Thursday, 3 April 2014

Rugi 5 Tahun

Hari Jumaat yang lepas setelah setel berurusan rasmi melalui phone dengan staff Malaysian Embassy kat sini, beramah mesra yang unofficial lak sikit2, maklumlah officer tuh staff yang baru posting kat sini. Dalam pada beramah mesra berkenal2 tuh, terkeluar lak mulut aku nak tanya pasal pokok satu nie yang takder dilamanku..

Katanya ..."memang adelah kat Malaysian House kak.."

"Iyer ker?.." jawabku terkedu bercampur kekesalan yang amat namun tiada gunanya lagi..

Bagaimanalah aku tak pernah terpikir tuk bertanya setelah dah masuk tahun ke 6 disini..bukannya  aku tak pernah gie Malaysian House, pernah gak aku gie amek pandan dan lengkuas masa open house raya dulu...

Mungkin aku tak bersungguh nakkan pokok tuh kot dulu...

Anyway cepat2 jer aku mintak tolong officer wanita tuh pos kat ku..

Alhamdulillah semalam dah sampai..dengan FF serice..

Bukak sampulnya masih segar lagi, siap berdaun berakar gitu..

Haa..batang pun dah nak kuar akar jugak tuh..

Petang semalam jugak aku potong2kan batang serta akar dan tanam..siap..:)

Inilah rezki tuk aku setelah sekian lama...wanginya dapat  cium daun kesum nie..nikmat sungguh dengan bayangan laksa dan asam pedas..heheh

Apalagi dengan semangat membara pagi tadi jugok makcik buat lakso utaro hangpa jangan kutuk dua pinggan makcik belasah sorang2...hangpa semua lenlah kang, tak heran lakso2 nie..mana2 pun leh dapat.jalan sikit kiri kanan jalan dok ado juai noo..habat jer...hehe (p/s lakso putuih2 sbb itu lakso kering naik kapal)

Oleh kerana dah 5 tahun aku membazir kempunan sia2 sahaja tak dapat makan laksa utara nie dengan sempurna selama aku disini maka aku haraplah dengan izin Allah suburlah nanti makcik kelesum aku tuh..moga2 dapatlah aku balas rindu dendam makan gitu dan menambah berat badanlah jawabnya..

23 comments:

  1. Wah lepas ni boleh masak Asam Pedas pulak UAA... sedap wangi daun kesum tu :)

    ReplyDelete
  2. heheheh ooooh kt malaysian house tuh mmg ada mcm2 herba dr malaysia ke kak? akak tak penah tunjuk pun kot jln2 situ hehehe... kire ok lh kak dpt lah merasa utk kali nih... moga subur mewangi makcik kelesum tuh, selalunyer dia suke tempat yg lembab2 gitu kan... sbb teringat kt kampung umah nenek n makcik dia tnm kelsum nih kt belakang dpr kt bwh pokok pisang mmg subur2

    ReplyDelete
  3. wahh akhirnya merasa laksa utara noo..
    pasni boleh la kak buat asam pedas..

    ReplyDelete
  4. kat sini pun lama jugak tak merasa laksa utagha di utagha. haha
    kat kl ni tak berapa sangat.

    ReplyDelete
  5. Laksa tanpa daun kesum laksana makan sate tanpa kuah kan UAA?

    ReplyDelete
  6. bestnya makan laksa...klu tak der daun kesum tu tak sempurna ler kuahnya...(tulis nie pun dah terasa meleleh air liur)...heheee...semenjak saya kena gastrik tu hari sampai sekarang takut lagi nak makan laksa/benda2 pedas2...klu dtg Ipoh nie cari ler laksa kat Padang Polo, sedapppp...

    ReplyDelete
  7. Nanti banyak le menu guna kesom boleh buat ye Ummu. Tak pe balik Malaysia balas dendam.

    ReplyDelete
  8. Barulah lengkap kuah laksa tu kan Ummu :)

    ReplyDelete
  9. haha.. rupa2nya dia ada di situ. Pokok boleh pos ye, baru saya tau. Femes plak sampul surat Urusan paduka baginda tu kat fiji.

    ReplyDelete
  10. oh daun kesom upenya sodapnya laksa mesti makan dengan sepuas2nya sebab dah lama tak dapat terkeluar ayor liur saya:)

    ReplyDelete
  11. semoga pokok kesum tumbuh segar di bumi fiji..boleh masak laksa, asam pedas letak daun kesum..

    ReplyDelete
  12. insya Allah...hidup subur pokok kesum tu nanti...pokok ni jenis tak banyak karenah...janji air mencukupi..

    ReplyDelete
  13. tudiaaaaa org dok Fiji dapat makan laksa penang baq hang....

    memang betul tu kak, dok sini jalan sket dh jumpa laksa, jalan depan lagi jumpa kapok leko, pusing kanan jumpa org jual nasi ayam penyet, toleh kiri jumpa org jual taufufah gula halia..

    aaa... tak sabaq nak p paso malam sat gi.. hihihi~

    ReplyDelete
  14. owh rejeki rejeki, baru puas hati kan dapat pekena laksa berdaun kesom. I nasib baik sini ada (kadang2), terbayang asam pedas jer tiap kali tengok. Pernah gak try cucuk batang yang beli dulu kan, kering jer dia... sejuk sangat kot time tu.

    ReplyDelete
  15. salam UAA, haaaah baru complete raso lakso utagho....hehehe...5 tahun utk inovasi tu ummu...

    ReplyDelete
  16. ooo...hehehe...hilang kempunan kan....

    ReplyDelete
  17. salam ummu...wah sedapnya..tercapai juga hasrat ye..

    ReplyDelete
  18. Kalau pasal laksa Utara ni saya lebih suka laksa Penang dari laksa Kedah. Laksa Penang wajib ada otak udang + nenas....

    ReplyDelete
  19. hihihi..lupa nak bertanya after 5 tahun ye...takpelah...skrg dah ada, boleh lah buat laksa sokmo... aduiii! terliur tgk laksa tu... kena buat jugak ni...:)

    ReplyDelete
  20. harum bau daun kesum tu sampai ke malaysia ni UA hehehe

    ReplyDelete
  21. 5 tahun satu jangka masa yang cukup lama.. tapi bersyukur DIA tak hampakan hambaNYA untuk menikmati 2 pinggan laksa.. ;)

    ReplyDelete
  22. Haha..ingt ap la yg 5tahun tu..alhamdulillah..rezeki.klu xtepon embassy xtau ada kn :)

    ReplyDelete
  23. hamboi kak dah mkn laksa utara keluar bahasa utara...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads