Friday, 28 February 2014

Assam Laksa Versi Eksperimen

Hmm..rasanya dekat 4 tahun aku tak makan asam laksa atau laksa penang nie..rindu, terliur janganlah cakap..cuma tabahkanlah hati menunggu saat dapat merasa kembali.

Naper aku tak cuba buat yer? Actually masalah utamanya bila aku belek semua resepi..aku sedar diri yang aku takder daun kesum ngan kantan tuk impikan laksa asam nie..laksa kelate tuh taklah strict sangat...boleh jer buat..bahan2 tak kompleks..

Only after few weeks ago yang aku terbaca kat blog MamaJJ yang dia buat asam laksa tanpa kantan dan daun kesum..dan aku mula terpikir why not aku try jugak kan..

Kalau boleh diterima rasanya boleh buat lagi..kalau tak sedap selamat jalanlah jawabnya..

So semalam aku dengan tak menyabarnya memulakan eksperimen pertama kali buat assam laksa yang tak cukup bahan dengan berdebar2 taksabar nak makan..uhhuhu


Sib baik kat ladang ade cili, serai, limau kasturi ngan berlambak2 lengkuas serta daun pudina..

Part ulam tuh setellah sebab ade jugak walaupun tak betul2 cukup syarat cemerlang ngan takder lada merah serta bawang merah besar...apapun tak kesahlah janji ferut aku sahaja kan yg nak makan korang yg menengok tengok jerlah yer..huhuh 

Ikut resepi seadanya dengan omitted kantan dan daun kesum..akhirnya jadi jugak laksa aku nie..hmm teringat2 laksa penang yg pasar malam jalan TAR..sedapnya...yang versi eksperimen nie best jugak..boleh bagi C++ lah..bayangkanlah seperiuk tuh aku makan sorang dlm 3 mangkuk jugak tuh, 2 biji setengah telur..hmm puas ati gitu...

So lepas nie bolehlah buat lagi ngan laksa kering yang banyak dok ade kakak aku anta ari tuh...tak cukup bahan pun takperlah...janji tetap ade rasa asam laksa..kan?

12 comments:

  1. Menjadi jer ummu sy tengok..tak Cuba tak tahu kan...terliur plk...dah 3 bulan kut tak mkn hahahah

    ReplyDelete
  2. C++ dah habis 3 mangkuk, agaknya kalau A kita UAA jer duk belasah sorang2 satu periuk.. hahahha, jgn marah… gurau jer…
    Gitu la kan… asalkan kena dgn tekak sendiri…. tak cukup bahan pun redah aje la janji lepas rindu… hanya perantau yg tahu hati perantau…. ceewah!

    ReplyDelete
  3. setuju ngan kata2 Bijen kat atas ni, yang penting ada rasa... nak perfect payah la kan.

    ReplyDelete
  4. Laksa Penang versi UAA ni boleh dipanggil laksa Fiji kot....Apa yg penting sedap!!

    ReplyDelete
  5. Bau jela kot kurang..rasa tu ttp laksa..hihi. aidan xmau mkn ke kak nor?

    ReplyDelete
  6. Laksa Penang boleh juga ada hirisan nipis nenas sebagai hiasan atas..sedap juga masam2 manis

    ReplyDelete
  7. bakpo tak tanam daun kesumnyo tukang kebun weh? ko dok idup denun? btw kira ok doh tu c++ utk edisi perantau

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah tu UAA... hilang rasa teringin nak makan asam laksa kan...;)

    ReplyDelete
  9. salam singgah. macam menjadi. tapi saya tetap suka asam laksa dengan daun kesum dan bunga kantan. lagi ummphhh. btw nanti balik Malaysia jangan lupa makannnn banyak-banyak. hehhehehhehee

    ReplyDelete
  10. MasayaALLAH ketabahan akak mencari resepi laksa penang amat menitis air mata saya.apepun tetap nampak lazat kak.

    ReplyDelete
  11. salam UAA, dpt jgk lps gian laksa penang...hehe...kat sini mmg tk kesum ya? laksa asam ni rasanye kalu tk dak kantan tk pe lg...tp kesum mmg wajib la...

    ReplyDelete
  12. perghh,,,ini pun dah buat atie terliur Ummu...nyum! teringin nak buat jugak lah...
    sini pun klu nak makan laksa mmg kena buat sndiri.. takdo org jual... :)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads