Monday, 6 January 2014

Yang Dituai, Dikari-kari

Tidak banyak aktiviti perkebunan yang menarik dalam beberapa hari nie..sebab tulah cerita pasal ladang tuh agak tak banyak..anyway walaupun begitu hasil dan rezki dari ladang masih lagi berterusan..alhamdulillah..

Macam bendi nie walaupun dah beberapa bulan masih lagi mengeluarkan buah walaupun ketinggiannya dah melepasi 6 kaki rasanya..Biasanya tak terjadi sebegini lama..namun alhamdulillah rezki Allah nak bagi tak payah susah2 kuar duit bagi kat orang2 kat pasar nun..cili besar yang buat aku makin sayang..sebab sempat merah dengan banyak kali nie..kalau tak asyik makan cili hijau jer..tapi tetap sedaplah camaner pun..

Kalau bendi selain dari buat ulam..masak air ataupun masak bersama singgang..yang aku paling suka masak dengan ikan ..kari ikan mamak style...


Selepas transformasi with local fish Marlin..lihatlah betapa terserlahnya cili merah tuh. Hmmm..makan ngan nasik panas..dihari panas..memang berpeluh-peluh..heheh...Arissa yg dok atas riba tengok gambar nie pun telan liur jugak..:)

21 comments:

  1. Alamak....awal2 pagi dah terliur tengok kari tu Ummu......kari versi mamak lagi tu...makan dengan nasi panas2 mmg best! :D

    ReplyDelete
  2. Kacang bendi serba boleh dimasak apa pun sedap. Kena kari UAA ni kakak yg teringin sama macam Arissa juga. Kalau kakak suruh pilih kentang dalam kari dan bendi kakak pilih bendi UAA...

    ReplyDelete
  3. Adoiii..sedapnya tgk kari di pagi hari ni..
    Mmg sedap bila bendi campur kari ni...sy mmg suka sngt2...

    ReplyDelete
  4. hehehe...Arissa pun nak makan kari mamak jugak. Ape beza kari mamak dengan kari biasa UAA?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rsnya kari mamak byk guna rempah lagi..sy belajar pun ikut resepi internet..

      Delete
  5. sedapppnya..laparrr ni UAA... makan dengan nasi panas2 mmg jadik lah..bertambah tak nasi nya? haha..
    amboi kesian arissa terliur dgn Ummu makan kan..hihi

    ReplyDelete
  6. amboi arrisa pun pandai mkn kari bendi ke? dana selain bt msk kari, suke campur dlm asam pedas kak... perkh mkn mmg tak hengat

    ReplyDelete
  7. salam ummu....hahahah arissa pun dh teringin makan kari ye...Apa2 pun ummu selamat menjamu selera

    ReplyDelete
  8. bendi kegemaran mat azghul. Kari mamak cemana ye? Beza tang letak tairu tu ke?

    ReplyDelete
  9. saya paling suke bandi celur atau masak asam pedas.. wajib letak hihihihihi

    ReplyDelete
  10. ummu, zee pon suka bendi... kalo masak kari memang akan letak bendi banyak2.. perghhhh sedap tu..lagi satu terung.. pilih la yang kecik2 skit tu tak yah belah dah, letak sebiji terus.. terasa plak nak makan ni..

    ReplyDelete
  11. ranggupnya bendi fresh tu...suka buat ulam ,makan mentah..

    ReplyDelete
  12. Kalau ditempat K.Sham, kari mamak biasanya kari yg kurang guna santan.
    Tapi biasalah.. versi & resepi masak ni macam2 kan..

    ReplyDelete
  13. cicah ngan roti canai sedap tu Atie..... Untung ada kebun belakang rumahkan....

    ReplyDelete
  14. salam sis

    kalau bendi banyak sedap buat goreng rempah. tumis bawang putih bawang merah sama ikan bilis (tumbuk semua).. buh cili boh atau cili idup sket, kemudian buh rempah kari ke beriani ke.. goreng kering. sedap. resepi asal by en is tanamsendiri ;)

    ReplyDelete
  15. fuh memang terbaik dari ladanglah.. dapnye.. memang habis licin kalau dapat dek anak2 ni.. ;)

    ReplyDelete
  16. Sumenye fresh. Bestnya. Puas hati.

    ReplyDelete
  17. Wow...buatlah roti canai UAA....boleh cicah sedap tu!

    ReplyDelete
  18. wow....nmpk bendi yg segar...sy jarang mkn bendi..tp bila masak kari mesti nk letak bendi huhuhu

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads