Wednesday, 21 May 2014

Kucuk Koyok

Mesti korang tertanya2 apo ko bondo tuh kan? Ah itu perkataan febret Acicha...tak tahulah aku dari bahasa Congo ker atau Jeremang atau Papua New Guinea...heheh..asyik jer dok sebut tuh berulang-ulang...

Perkataan yang mendamaikan jiwa mak yang beranakkan dia nie alhamdulillah dah pandai menyebutnya...'mama..mama..'.. dan dia selalu menyebutnya sambil datang kepada maknya...seronok kan..:) 

Kalau nak nenen lak dia akan sebut 'mamman..' Kadang bila takmo atau tak suka sesuatu kena paksa jugak contohnya pakai diaper atau seluar...hmmm berperang asyik nak lari jer..dia akan sebut..'nononono..' 

Perkataan lain yang dia dah pandai sebut adalah 'tata'..itu cam first word lah sambil lambaikan tangan...

Si Acicha nie ade jugak anginnya tambah2 bila kena sakat ngan siabang...dia pantang kalau siabang pegang walker tahan dia dari bergerak..menjeritlah apa lagi...kalau kena buli ngan abang pun kesian aku tengok dia, menjerit dan terus datang kat mak dier...kadang dia macam paham taktik siabang tuk buli dia, dia bo layan jer..main sendiri2...huhuhu


Sekarang nie dah bercuaca sejuk..dari petang dah terasa kesejukkannya..kalau pepagi tuh airnya sejuk macam dalam peti aislah..jadi memalam mesti pakai tebal sketkan tidur..

Masalah utama aku ngan budak 2 orang ni adalah tuk pakaikan mereka dengan yang lebih sesuai sket ngan cuaca...si Acicha yang asyik dok cabut stokin pantang pakai kat kakinya...kalau pakai baju tebal sket atau seluar tebal takleh tidur..cepat berpeluh...keraplah pulak bangun nangis malam2...huhuhu

Siabang lagilah kritikal conditionnya..pakai jaket takmo..panas..pakai stokin takmo gatal kaki..pakai selimut takmo itchy...kemain susah lagi nak bagi dia pakai tuh semua..berperanglah atau berkompromilah jawabnya..dahlah dia batuk teruk sampai takleh tidur memalam kebelakangan  nie..risau kami dibuatnya..

Kalau bapak dia balik lak tengok anak2 dia tak berpakaian sepatutnya dengan cuaca mesti dia bising...aku jugaklah yang tensinya..dah abes pujuk berlembut, silap2 aribulan aku lak yang jadi mak singa...memang mencabar tul tuk disiplinkan anak2 pada usia nie....hmmmmm

19 comments:

  1. maknanya si comel tu...bosan klu lelama dlm tu..bila tolak taklah memanjat kut...
    si abang tu nak perhatian..maklum saja saingan nak bermanja dah ada...
    mmg letih bila jaga anak2 semakin membesar ni..bila dh besar remaja lain ceritanya plk..

    bak kata mmg tak habislah....

    ReplyDelete
  2. kucuk koyok ke. Heheh. Bahasa fiji kot. Comelnye... Suara dia mesti comel je. Record la video, share sini. Yg pasal baju tebal tu, kalau dah derang berpeluh, takyah pakai la kot. Tapi batuk Aidan tu sbb cuaca sejuk ke? Kalo Acicha buka stokin, kena pakaikan legging atau busha yg bersambung terus dgn booties.

    ReplyDelete
  3. salam UAA, oooo dah byk vocab achica ni ya....so sweet!!!

    ReplyDelete
  4. Salam singgah & Salam perkenalan =)

    ReplyDelete
  5. Tak lama lg jenuhlah ko layan dia berbual kan ... :)

    ReplyDelete
  6. hehehe.. memang cabaran kan.. tapi itulah moment indah sementara dorang belum besar.. nanti dah besar kita pasti rindu nak uruskan dorang macam dorang waktu kecil dulu..

    psstt: anak2 ai kalau tidur mesti takmo berbaju..

    ReplyDelete
  7. salam ummu...hahaha..sabar2 jangan marah2...

    ReplyDelete
  8. saya tak sabar nak tunggu Arissa saya berjalan dan bercakap...cabaran membesarkan anak2 menguji kesabarankann...

    ReplyDelete
  9. Salam Ummu..
    oo musim sejuk ya kat sana.. susah jugak kan klu budak2 tak nak pkai tebal..hihi..samalah abg pa'e tu..kita dok kesejukan dia berpeluh2 tido...hehe..
    dah byk juga arissa dah bleh sebut kan...mesti comell bila dah pandai cakap nti...hehe

    ReplyDelete
  10. Ragam anak2.. huhuuu.. Ni ada dua orang anak sedara sama jugak huhuu :D

    ReplyDelete
  11. heheheh pasni makin banyak lah ayat2 dia tuh kak...
    skrg kt sana musim panas berbahang mcm kt malaysia jgk ek kak

    ReplyDelete
  12. memahami keadaan ummu...tang si ayah balik tgk tak septtnya..kita kne dgr leteran...huhuhh...comel acicha happy! aidan tu nmpk gaya penyakat

    ReplyDelete
  13. nak jadi ummi yg sweet tak leh garang mcm singa.
    gitulah ragam budak2..sabar..ah..

    ReplyDelete
  14. hehehe comelnyer nama dier yer... dh besar & rasa macam sekejap sagt lah !

    ReplyDelete
  15. aikk dah tukar gambar lain lak...
    comel ajer jelingan si Abang tuh, gaya cam nak telan org...heheee..

    ReplyDelete
  16. assalammualaikum dik.
    Alhamdulillah dah besar mereka berdua ni.Kejap je masa berlalu.

    ReplyDelete
  17. Bila anak2 dah besar, semua kenangan masa mereka kecik itu akan menjadi memori indah utk dikenang...

    ReplyDelete
  18. Salam UAA,

    He he, tergelak pulak bila baca mak singa! Mak Aji memang kalau anak tengah tak mendengar kata memang jadi mak singa /tarzan! Kadang2 anak2 dah besar panjang ni pun keluar juga tarzan tu bila dah marah sangat!

    ReplyDelete
  19. dengar betul2 came kecek kelate jo acicha yo..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads