Sunday, 13 April 2014

Terung Bakar Cicoh Budu

Pokok terung kami yang hampir pupus dahulu akibat berada dibawah cengkaman jerudung hantu seperti entri ini akhirnya pulih kembali setelah jerudung hantu dihapuskan dan pokok terung dibiarkan bernafas dengan lebih lega lagi..alhamdulillah..

Pokok terung kuat ketahanannya..tidak mudah mati..selagi mendapat keperluan yang mencukupi akan tetap berbuah...sampai tak larat nak kutip..

Bila dah banyak sangat, kukutip jugak dari membazir dipokok..

Kalau orang disini mereka biasa bakar terung lebih kurang camni dan letak bawang serta garam makan dengan roti paratha.

Tapi aku suka bakar dan makan cicah budu panas2..peerrgghhh memang sedap..boleh membuka selera ya amat. Dan aku realised yang terung bakar adalah lebih sedap dari rebus untuk dicicah budu..kalau takder lauk atau ulam lain pun tak kesah..tetap jgk bertambah2 nasiknya..:)

20 comments:

  1. lamanya tak makan mcm tu...terung bakar jugak sedap dibuat kerabu,style kelate,kan...

    ReplyDelete
  2. salam UAA, kalu ado ike tawa tu lg mengancam ummu....hehehe.. aidan make ko lagu tu?

    ReplyDelete
  3. Waahh. Terliur tgk menu last tuuu. Betul tuuu. Mkn mcm tu jea boleh bertambh2 nasik. Hehe

    ReplyDelete
  4. Walaupun kata orang terung buah yang 'banyak angin' tapi saya memang suka makan terutama jika terung dibuat pajeri...

    ReplyDelete
  5. huhu..terliur sudah..sng nye pokok2 tu nak tumbuh n berbuah...tgan ijau betukan..jalau sy..mampu petik di kedai je kak...menitik ailiuq

    ReplyDelete
  6. Bila dibakar baunya lagi harum... org Negeri buat lawa... sedap..

    ReplyDelete
  7. salam...UAA wat saya teringat zaman kanak yang memang selalu makan terung rebus, hingga menyangka itu adalah ikan bakar.....

    ReplyDelete
  8. Mmg selera sma..wlu bkn org kelantan..

    org klntn klu beajar mna2..bwa budu..cerita az dgn adibh hmpir sama..pg kntin bwa botol budu...sampi mcm tu sekli penagan budu..terrrbaiklh..

    ReplyDelete
  9. Waaaaaahhh...terung bakar...dicicah budu pula tu....boleh try ni..hihihih

    ReplyDelete
  10. Ya Allah sedap nya ummu...sy suka mkn mcm ni...tp sekarang dah tak boleh mkn sebab angin

    ReplyDelete
  11. terung bakar memang sedap... saya pun suka. berbading rebus, yang dibakar ni lagi naik aromanya... pekena budu pulak memang syahdu wehh...

    ReplyDelete
  12. Ayut xmkn mne terung tp suami klu dpt terung mmg xingt...beria dia mkn...k Itavyg xmkn ni tgk jela . haha

    ReplyDelete
  13. alamak Ummu ...terliur pulak aku tengok di awal pagi ni....tapi aku suka makan cicah dengan air asam.....cam nak menetes pulak air liur hehehe

    ReplyDelete
  14. Terung bakar salah satu peberet sy Ummu.. tapi sy sorang lah makan, en hubby sy tu tak berapa minat.. sy klu dah bakar2 tu buang kulit.. lenyekkan dgn lada, garam & air asam... nyum! terliur plak...haha

    ReplyDelete
  15. sy xmkn budu...tp dlm nasi kerabu napa sy boleh mkn ntah budu..smpai skrg sy xjumpa jwpn lagi hehehe..

    ReplyDelete
  16. cemana nak tau terung tu dah well cook ke blum? Saya tak suka terung, tapi suami suka, tapi tak reti masak terung. huhu... kalo rebus tu, main rebus je sampai lembek kedeney.

    ReplyDelete
  17. sedap yer, tak pernah cuba pulak, nnti leh tera lah !

    ReplyDelete
  18. tak pernah cuba lagi yang ni kak..
    nampak macam best je.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads