Thursday, 29 May 2014

Tuaian & Vegetarian Menu

Kita biasanya makan dhal nie dengan roti canai atau roti paratha..rasanya mungkin jarang yang pernah makan dengan nasik kan.tapi kat sini cam yg aku pernah cakap before adalah menu yang paling top..

Kali nie aku nak kongsikan dengan korang bagaimana orang2 kat sini biasanya memasak kuah dhal yang lazat lagi berkhasiat. Semua bahan ade dilaman cuma kacang dhal sahajalah  kena beli..

 Gemunggal yang berkhasiat sangat buah mahupun daun..terung tuk pekatkan kuah..ketumbar tuk tambahkan aroma & rasa..

 Ginilah setelah dipotong dan leraikan daunnya..carrot pun letak jugak tuk tambahkan sayur..dorang tak letak kentang cam yang biasa kita makan kat restauran mamak..

Dah siap masak..sedap dimakan bersama2 nasik panas ngan ikan goreng atau ayam goreng..gerenti 2 kali tambah nasik..heheh

Awal2 aku cuba aku makan kuah dhal ngan nasik memang tak boleh nak telan...isshhh tak kena selera betul..lelamar tuh barulah dapat masuk tekak..malah asyik2 bertambah nasik jer pekena ngan dhal pun..:)

23 comments:

  1. Mungai tu kami panggil kelor, mak saya suka masak bening daun atau buah saja campur dgn sayur-sayur lain pun dah sedap pada kami.

    ReplyDelete
  2. Elok pekatnya kuah dhal tu UAA.. akak pun macam tu tak lalu nak makan dgn nasi selalu makan dengan roti canai jer :)

    ReplyDelete
  3. Oh... daun ini kakak tahu tapi tak pernah kakak buat masak utk dalca - kakak tak tahu pun sebenarnya. Sebab tempat kita ni yg biasa daging/ayam, kacang dhal, terung, kacang panjang, kentang dan carrot. Tapi kakak kalau makan nasi minyak biasa juga buat dalca UAA. Sedap tau sebab dah biasa pun, so kalau nasi putih pun samalah mesti sedap..

    ReplyDelete
  4. Semuanya suka ni....segar. .dr ldg ummu

    ReplyDelete
  5. Salam Ummu..
    oooo kat sana mmg makan dengan nasi kan kuah dhal ni.. klu kat sini mmg tak jumpa lah mcm tu..hehe.. sllu mmg dgn roti canai je... Pa'e suka sangat tu cecah roti... tapi nampak menyelerakan bila Ummu masak tu..:)

    ReplyDelete
  6. Salam UAA, lamo doh tok tgk buah gemunggal ni...penah mkn sayur putih daun gemunggal jah sebelum ni...

    ReplyDelete
  7. errr..tak reti makan dengan nasi..mesti pelik rasanya dekat lidah..huhu

    ReplyDelete
  8. dan2 petang ni saya nak buat dalca. aduh, sedap :)

    pokok kacang kelor ni mat salleh byk tanam kat afrika sebab sumber protein utama dan menyelamatkan ramai manusia dari kebuluran. pokok seribu guna menurut kata dunia :)

    ReplyDelete
  9. kak nor, zee rasa cam pelik jer makan nasik ngan kuah dhal..huhuhu..
    gemunggal tu payoh nok jupo sini..rasanya mace pernah make tapi tok ingat doh mano..

    ReplyDelete
  10. kuah dhal saya hanya boleh makan dengan roti canai jer dgn nasik tak masuk rasanya

    ReplyDelete
  11. salam ummu...terliur pulak kak siti di buatnya...

    ReplyDelete
  12. Semuanya jenis yg boleh diterima perut saya, memang suka...

    ReplyDelete
  13. x berapa gemr sebenarnya dhal ni.. mungkin sb mkn kedai mamak kuat sgt rasa mamak..
    ummi buat mcm sup plk..nmpk sedp. bnyk plk tu isi nya..mcm2 sayur. teringin plk nk rasa jugak..
    mmm..ummu duduk sini mcm duduk kg ye.. daun mungal pn ada ek..

    ReplyDelete
  14. salam UA lamanya tak singgah sini kan...
    sedapnya lahai dhal kalau makan dengan garlic nan.
    saya kalau dhal tak jalan makan dengan nasi kena roti baru sedap he..he..

    ReplyDelete
  15. nampak sedap. Saya dtg singgah bila cuti2 sekolah !

    ReplyDelete
  16. kalau dhal.. suka kuah yang pekat likat.. kalau cair memang tak makanlah tapi nak makan dengan nasi tak kot.. sebab tak pernah cuba.. hehehe..

    ReplyDelete
  17. Tak kenal maka tak cinta kan...lama-lama mesti boleh disuaikan dengan selera

    ReplyDelete
  18. 1st time dengar dan nampak gemunggal tu .. selalu mkn kuah dhal dgn roti canai jak :)

    ReplyDelete
  19. Alah bisa tegal biasalan UAA.....
    Okje pun tak boleh pergi kalau makan dengan nasi...mcm makan nasi org kawen...selalunya kan ada lauk dhal ....dan selalu jugak ojhe skip hehe....kalau makan roti canai pulak, suka campur 3 jenis...dhal, kari sambal....pergh sodap weyh

    ReplyDelete
  20. tak sangka pulak daun gemunggal tu boleh makan, selalunya emak mentua saya ambik buahnya shj....

    ReplyDelete
  21. Kesimpulannya, bukan tentang makanan tu sedap ke tidak. Tapi semuanya bergantung kepada kebiasaan. Saya ni sebenarnya mknn kari2 dhal ni saya kureng skit. Kalau biasakan diri makan kari rasanya akan suka juga kot.

    ReplyDelete
  22. dhal ni kena dgn roti memg selera la kak..sy pun kurg sikit dgn nasi..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads