Friday, 7 March 2014

Musim Nona Manis

Nona manis nie kalau orang kat sini panggilnya Sarifa, kalau orang melayu kita panggilnya nona serikaya kan? Disini buah nona nie mula berbuah dari hujung tahun namun mengambil masa yang agak lama untuk membesar dan masak.. lebih kurang 3 bulan jugaklah.

So after so long menunggu pokoknya berbuah dapatlah merasa buahnya yang manis bersari..sedap dari durian belanda..kurang sedap dari durian.huhuhuh

Dipertengahan musim agak banyak jugak yang boleh dipetik dalam sehari dua. Petik sebelum masak kerana jika lembik sikit jer kat pokok tuh siberparuhlah yang akan menebuknya dulu. Yang burung  kecik kepala hitam tak berparuh pulak suka memetik walaupun masih petik sangat lagi..hmm bisinglah sibapak kerana merosakkan buah...

Lepas petik peram ikut tahap nak masak..kalau yang kulitnya lembik sikit mungkin sehari dua dah boleh makan. Kalau yang kulit keras sikit kena tunggu 3 hari jugak.

 Walaupun terpaksa makan sambil membuang biji..namun tidak menjejas akan kemanisan dan kesedapan rasanya. Kat sini baru sipeladang isteri belajar makan nona  serikaya nie..kat malaysia tak pernah jumpa lak..jakun betul haku nie..

22 comments:

  1. Salam jumaat Ummu...
    sedap ni buah nona. Rasa dia masam2 manis. :D

    ReplyDelete
  2. Aduh ... Masa akak kecik2 dulu jer mkn buah Nona ni... Susah nak jumpa skrg ni..

    ReplyDelete
  3. amboi sedap kak..pg2 tunjuk nie dah..

    ReplyDelete
  4. Tak pernah makan buah ni... oh lebih kurang macam durian belanda ya..

    ReplyDelete
  5. betul2 kat malaysia tak pernah jumpa. nampak mirip dgn durian belanda kan. teringinnya nak try sbb saya suka durian belanda. dah uaa kata lagi sedak dari durian belanda mesti sedap ni.

    ReplyDelete
  6. buah nona nih dana penah jmpa kt malaysia kak tp nyer takde ygbesar gini, penah jmpa kt kg dulu ada tokey kedai cina tu tanam tp tak penah mkn sbb buahnyer tak beso sgt... bile jauh skit jln kt kedah penah jmpa besar2 buahnyer tp tak kene lak ngn tekak dana... lbh suke durian belanda yg msm2 manis...

    ReplyDelete
  7. Salam Ummu...
    kami kat Sabah panggil buah Nona jugak Ummu... suka makan ni..mmg manis... kat rumah lama mak sy ada tanam depan rumah..skrg dah duk taman, takde dah jumpa... :)

    ReplyDelete
  8. sedapnya...lama tak mkn buah nona :-)

    ReplyDelete
  9. biasa tgk kat pokok rumah org tp tak pernah makan...

    ReplyDelete
  10. Poko ini pun dah semakin susah nak dapat kat Malaysia ni ummu. Ada juga versi buah warna merah pokok ni.

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum ummu.. hari ni lambat datang.. lunch dah... tapi belum bukak bekal.. datang sini nak tengok apdet terkini... :) tadi bizi buat keje bawausin sket.. :)
    >> buah nona nani pernah makan waktu kecik2 dulu je.. lepas tu bulan lepas nampak org jual kat R&R Tapah.. nak beli tapi asyik dengan anak2.. sampai lupa nak beli buah ni.. jual RM1 je 1 biji... nak try makan sebab hari tu ummu ada tunjuk kat sini kan.. :) hmm sbb dah lupa camne rasanya.. takper la.. kalau2 nanti raya balik kg.. leh singgah R&R beli.. :D ok ummu.. sok cuti, tak sabar nak cuti.. tension dengan masalah keje.. nak dok umah gomol fiyya lagi best.. :D

    ReplyDelete
  12. masa kecik2 dulu pernahla makan buah nona ni tapi sekarang tak pernah jumpa pun kokok nona

    ReplyDelete
  13. dah lama tak makan buah nona. tapi kalau sekali hadap berbiji-bji sanggup habiskan.. ;)

    ReplyDelete
  14. salam petang jumaat dan salam kenal..singgah sini sambil tengok buah nona..:)

    ReplyDelete
  15. Masa kecik2 dulu selalu juga makan buah nona. Tapi sekarang susah sangat nak jumpa buah nona ni di Malaysia.

    Masa kecik2 dulu ada satu pantun yang popular di kalangan budak2 mengenai buah nona:

    Hujan rintik-rintik
    Buah nona masak merekah
    Sapa kata hang tak cantik
    Esok lusa nak menikah..

    ReplyDelete
  16. Buah nona, sedap buah ni, tapi bikin malas, isi nipis biji banyak. hihihi..lawak pantun diatas tu.

    ReplyDelete
  17. salam UAA, bukeko kita panggil buoh none ummu? susoh nok j'upo doh lo ni..

    ReplyDelete
  18. Dah laaaaaamaaaaa sangatttt tk makan buah nona manis ni UAA hehe...

    ReplyDelete
  19. rare species dah di malaysia ni

    ReplyDelete
  20. Kak nor..ayut pon xpnh rasa..ayut lg jakun....adehhh..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads