Thursday, 8 May 2014

Mangsa Pembakaran Tersembunyi

 Buah limau kasturi yang sepohon ade dilaman lebat buahnya bila kena musimnya..selalunya tak berhabisanlah tuk kegunaan kami sekeluarga..

Kadang ade gak bagi kat jiran2 yang nak limau segar yang tak jatuh kebumi tuk buat 'achar'..(indian style jeruklah rasanya)

 Pokok tinggi..nak petik ngan tangan kadang tak dapek..terpaksa jugak galah dijolokkan walaupun sebiji tuk buat ulam dalam budu..huhuhu

Oleh kerana banyaknya sampah2 buangan dari ranting2 kayu..pokok2 mati..batang2 pokok tah haper2 lagi yang terlalu besau tuk buat kompos dan jugak pembakaran secara terbuka tak dibenarkan..maka terpaksalah dilonggokkan kat bawah pokok nie..kemudiannya peladang suami curik2 bakar diwaktu hampir senja.. Lihatlah akibatnya pada pokok yang menjadi mangsa nie...huhuhu

 Sib baiklah limau kasturi nie bukan digunakan hari2..ikut keperluan jer..taklah rasa sedih sangat...lagipun pokok nie dianyer recovery kalau ikut sejarah agak cepat jugaklah..

22 comments:

  1. Lebatnya buah limau kasturi ni.... makan dengan asam boi ni pun sedap :)

    ReplyDelete
  2. besar nyoh Nor......lamo mano doh tu tane jadi besar lagu tu?

    ReplyDelete
  3. salam UAA... MasyaAllah besa nyo pokok limau kasturi tuh....tk penah pokok yg sebesar ni...

    ReplyDelete
  4. Salam Ummu..mmg lebat plak buah limau kasturi ni kan..sayang nya terbuang... klu sy suka lah ni ummu..buat air limau lah paling peberet..:)

    ReplyDelete
  5. lebat merimbun...sayangnya kak nor gi bakar..
    bila banyak tok abih nok guna..time takdok gak nok bedo'oh..
    sini beli pon mahal kak nor..
    skalo tunggu balik kampung la baru borong pokok blake rumoh..

    ReplyDelete
  6. Memang tinggi pokoknya tu UAA dah lama tanam ker... nasib buahnya banyak taklah sayang bila terbakar kan :)

    ReplyDelete
  7. lahai.. sayangnya.. tapi mmg kak, mmg cepat dia tunas baru n heal diri dia sendiri. pandai bawak diri limau ni, hehe

    ReplyDelete
  8. Ya Allah sayangnya terbakar,buahnya lebat jugak tu

    ReplyDelete
  9. klau lebat mcm ini memg tak abis makan, nak wat limau ais hari2 pun rasa perit tekak kang...

    ReplyDelete
  10. kalau rendah pekebun cilik pulak akan dok leka memetik buahnya.. hehehe..
    apa-apapun moga pokok limau tu cepat sembuh hendakNYA..

    ReplyDelete
  11. Limau kasturi perah dalam budu mmg terbaik.Hihihi.Sini pun skang daun-daun ranting byk gak.Sama la takleh dibakar tp nnt akan ada org datang tolong bersihkan.Sayang jgk dgn pohon limau tu.

    ReplyDelete
  12. Sayang buah tu terbakar kak..huhuhu

    Tp mmg lebat sungguh!!

    ReplyDelete
  13. Siannya pokok limau jadi mangsa...Macamana nak buat teh o ais limau ni kalau batang dah kering gitu? hehe

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum ummu...sedap ni tapi bila dah mcm tu sayang betul...:)

    ReplyDelete
  15. ish3... sampai hati pekebun suami bt gitu kt pokok limau kasturi tuh... huhuhuhi.... moga2 cpt sihat pokok tuh... kang kalu dh sihat akak tunjuk lg ek

    ReplyDelete
  16. Besar dan tingginya pokok...apa baja dia pakai...?

    ReplyDelete
  17. Tingginya pokok limau kasturi tu UAA.. saya suka buat air jer kalau limau kasturi… bagus utk mengempiskan perut :)

    ReplyDelete
  18. selalu tengok pokok limau kasturi yang rendah ditanam dalam pasu jer....ala yang masa tahun baru cina tu tak pernah pulak tengok pokok yang besau mcm ni

    ReplyDelete
  19. Tinggi betul pokok nya..jarang tgk yg meninggi mcm ni kan...selalu nya jenis rendang rendah

    ReplyDelete
  20. banyak sungguh buahnya... siap kuning2 lagi. biasa yg hijau je kalo jumpa kat kedai. sian ke pokok tu. huhu... saya ni wp tak pandai menanam tapi saya selalu je sedih kalo tgk pokok kena tebang ke, terbakar ke, tumbang ke. terasa mcm dia manusia. hehe. kantoi plak kang yg saya ni saiko sebenarnya, mcm siri bercakap dengan pokok.

    ReplyDelete
  21. lebatnyer UA, buiat jeruk pun sedap ni

    ReplyDelete
  22. Salam UAA,

    Kat sana pun dilarang pembakaran terbuka ya. Mak Aji pun dah tak bakar dah, kalau tak dibuat kompos, dibuang ajelah kat tempat buang sampah. Punyalah besar tingginya pokok limau tu!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads