one yg penah saya makan dia ada tepung pulut. tapi mmg ada kepala parut dan sama la, last skali sira gula.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads