Monday, 12 May 2014

Mengidam Laksa Utara Lagi

Seminggu demam dan takder nak makan dan berpikir tentang makanan. Ingatkan banyaklah turun berat badan kali nie..heheh..Hinggalah semalam bila sudah kebah demamnya, datang satu keinginan untuk makan laksa utara secara mendadak, tak tertahan2 lagi dah...hohohoh..

Kepala ligat dok mikir pasal bahan2...campur tolak tambah bolehlah untuk buat bagi 1 perut tuh...heheh

Dengan cili keringnya dah tinggal sesudu jer...asam gelugor yang terahkir..manalah nak dapat lagi lepas nei stok dah abes nie..sib baik bahan2 lain ade kat laman..

Terus turun dalam hujan yang jugak nak turun masa turun kutip cili, daun kesum, limau kasturi serta pudina, nenas sib baiklah dah ade yang dibeli kat pasar ari tu...ikan, ikan tuna dalam tin jer senang kejer.heheh...cepat jer masak semua bahan2 sambil menunggu laksa segera lembut..

Punyalah lama laksa segera nak lembut...akhirnya tak nyabar nak tunggu another 5 minit terus jer belasah..


Hiii...sedapnya walaupun simple dapat melepaskan keinganan dengan berseleranya..agaknya sebab mood demam tuh yang menjadikan teringin nak makan makanan berunsurkan masam sikit kan...:)

23 comments:

  1. salam ummu...Happy Mothers Day Ummu..wish you al the best

    ReplyDelete
  2. Bila demam ni UAA .. memang selera masam2 yg timbulkan .. baru lah kena dengan tekak orang demam ni.. akak kekang buat asam rebus ikan lah.. tomyam lah.. bila demam ni..

    Dah elok tumbuhnya daun kesum lima tahun baru jumpa tu UAA ..

    ReplyDelete
  3. wow sedapnya laksa penang peberet no 1 ni

    ReplyDelete
  4. betul la kak, bila baik dari demam msti nakkan makanan yg masam2. sebab tekak masih rasa tak sedap kan.. huhu~

    ReplyDelete
  5. Dah teringin, semua pun boleh jadi :D Nampak sedap walaupun bahan2 terhad.

    ReplyDelete
  6. salam Ummu.. aiks! dan-dan tak menyabor buat laksa utara ye..hehe..
    sebab nafsu makan tu baru nak ada kan? tu yg teringin sgt....:)

    ReplyDelete
  7. knor pun mengidap juga ni...alangkah sedapnya klu org bagi sepiring...

    ReplyDelete
  8. Salam.

    Tu dia! Dia mai dah! Ayaq liuq dok bertakung dah ni tgk gambar laksa tu. Baru je semalam I makan laksa jiran I bagi hehe.

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah beransur sembuh.. sendiri ingin sendiri melakukan itu yg terasa lebih lazatnya UAA.

    ReplyDelete
  10. sodap nyer kak.... ni akak sorang yg mkn ke yg lain2 pun turut serta

    ReplyDelete
  11. ikan tuna pun jadi lah.. dulu masa belajar kat luar.. memang guna ikan apa jer yang boleh dibuat laksa biladah kempunan huhuhuu.. :D apa pun nikmat makan laksa kat sana memang ummpp kan .. diperantauan rasa lain sedap dia lain sket huhuuu :D

    http://timetravelafif.blogspot.com/2014/05/kembara-england-part-8-buckingham.html

    ReplyDelete
  12. salam UAA, kalu boh daum kesum, laksa kedah ni memey mabeles lah ummu...tambah2 baru baik deme...meme sesuai lah...

    ReplyDelete
  13. Walapun segalanya terhad bab masak memasak ni paling penting kreatif.

    ReplyDelete
  14. wah! best! u r so capable!

    ReplyDelete
  15. sempat lagi tu, tapi nampak menyelerakan !

    ReplyDelete
  16. Nampak macam mengidm aje...entah-entah budak 2 orang tu nak dapat hadiah adik sorang lagi tak...?

    ReplyDelete
  17. alaaaa dah taip panjang2 tetiba ilang lak, takper kita taip lagi sekali. allhamdulillah dapat juga melaksa simpel pun takper la janji ada rasa. kemaruk lepas demam la kan orang panggil ni.

    ReplyDelete
  18. Asal lepas di tekak dah. Mmg tekak org demam ni lain mcm skt.

    ReplyDelete
  19. kemain pekatnya laksa akak...sedap...sy xmkn lg laksa kak hehehehe anak dh 14bln pun masih berpantang huhuhuhu

    ReplyDelete
  20. kalau saya makan laksa, saya suka pekat, lepas tu banyak daun kesom.. telur pulak nak kuning lebih, putihnya takde pun takpe.. hehehe..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads