Thursday, 1 May 2014

Bila Aku Diluar Dia Didalam

Bila ade baby dalam keluarga 4 tangan boleh menjadi 2 tangan sahajalah..sebab 2 tangan itu sudah terikat dengan sikenit.betul tak?..

Dan 2 tangan yang lagi itulah yang bekerja..

Macam  semalam cuaca agak redup disebelah paginya..'dia' tuh agak kurang sehat dengan sakit tekak dan takut terkena hujan..tak mau keluar umah..so aku katakan pada 'dia'..akulah yang akan keladang hari nie..hmmm

'Dia' dok dalam umah jaga anak2 jerlah ..

Aku yang diluar lak bermacam2 kerja yang hendak aku buat..ibarat melepas geram lama tak berladang..inilah saatnya..:)

Seawal 7.30am aku diluar. Yang paling utama aku nak setelkan adalah cauliflower seedlings aku yang semakin besar..nak cepat2 transfer..so akulah yang kena finalise batas yg 'dia'dah buat tak siap tuh..siap batas aku pun tanamlah kobis bunga tuh dengan selamatnya...alhamdulillah..

Ade masa lagi aku semai benih ketumbar, tomato dan sawi putih..sempat jugak merumput sedikit.

Belum ade panggilan dari 'dia' yang didalam ..so sempat lagi aku tuai yang mana patut..

Hampir 9am aku ternampak 'dia' sedang bersiap2 hendak keluar..hmmm Acicha sudah tidur rupanya..so tamatlah masa aku untuk berseronok2 dengan laman dan selut...

 Beginilah ghuper kasut but aku setelah sepagian berkebun...hmmm

Pagi nie lak 'dia' dah ok sket badannya yang tak berapa sehat tuh...mau pulak diluar...katanya mau setel anak kobis dia...

Sepagian jugaklah dia siapkan batas dan menanam...juga membersihkan ladang yang bersamun...anak2 tomato pun 'dia' dah selamat alihkan jugak..alhamdulillah..

Inilah ghuper 'ladang' kami setelah beransur2 diusahakan..alhamdulillah much better than before..

Hmmm ..bila dia didalam dan aku diluar..taklah produktif mana hasilnya yang didalam tu..cuma dia mampu concentrate tuk jaga budak 2 orang tuh jerlah..lain2 kerejer umah..on hold...

Tapi bila aku didalam dia diluar..lebihlah produktif sebab aku berjaya buat beberapa kerja sambil jaga anak2 seperti memasak, kemas umah..lipat kain..sapu sampah...etc...

Dan dia bila diluar jugak lebih produktif untuk skop yang luas kan...:)

Sememangnya wanita lebih terer bab multi tasking dari lelaki kan...betul tak? Tapi lelaki wpun mereka cuma boleh concentrate 1 kerja sahaja dalam satu masa, tapi  mereka memang concentrate betul2..dan lebih baik dari kita resultnya...(pd akulah)

11 comments:

  1. Kesimpulan itu sangat setuju ummu...kerja 'dia' sy ni lebih kemas...yelah nak diikutkan tenaga dia orang lebih kuat kan

    ReplyDelete
  2. Apa Yg penting kerjasama... lagu wonderpet

    ReplyDelete
  3. Wah sis, tempat u main tanam-tanam kira very luas jugak ah...really have to take effort to do it or abandon it...mestilah girl more multitasking haha

    ReplyDelete
  4. Salam UAA,

    Lawa kasut, itulah bukti betapa kuatnya kerja berkebun! Bab multi-tasking mana ada yg boleh lawan kita kaum perempuan, tangan kaki bergerak semua! Bila ladang dah siap gitu rasa lapang aje, kan!

    ReplyDelete
  5. Setuju sgt UAA… org pompuan lebih pandai multitasking… sambil basuh kain boleh kemas rumah dan masak…
    Tapi bab kemas rumah, 'dia' mmg cepat dan laju.. cuma cons nya bila kita cari barang yg 'dia' kemas, sah2 tak jumpa…. huuhuhu

    ReplyDelete
  6. Hahaha betul tu. Suami sy sering mengakui perempuan lebih multitasking hehe

    ReplyDelete
  7. Ingatkan Labour Day manja-manjakan diri dalam rumah, tapi peladang2 yg rajin ni tetap turun ke ladangnya.... :)

    ReplyDelete
  8. hihihi..kita klu duk dalam rumah mmg banyak kerja boleh buat...multitasking kan Ummu... tapi bab2 kerja kat luar rumah bagi kt org lelaki lah...
    *boleh tahan kotor kasut Ummu tu....hihi

    ReplyDelete
  9. setuju sangat, kita org perempuan memang multi tasking...kalau menjadi kebun tu nanti mesti xabis makan.

    ReplyDelete
  10. hebat jugak la UAA bleh selesaikan kebun tu wp UAA kata AAA buat lebih lagi skopnye. betul tu UAA, kalo kita yg jaga anak kita mampu utk buat keja sambil2. Lelaki tak mampu buat tu. dia kalo jaga anak, dia dok tunggu je la anak tu. ataupon dia tunggu anak sambil tgk bola. huhu.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads