Sunday, 18 May 2014

Nasib Pisang Setandan

Kalau ade pisang yang berbuah dan masak dilaman mana lebih wise biarkan masak dipokok atau tebang dan bawa masuk dalam rumah, peram naturally hingga masak?

Kalau kami prefer pisang yang masak dipokok, lebih fresh dan sedap lagi rasanya berbanding dengan yang diperam. Tapi masalah nak menunggu masak dipokok adalah mengambil masa yang agak lama..kadang dapat kat makhluk Allah yang lain dahulu walaupun kita dah tutup balut nak lindung dari depa...depa lagi smartlah...

Kalau terkena musim hujan lagi naya...terperuk didalam guni yang basah makhluk lain pulak yang senang membiak..hmm nak makan pun tak berselera...

Nak senang dan selamat cantas tebang buat masuk dalam umah..biarkan masak sendiri slowly ...not much choice kan...

Dah berbulan dari tempoh mula masak...tapi tak dapat dinikmati sepenuhnya...asyik masak dan buruk jer...hanya sempat amek buat goreng kerepek ngan sikit2 buat masak dalam makanan Acicha jer...inshaallah bila dah diputuskan dari induk nie dapatlah tunggu masak dengan lebih selamat dan diagih2kan mengikut rezki masing2 ..inshaallah..

Yang dah masak...pisang nie i dun loike that much..tak sesedap pisang nangka ataupun pisang lemak manis...kalau tak berhabisan jadi keklah jawabnya mereka nie...:)

16 comments:

  1. msk di pokok sikit...tebang peram jer...rasanya mcm tulah kut...

    ReplyDelete
  2. mcm pisang montel jah. dok sedak ko? klu dekat bui ko ambo dakpo xsea gak. heheh

    ReplyDelete
  3. pisang apa ni yer kak... mcm rupa pisang montel pon ada. kulit licin bkilat. sy x pndai tgk jenis pisang sgt. pisang x rare je kenal. cthnya, pisang tanduk. kuikuikui

    kek atau muffin. biasanya mcm tu jela laju dimkn kalau x nak masak gulai atau kerepek. tp, kerepek jugak la yg sedap. sbb tak muak. hehe

    ReplyDelete
  4. Salam Ummu....
    Tak berapa nak gemar makan pisang masak ni, kalau pisang goreng memang suka. :D

    ReplyDelete
  5. salam UAA, potong nipis kukus dgn santan sedap jgk tu ummu....

    ReplyDelete
  6. lepat pisanggggg. hehehhe ingat dulu2 nenek pun selalu cantas peram dalam umah jer, nak selamat. tu yang bermacam2 jenis kuih kita dapat dari pisang kan, sebab sekali dapat banyak sangat tak berhabisan. dulu la... skang ni dapat beli yang bodo2 kat kedai tu pun dah terharu dah ha hehe.

    ReplyDelete
  7. Salam UAA,

    Kami biasa tengok agak matang je buahnya kami tebang pokok ambil buahnya. Sehari dua dah boleh dibuat pisang goreng dah! Memang xleh biar kat pokok, sama keslah kat sini pun.

    ReplyDelete
  8. pisang ini mk saya panggil pisang hijau...

    ReplyDelete
  9. Buat kodok pun sedap juga, tambah lagi makan panas2 di musim2 hujan waktu petang...

    ReplyDelete
  10. Mcm pisang berangan...biasa kalu kt umah kampung nun...ayah sy tgk pisang matang mcm ni terus tebang...sebab ada mat pit suka curi pisang...sini pisang mahal especially pisang nangka

    ReplyDelete
  11. msh hijau lg kulitnyer tp isi nyer dh msk ye kak? manis tak rasanyer?
    sapakah yg suke curi? org ke binatang kak?

    ReplyDelete
  12. klu kami panggil pisang hijau kot ni Ummu...sllu nya kami makan mcm tu je bila masak...

    ReplyDelete
  13. anak-anak saya cukup suka makan pisang.. ;)

    ReplyDelete
  14. Nama apa agaknya pisang ni yeh UAA....dole ke....mcm pisang yg selalu jual kat AEON.....sedap makan gitu je ni kot....
    Dah cantik sangat dah tu buat kek hehr

    ReplyDelete
  15. tak sedap ke pisang ni? Nampak mcm pisang berangan je,. Ke bukan?

    ReplyDelete
  16. Pisang berangan kan ni? Kagum tengok sis ni, saya pun minat berkebun, tapi rumah sekarang depan belakang bersimen ;( InsyaAllah nanti pindah kat rumah yang ada tanah sikit, nak berjasa kat tanah jugak.. ;)


    P/S: Rasanya, setiap rumah patut ada sebotol Basic-H ni kot.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads