Saturday, 17 May 2014

Bekeng Nyoh

Cuaca begitu mendung ari nie dari pagi asik ujan jer, matahari pun tak nampak ghuper....duduklah dalam umah sahaja makan2, layan anak2 serta internet sekali sekala...nak kuar umah pun langsung tak boleh...huhuh

Sehari dua nie datang keinginan nak makan kuih tradisional lak...rindu akan kuih2 yang selalu dibeli digerai2 pepagi sebelum gie kerojer masa bujang2 dulu...kalaulah boleh pegi beli begitu sahaja disini karipap, seri muka, donut..popia dan sebagainya...alangkah heavennyer.....kan?

Anyway aku hanya mampu beli bahan2 dan buat sendiri sahaja yang mana termampu tuk melayan tekak melayuku ini...

Ini kalau kat Mesia selalu jugaklah beli walaupun bukan febret sangat..tapi makan jugaklah..bila lama tak jumpa gini..jadilah rindu...semalam aku membuatnya...kaler serupa hijau tak hijau tuh kerana air daun pandan dan gula perang yang digunakan...actually ini Bingka beras atau orang kelantan panggil Beke..atau orang Terengganu panggil bekeng..issshh betul ker? 

Oklah  bingka beras  nie kalau biar semalam dalam fridge barulah dia tak lembik sangat..kalau panas2 lepas kuar oven tak sedap sangat (pada akulah)...yang penting mendapat sambutan seluruh ahli keluarga...alhamdulillah...

Selamat berhujung minggu yer kongkorang...sejuk2 gini layan selimut lagi best kan...heheh

15 comments:

  1. Disini mana aku tinggal..panas yg gitu teruk mcm kering kontang dibendang sawah..they say itz going to be really..really dry..tapi apa pun..laut Pasifik tak begitu jauh dari umah..Pada aku..akak..bengkang ubi kayu is my all time favorite..tak kiralah mana aku tinggal..I juz luv the taste of it..walauapa pun aper akak buat utk wknd..itupun okaylah pada aku..U too akak have a grt wknd..maybe after the rain..there will be sunshine again..:)

    ReplyDelete
  2. sama kak nor..puchong pon hujan pagi hari lagi tapi takleh nak tarik selimut sebab keje..huahua..
    lama tok jupo kuih melayu memang rindu banget la tu..
    kalo kure manis sedap gak layan..minum ngan kopi o panas..

    ReplyDelete
  3. dah lama tak buat..suka juga mkn waktu sejuk...di tambah dgn teh o nipis...

    ReplyDelete
  4. Lepas makan bingka tarik selimut balik uhuhu... ini ternak lemak namanya UAA haha..
    JB pun agak sejuk hari ini tapi kakak kerja half day pulak...

    ReplyDelete
  5. Sama Di sini pun kedinginan...nak kata hujan x la lebat tp angin guruh bersahutan...menyebabkn gerun nak bersantai Di laman...beke tu Di trg...bekang kut ummu...sy pun suka mkn bila sejuk

    ReplyDelete
  6. bukan bekeng UAA… tapi bekang…. hihihi, bekeng tu ore kelate kato kalu jenis hot tempered sgt, hihihi

    Samala UAA…. saya pun selalu juga buat kuih bingka ni… kalau kat Tganu tu, boleh beli yg panas masa balik keje… mmg haven lah!

    ReplyDelete
  7. Bingka di Utara dipanggil bengkang dan bingka beras dipanggil bengkang beras...

    ReplyDelete
  8. salam UAA, lamo jugok doh tok make beke nih....w'pon sesekali balek kelate tp susoh nok jupo...jgk

    ReplyDelete
  9. akok tak terliur ker? acu tera buat, hehehehe.

    ReplyDelete
  10. Salam UAA,

    Bukan org jauh nun kat sana je yg kempunan nak makan kuih tradisional Kelate, Pak Aji pun bila sesekali datang anginnya tu nak makan juga. Mak Aji ni bukan pandai sangat kuih tradisional ni (yang moden pun bukan retilah juga, he he!), kenalah mula search resepi dan mula menggodak kat dapur ni!

    ReplyDelete
  11. ya selamat berhujung minggu, sambil mencari resepi tradisional...

    ReplyDelete
  12. ooo.. bingka beras?? tak pasti plak atie pernah makan ke tak kuih ni..hehe.. tapi mmg kuih tradisional terbaik lah Ummu...:)

    ReplyDelete
  13. hujung minggu mendung je.. panas pun sekejap..
    betul.. lepas pekena kuih dengan air feveret pehtu zzzz...

    ReplyDelete
  14. Lama dah tak buat bekeng ni UAA...tp bekeng okje kuih bako ler...

    ReplyDelete
  15. Mcm kuih bakar ke konsep dia. Konsep hokey.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads