Saturday, 22 March 2014

Segar Hijau Dari Ladang Dipagi Sabtu

Lama pulak rasanya tak citerr pasal hasil ladang nie..actually dalam pada tak aktif berladang pun alhamdulillah masih ade sikit2 rezki daripada usaha menanam awal2 tahun dulu...skrang nie peladang suami dalam tengah mengumpul usaha tuk mengerjakan ladang sikit2 lah agar ade jugaklah hasil nanti inshaallah.

Tanaman yang masih mengeluarkan hasil sekarang nie adalah kacang panjang dan bendi..yang lain tuh ikut cuaca jugaklah..


Inilah hasil tuaian pagi nie... kangkung memang ade kat ladang cuma kalau banyak hujan eloklah sikit rupanya kalau cuaca panas mulalah kuning dan berlubang-lubang. Kacang panjang nampaknya banyak berbunga dan buah kecil2 dah kuar lately..bendi memang tetap berbuah alhamdulillah sampai tak sempat kutip..lada pun ikut cuaca jugak,kalau kering sangat memang kekurangan supply lah jawabnya..pulak tuh jarang nak jumpa yang merah sebab permintaan melebihi pengeluaran..tak sempat masak dah tuai..hari2 lak tuh..

Biasanya kalau kangkung tu aku suka masak camnie jer..

Sedap kan sekali sekala..tp bila makan nie kena sembunyi2 dari dak Aidan..aku taknak dia biasa sangat ngan megi nie..tak elok lgpun masih kecik lagi...

16 comments:

  1. Wah Bestnya dpat mkn sayuran yg fresh tu UAA..

    ReplyDelete
  2. salam UAA, best kan make maggi sekali sekala...aidan tk bebau ko? hehehe

    ReplyDelete
  3. Agaknya dah lebih 10 tahun saya tak makan maggi, kangkung memang selalu juga, apa lagi sejak dipopularkan oleh PM Malaysia dulu. Cuma saya tak pernah bayangkan rasa kangkung maggi, agak-agaknya mesti sodap kan..?

    ReplyDelete
  4. akak takleh makan megi berkuah...kalau yg digoreng ok ja

    ReplyDelete
  5. alololo...sodappp nyee megi tu,....x sanggup menatap lelama...huhu..

    ReplyDelete
  6. wahhh... bermaggie pulak yee. macam gian gitu yee..

    ReplyDelete
  7. ohhh kak xmkn thari g ni..sob lapar..

    ReplyDelete
  8. tu maggi import dari malaysia ke?:)

    ReplyDelete
  9. salam ummu...sedapnya meggi tu...tambah ngan kangkung plus cili api..berasap tu,,haha

    ReplyDelete
  10. Samalah Ummu...aku kalau makan megi pun kena sembunyi2, tunggu budak2 tidur atau makan kat luar je...hehe Tak nak biasakan dorang makan megi ni...

    ReplyDelete
  11. sedapnya makan maggi dgn kangkung… dah lama tak berkangkung…. eh, sayuran kontroversi satu masa dulu tu… hihihi

    ReplyDelete
  12. Banyak sayur dlm magi ni.
    Kecil2 dulu pun menyorok makn magi. Takut ma marah.

    ReplyDelete
  13. mmg terbaik la sayur2 hijau organik. Nampak lain daripada sayur yg jual kat pasar skrg.

    Megi mmg sedap. Mmg kena sorok daripada Aidan. Karang dia suka nnt jenuh plak nak cari stok.

    ReplyDelete
  14. makan time dak Aydan g school.. itu yang terbaik.. hehehe..

    ReplyDelete
  15. Megi lt ak kangkung...hihi..ayut klu meggi ni pon ikut mood...klu trasa tu mmg bru mkn...klu x mls nk bt..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads