Monday, 20 January 2014

Aktiviti Kebun Yang Terakhir Dimusim Cuti

Semalam merupakan hari terakhir En.AAA bercuti panjang sempena cuti sekolah..so hari ini offically balik bekerja lah..budak2 mula bersekolah sessi 2014 esok..inshaallah.

Hampir 2 bulan bercuti panjang nampaknya tidak banyak projek2 besar terutamanya yang berkaitan dengan kebun dapat dilaksanakan..banyak komitmen lain yang perlu dilunaskan dahulu nampaknya..:)

So semalam sedikit kesempatan digunakan untuk menyelenggarakan laman seadanya..tukang kebun simpanan (tuan tanahlah) pun turut turun padang sementara mem kecik tengah lena tidur..setelkan kerja2 yang asyik doh tertangguh2 nak buatnya..

Limau purut nie dah dibersihkan dah rumahnya..bilalah nak besar nie..dok nunggu nak buat tomyam nie..hehe

Selamat menebas pokok lengkuas nie..too much covering pokok2 cili serta limau purut..sian mereka tak dapat cukup cahaya..


Tinggal lagi suku jer lagi..tapi cepat jer mereka nie berkembang..kalau semak sangat risau jugak kang bersarang lagi tebuan kat sini.

Lepas tuh kerja2 menuai mana yang patut lak,

Jagung yang ditanam pada penghujung tahun lepas alhamdullillah dah dapat merasa hasilnya..bendi pun dituai lagi walaupun semalam dah tuai..

Bendi yang dituai pada hari sebelumnya..memang murah rezki betul..Alhamdulillah.

 Dan jagungnya selamat dibakar..banyak yang rongak tuh..agaknya masa tabur benih tuh En.AAA tersenyum kot..heheh

 Peminat jagung yang tegar..separuh dalam perut dia sahaja..huhuhu

Aktiviti the garderner lak,

Membersihkan kebun kacang bendi  batch yang baru serta buat junjung kacang panjang yang kelihatan tuh..

Tukang kebun kecik..buat2 bizi raking sampah2 lah kunun...heheh

Bila dah bermula penggal sekolah nie tak tahulah En.AAA ade masa ker tak nak uruskan kebun setelah pulang dari kerja..hmmm...tukang kebun simpanan lak tak boleh tinggal mem kecik tuh..tambah makin aktif skarang nie....

p/s: excited pulak nak tunggu event esok...esok2 jerlah citer yer...inshaallah..:)

17 comments:

  1. Assalam Ummu.. oh big bos dah habis cuti ye? InsyaAllah ada juga masa utk turun ke kebun tu..sebab kan dah terbiasa..hehe
    amboi, abg tumpis Fiji tu..rajin nampak.. sedap je tgk dia makan jagung tu..nak sikittt...haha

    ReplyDelete
  2. jagung ronggak hehe...

    limau purut ulat beluncas suka sangat makan daunnya...

    ReplyDelete
  3. UAA greetings, ooo jagung rongak sbb tersenyum masa tnm rupanya...hehehe...terliur betul tgk aidan beraksi gigit jagung bakar homegrown n homemade!!!!

    ReplyDelete
  4. sedapnya aidan mkn jagung...rongak2 pun segar dr ladang..

    ReplyDelete
  5. Baca dulu yg tertinggal N3nya UA:-

    Roti pratha kakak tengok macam tortilla anak kakak sumbat dgn daging bakar, salad, tomato sedapnya...

    Kacang tanah fresh teringat masa kakak kanak-kanak dulu makan mentah tau UAA - tak sakit perut pulak tau.

    Nasi lemak mengancam menggoda kalbu

    Hari ini - daun limau purut tu kalau buat rendang dah boleh guna pun UAA. Aidan kan anak rajin. Tunggulah UAA kalau dah kuat dia akan jadi macam Abahnya juga..

    ReplyDelete
  6. Pertengahan Januari baru Fiji memulakan musim persekolahan ye?? Di Malaysia awal Januari dah mula sekolah....

    ReplyDelete
  7. jagung freshhh..bendi best...seronoknya kak..
    jagung tu wat cucur jagung sedap!!

    ReplyDelete
  8. hahahahaa..rongok pon takpo la ummu asalkan dapat gak make jagung..
    ehhhh kalo en.aaa senyum gak kompem manis jagung tuh dih..

    ReplyDelete
  9. UAA tak htr aidan gi skolah ke tahun ni? Nanti nak balik Malaysia, tak sempat la dia nak merasa skolah kat Fiji Island. Ke guane?

    Jagung tu saiz dia kecik2 saya suka yg macam ni. Senang nak pegang.

    ReplyDelete
  10. Moga sihat dan suburlah tanaman tu semua hendakNYA..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum ummu...seronoknya dpt buat xtvt mcm ni ...berbudi dgn tanah...

    ReplyDelete
  12. Salam ummu lama x jenguk kebun ummu ni...kebun sy yg tak se berapa kebun pun entah apa jadi nya...

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum...
    ummu.... nani ni kan.. nak gelak lah bila tengok pokok limau purut tu.. sebabnya.. hari tu kinah nak makan tomyam.. lepas tu mr mama dah beli semua bahan2 tomyam.. kononnya nak buat tomyam daging.. lepas tu balik umah rupanya takde stok daun limau purut... jenuh la kan.. dah la dok tinggi nak soh anak gi beli pun bukannya dia tau dan kenal pun daun limau purut ni.. sbb mamanya bukan selalu beli pun and buat tomyam kan.. and nak jadi citer.. ada pokok limau kasturi.. so amik sehelai daun limau kasturi tu.. buat bau tomyam je.. hahahahaha.. tak berani letak banyak sebab nanti pahit and tak penah di buat orang kan.. hehehehe.. jadi lah dari takde..
    Ummu.. jagung camtu rongak pun sedap gak tu.... sonok lah si penggemar jagung tu makan ye.. hehehe.. comel sangat..

    ReplyDelete
  14. jagung rongak ada yg pendapat tanam terlalu jarak. sbb tu ada lirik.. tanam jagung rapat2.. biar senang puyuh berlari.. eh. tu tanam pinang daaa...

    lol.

    harap akak sefamily sehat sentiasa hendaknya. amin.

    ReplyDelete
  15. Bila komitmen yg len mendahului kan..xpela.mne yg blh dibuat jela nmpk ye.aidan the jagung boy..hihi.

    ReplyDelete
  16. Lengkuas mmg senang sangat tumbuhnya kan UAA...kadang tu jadi semak dibuatnya...
    Hehe kotnya Arissa yg tanam tak?

    ReplyDelete
  17. Salam...best bebenor tengok jagung yang rongak tu...tapi mesti sedap kan jagung bakar tu....

    jagung tu rongak sebabnya banyak bunga jagung yg tidak berjaya disenyawakan oleh bunga jantan kat atas pokok tu.....

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads