Thursday, 15 May 2014

Dipanggilnya 'Auntie'??

Ketika sedang duduk2 menunggu diatas kerusi rawatan didalam bilik dental surgery sesambil melayan anak bujang bercerita tiba2 datang seorang dentist sambil berkata "sorry auntie to keep you waiting..i was looking for some equipment.." pastuh dia keluar balik tanpa sempataku tengok mukanya

"Auntie?? Saper Auntie..? nie ado yang nak kena lempang free2 nie? sejak bila aku nie jadi makcik kamu? adakah aku nie nampak cam makcik sangat ngan bertudung ?"..kataku didalam hati yang tiba2 menjadi panas...huh dipanggilnya auntie..masih takleh terima lagi..

Tekad nak tengok muka orang yangg berkata2 tadi nak tengok betapa mudanyakah sanggup panggil aku auntie...

Dia datang lagi..baru dapat tengok mukanya..ingatkan baru lepasan sekolah ..namun cam dalam late 20s atau early 30sgitu...dah tuh kenapa perasan panggil aku auntie...?????

Tak puas hati walaupun aku tak tanya dentist tuh mahupun melemparkan pelempang sulong atau blah daripada surgery room tuh..Baliknya aku cakap ngan En.AAA ...

Katanya biasalah kat sini Fijian panggil semua orang pun auntie..tak kira usia, muda atau tua dr mereka wpun mereka tuh sendiri auntie/ makcik2..sebagai panggilan hormat..hmmm kalau pompuan melayu ko datang malaysia panggil orang auntie maunya ko nak kena sembur kalaupun tak kena cak lempang walaupun niat ko tanda hormat...huhuhu..

Kadang dorang nie datang dari pagar ke pagar ataupun nak mintak sesuatu seperti air, atau baca letrik dan sebagainya .. akan terjerit -jerit panggil aunti..auntie wpun tak tengok muka tuan umah lg...aku kadang yang nak bukak gate atau menjengok pun rasa patah semangat huhuhu....kecualilah bila dah didepan2 yang aku takleh lari....

Kalau orang India lain lak..depa biasanya akan panggi 'baini' ..maksudnya adik atau kakak...ade jugak Fijian yang  jenis biasa bergaul ngan Indian dia akan gunakan panggilan 'baini' tuh jugak...

Kalau orang kita aku rasa slagi tak cecah umur 50an tak sukanya dipanggil makcik..betul tak?

24 comments:

  1. ada rupa aunty ke ummu kita ni...

    lain tempat lain caranya kan..ha ah kan aje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. try umi kita paling sini gak sekejap..nk tngok aunty ke sis..ho..ho..ni paling belakang je..haa

      Delete
  2. Hahhaha picture tu tak boleh blah UAA...
    Lain padang lain belalang, lain negara lain panggilan orang.. tu UAA.. kena redha lah untuk beberapa tahun lagi..

    Akak pun pernah di panggil Mbah itu bahasa orang jawa maksudnya nenek.. terfikir jugak saya dah tua sangat ke saya... bila saya melihat muka yg memanggil saya tu .. boleh saya panggil mak cik pulak hahahha sabar jer saya.. sambil melempar senyuman :)

    ReplyDelete
  3. sy plak terasa muda bila ank sedara panggil "kak long", padahal usia2 deme baru 8thn, 6thn, hihi..

    ReplyDelete
  4. aunty hehehehehe...sbr je la kak...

    ReplyDelete
  5. Kalau En AAA mari Kelate, mesti perasan habis sebab rata2 kat sini, tak kira tua ke muda, orang lelaki di panggil 'Abee' ... Pernah terjadi kawan hubby dari utara dtg ke Kelate pertama kali. Bila disapa gadis penjual 'Nok beli gapo Abee???' terus gelabah. Dia cakap kat hubby, dia rasa muda, semangat sekali dan terus beli macam2 kat situ jer. Haha ...

    ReplyDelete
  6. betul tuuuuu!!!...saya pun kdg2 rasa menyerap ajer darah ke kepala klu ada org panggil 'auntie' or makcik2 nie...( hihiii...bukan tak sedar diri nie dah makin berumur...)...

    tetapi utk adik2 yg baru 20-an/30-an tu, baiknya korang gunalah panggilan Puan...or Akak yer...lebih manis dan sedap telinga mendengarnya...

    Maaf byk2 le UAA....macam lari tajuk lak...cerita UAA tu kat Fiji...dan cerita saya lak utk org2 di sini...

    Ok, jumpa lagi...

    ReplyDelete
  7. panggilan sentapppp... agak2 la nak panggil pon..
    kalo anak2 yang panggil gitu tak kesah..

    ReplyDelete
  8. hahaha panggilan yang menyebabkan kita rasa tua kan.....kalau gi pasar pun sama orang akan panggil kita "akak" padahal yang memanggil tu pakcik tua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini yg kelakar betul nie..:)

      Delete
    2. Aduh sakitnyer..panggilan begitu..takpelah..consider the source..kami sebagai orang India selalu menguna aap atau aapne kpd sesiapa yg tidak dikenali..krn tak suka sakit hati org..lagipun hormat lah sikit cik oii..:)

      Delete
  9. Hihi... naik sentap UAA ye. Kalau kakak ni dah biasa bahasakan diri auntie sebab masa usia belasan lagi dan ada anak buah. Sekarang ni panggilan nenek pun ada tau pada kakak ni UAA. Tapi kakak memang dan tua

    ReplyDelete
  10. Salam UAA, hahahaha....mmg kelakar lah....tapi foto ummu tu mmg cun!

    ReplyDelete
  11. heeheheh sentap akak yek.... sabar2 itu tanda hormat... nsib tak panggil nenek tau

    ReplyDelete
  12. kang dia panggil "addey mannis" kang terlompat u. hihihii kat sini pulak I yang rasa serba salah sebab dorang ni mana ada panggilan2 ni semua kan, panggil nama ajer atau puan semata.

    ReplyDelete
  13. Hihihihi :p gambar yg ummu letak tu dah pangkat tok wan atau nenek kikiki

    ReplyDelete
  14. Kalau kat sini, saya perasan mat2 atau minah2 saleh ni pula jenis mulut manis… kalau lambat sikit mcm tu, mesti mereka panggil "Dear" atau "Love". Hihihi, hinggakan saya pernah bersoal jawab dgn Aisyah yg tak puas hati sbb seorang makcik ni panggil abah dia "Love"… Saya biasa jer, dia yg lebih2 tak puas hati…. "She not suppose call dad love!"… ekekke, kelakar pun ada tgk muka dia masa tu :)

    Kalau saya kat Fiji, mmg muda sokmo la UAA… Itu nama saya!

    ReplyDelete
  15. Hehehe.....sentap juga ummu...tp klu org kita janggal bila umur lebih kurang tp dia panggil ko aunty...hehe

    ReplyDelete
  16. kuang3x……ni namanya tua sebelum usia…sobar2…..

    ReplyDelete
  17. hahaha...panggil antiue...muda sket lagi...dari di panggil makcik,,,hehehehe

    ReplyDelete
  18. ahahaha.. muda lagi bahh... awat depa panggil auntie plak.. mmg tak puas hati ni..haha

    ReplyDelete
  19. hehehe.. normallah tu.. sebab ai pun penah kena cenggitu gak.. kehkehkeh..

    ReplyDelete
  20. Kat sini kalo kena panggil kak pun dah ramai yg sentap, inikan plak kena panggil makcik. heheh.. Tpi saya tgk org jugak yg panggil tu. Kalau mmg budak2, rasa mcm okay je. Sbb mmg biasa pun, anak2 buah mmg panggil maksu kira pangkat makcik la tu. Tapi kalo yg panggil tu mcm UAA kata, umur dalam 30an, mmg nak kena lempang dalam hati la tu.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads