Saturday, 18 January 2014

Menuai Kacang Tanah Kali Pertama Ditahun 2014

Akhirnya kacang tanah yang ditanam lebih  3 bulan yang lepas sedia untuk dituai..

Sebenarnya agak terlambat jugak menuai  nie sebab tukang kebun takder kelapangan..patutnya 3 minggu lepas lagi dituai..banyak pokok yang dah hampir mati..sepatutnya bila daun sudah banyak kekuningan itulah the right time untuk menuai..

Inilah rahsia yang tersimpan didalam tanah..Alhamdulillah agak banyak jugak pada satu2 pokok..

Kerja2 pengasingan oleh tukang kebun dan pembantu kecik..

Inilah hasil tuaian yang cukup 3 kali direbus..makan bersama teh minum petang pun sedap..:)

15 comments:

  1. Subhanallah! Pagi ni tercari-cari cara nak kenalpasti bilakah pokok kacang tanah boleh dituai. Tak sempat google dah nampak entri UAA. Tersenyum kejap :) Puas hati kan dapat tuai kacang tanah tanam sendiri. I will patiently wait that moment

    ReplyDelete
  2. Penantian yang berbaloi kan Ummu....banyak juga tu, memang sedap direbus, makan sambil minum teh di waktu petang.... :D

    ReplyDelete
  3. tak pernah terfikir saya nak tanam kacang tanah! mmg berbaloi!

    ReplyDelete
  4. Rindunya nak mkn kacang rebus. Dulu2 arwah mak saya la yg suka beli kacang utk rebus. Baru saya tahu nak menuai kacang kena tunggu daun kuning.

    ReplyDelete
  5. wahh! sedapnya kacang... kacang rebus salah satu peberet kami jugak Ummu... mmg sedap..:)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum... Selamat hari sabtu... Syok lah makan kacang rebus ya... Teringat dulu kalau ikut arwah tok naik bas.. Mesti dia beli kacang rebus buat jajan makan dlm bas.. Lama dah perkara tu berlaku sejak dah tua gaban ni baru dok ingat kesah lama.... Hehehehe

    ReplyDelete
  7. Salam UAA, rajin sungguh abe aidan tlg bekebun...teringat kcg rebus kat kantin sekolah...mmg best!!!

    ReplyDelete
  8. Abang Aidan makin expert nampaknya. kejap jer masa menanam kacang ni yer, cepat jer dapat hasilnya, berbaloi betul.

    ReplyDelete
  9. nampak besar-besar juga hasil kacang tu!

    ReplyDelete
  10. Pertama kali tgok..pokok kcg..pada hl hari2 guna kcg..bestnya tk pyh beli kcg..klu kt sini mau knor borong ummu pya...

    ReplyDelete
  11. Aruah ibu bapa saya yg seumur hidup mereka tinggal kat kampung itu pun tak pernah tanam kacang tanah walaupun banyak tanah terbiar di sekeliling rumah, malunya kami kpd UAA...

    ReplyDelete
  12. Kagum....ni la hasilnya penantian slpas bercucuk tanam.alhamdulillah..merasa 1 keluarga :)

    ReplyDelete
  13. Wow .......selalu okje tengok kacang gini kat dalam plastik cap TANGAN atau pun kat RnR mereka jual kacang rebus UAA hehe...

    ReplyDelete
  14. mcm mn saya nak minta akak jual sedikit saja akaq kacang ni....perlukan sgt2

    ReplyDelete
  15. akak......boleh x jual sedikit akar kacang tanah ni untuk saya..amat memerlukan...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads