Tuesday, 18 March 2014

Super Simple 'Cucur Sayur'

Cucur sayur nie adalah versi local lah..yang mana dipanggil Bhajia..
Bhaji tuh dari perkataan sayur
Cucur nie ringka sahaja caranya, sudah dimodified ikut selera tekak orang Melayu nie
Takde rempah ratus..jintan ker...ketumbar ker..I dun like...huhuhu

Meh tengok cara yang super simple nak buat nie..

 Macam buat cucur kita..anggar sahaja bahan2nya..garam, tepung kacang kuda (chickpeas flour), soda bikarbonat..

 Sayur ikut pilihan atau apa yang ade..nie guna bele (local vege)..boleh jer guna kangkung ker, ketumbar atau daun sup atau per per jerlah + sikit daun kari potong halus..

 Grated carrot

 Masukkan bawang besar yang dipotong

 Air secukupnya..takmo cair takmo pekat sangat

 Adunannyer cam buat cucurlah lebih kurang

 Rehatkan lebih kurang sejam..kalu tak rehatkan nanti bila goreng jadi kering dan tak sedap dan jadi makanan ayam

 Siap digoreng guna api sederhana..garing sket luarnya lagi best

Cicah ngan sos cili atau tomato.Rasanya kalau letak udang pun sodap jugak..

Tepung kacang kuda kalau kena gaya sedap buat goreng2 berbanding dengan tepung gandum biasa. Walaupun begitu kalau diberi pilihan..aku tetap memilih cucur udang lagi..:)

20 comments:

  1. mcm cucur udang kat malaysia la ya...sayur2 tu boleh diletak ikut selera masing2,kan...cuma tak pernah buat guna tepung kacang kuda...

    ReplyDelete
  2. Boleh try ni, versi sihat lagi drp guna tepung gandum....tapi tok ghajin napok lagi sini jual tepung kacang kudo tuh......

    ReplyDelete
  3. Selalu buat cucur sayur guna tepung gandum je...nanti boleh dicubalah ni...:-)

    ReplyDelete
  4. salam UAA, ni mace ala ala versi masalode...kan? cuma byk sayur...

    ReplyDelete
  5. Kakak nak cari tepung kacang kudalah UAA. Biasa kakak buat memang guna tepung gandum. Tengok UAA buat ni kakak dah teringin nak buat jugalah:)

    ReplyDelete
  6. buat cucur tak pernah gebu..
    tak sabar nak mengoreng..hi

    ReplyDelete
  7. comey jer warna kuning kak nor goreng tu..
    kalo zee mesti warna tak sekata (hangit la)..hahahaha
    cucur udang zee pon suka..yang sayur banyak gini mesti tak laki kat umah tu..takde penggemar sayur..hihi

    ReplyDelete
  8. emmmm sedapnyer. tak teringin kah nak bagi orang sini rasa sikit.....

    ReplyDelete
  9. Resepi baru ni ummu boleh cuba nanti...

    ReplyDelete
  10. knor mmg suka cucur gini...nanti nak cubalh buat..tq

    ReplyDelete
  11. cucur sayur ni, mmg bagus sangat utk kanak kanak yg susah/liat nak makan sayur! hahaha

    ReplyDelete
  12. ada rupa cam jeput malas juga ni

    ReplyDelete
  13. tak pernah cuba pulak guna tepung kacang kuda.. ;)

    ReplyDelete
  14. mcm cekodok kite jgk tp gantikan ngn tepung kcg kuda ek kak... msti sedap kan... lemak2 gitu

    ReplyDelete
  15. kak mcm sedap je..pes time dgr tepung kacang kuda..mana nak cari nie..

    ReplyDelete
  16. mmg sedap ni, kalau kat rumah KA buat sekilo tepung pun sekejap je abisnyer.. lagi2 masih panas ... hehehe

    ReplyDelete
  17. tepung kacang kuda macam menarik je. Rasa dia ada mcm vadey tak?

    ReplyDelete
  18. Kalau tepung kacang kuda diganti dgn tepung gandum boleh jugak kan?? Kemudian tambah pula jagung. Pandai pula saya beri cadangan, macamlah pandai sangat memasak... :)

    ReplyDelete
  19. tgk rupa cucur tu mmg menggoda betul… rasanya ada jual chickpeas flour kat sini…. nak cari la… boleh ubah selera makan cucur :)

    ReplyDelete
  20. Klu sayur ni suami ayut suka ltak daun kucai..beria dia mkn..huhuhu.klu ayut ltak bawang pon ckup dh :)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads