Sunday, 4 May 2014

Yang Baru Muncul

Sesetengah benih yang kita tabur amek masa yang agak lama tuk bercambah..kadang sampai seminggu pun tak nampak haper2 lagi...rasa cam dah tak tumbuh dah gini gayanya kan..

Tapi jangan cepat berputus asa..bagi masa sikit tuk mereka keluar..mungkin overdue dari jangkaan biasa kot..heheh..  

Cam benih yang baru kudapat dari kiriman Kanada tuh..cepat2 jer aku dengan semangatnya menabur..rasanya lebih 2 minggu jugaklah baru muncul..

Yang anak pokok kecik nie ..sapa tau? orang yang dah biasa menanamnya mesti kenal nie...cuba teka esok kubagi jawapannya ok..:)

 Beet seedlings..waktu betul2 kecil merah warnanya.semakin besar semakin hijaulah sikit warna kulit mereka nie...:)

Dan yang ini...hmmm beberapa kali tabur pun takmo tumbuh sebelum nie...masalah utama adelah kerana benih tuh tak fresh..yang dah lama dah...kali nie dapat yang lebih baik sikit..ak amek masa yang lama..tutup ngan rumput kering yang dipotong..letak tengah2 hujan yang dok ngamuk sehari 2..inshaallah tumbuhlah mereka..


12 comments:

  1. salam UAA, foto ats sekali mcm yellow cosmos jah...hehehe

    ReplyDelete
  2. Betul..kadang naik bosan dgn benih tak bercambah ni...erm pertama tu pokok carrot?

    ReplyDelete
  3. Salam Ummu....Mia ni kalau bab2 pokok tanaman segala kurang arif sikit...hehe

    ReplyDelete
  4. Yg atas sekali pokok carrot

    ReplyDelete
  5. hehe..akak surrender bab anak2 benih ni...dah besar baru tau namanya...

    ReplyDelete
  6. macam daun ulam raja...hehehe

    ReplyDelete
  7. Kena rajin tunggu jugak kan Ummu..nak tgk benih tu bercambah....:)

    ReplyDelete
  8. baru nak teka tapi tdah terintai jawapan kat entry baru hhihihi.

    ReplyDelete
  9. mcm pucuk ulam raja je. tpi konfirm la jawapan saya salah. heheh.. takkan ulam raja import dr kanada plak.

    ReplyDelete
  10. yang anak pokok atas tu....ulam raja kot yer..

    ReplyDelete
  11. memandangkan baca entry dari depan ke belakang, maka dah tau jawapan tapi bila tengok gambar pokok tu nampak macam ulam raja.. hehehe..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads