Friday, 14 February 2014

Pengalaman Mencari 'Pengikut'

Baca sampai habes ya, ade yg menarik kat last tuh kununlah untuk korang..

Masa aku mula2 bukak blog nie..macam suatu masalah dunia plak bila memikirkan camaner lah tuk dapatkan 'pengikut' nie..orang lain berpuluh-puluh, beratus ribu..aku kalau nak dapat 3 orang pun susah rsnya pada awal2 nie..

Ngan takder atau bilangan pengikut yang seciput camaner aku nak menghadapi dunia blogger nie...malu weyh kalau orang tengok pengikut aku tak sampai 10. Aaahhh ini tidak biasa terjadi...

So aku tak letak followersnya nyer gadget pada awal2nya tuh ..

Pun begitu ade jugak yang baik ati nak follow aku wpun aku cuba melarikan diri dari diikuti..iaitu Kak Puteri Purnama...then aku terpaksalah menahan air muka  letak jugak gadget tuh..

Lepas tuh adelah beberapa rakan seperti Kak Mar suka-suka, Olive dan Ibu Qistina yang followed...tak sampai sepuluhlah pada masa itu.

Kemudian tah camaner aku terserempak ngan Entri Ben Ashaari yang buat segment tukar link..aku pun ikut jugahlah dalam malu2 kucen tuh..

Pastuh dalam tukar2 link tuh adelah yang suka sama suka add jadi followers, aku pun ikut jugaklah..wpun aku sedar apalah sangat blog aku nie depa nak ikut..sapalah yang minat berkebun mebun nie kan..tapi ade yang aku tengok dianataranya tuh followers sampai lebih 500, namun traffik tak sampai 10,000 pun..pandai jugak depa carik followers kan 

followingducks 300x224 How I Got 1000 Followers on Twitter twitter tips and tricks

Ok takperlah..at least that increased my followers sampai jugak 20 lebih rasanya...

Pastuh aku pepandai sikit jalan2 blog orang tengok ade yang dengan telusnya memberi ucapan "saya dah jadi follower awak nie..sila2 lah keblog saya lak yer..' oh gitu yer cara staright forward nak tambah followers...so honestly aku jugak pernah tebalkan muka ikut cara gitu ngan ayat aku sendirilah yang dekat nak sama tuh..

Tak pun aku gie menempek kat satu2 blog tuh, komen2..sampai tuan blog tuh sedar kehadiran aku..kalau dia takmo gak dtg jenguk blog aku..aku merajuk diamkan diri..pastuh sure dia akan rendu dan datang blog aku dan follow nyer..heheh

Then lepas followers aku capai 50 lebih tuh, aku mula insaf dan takmo dah tebalkan muka paksa-rela orang tuk follow aku..biarlah..tak mengapa sebab aku realised walaupun depa jadi follower tapi tak semestinya depa follow setiap entri kita..yang letak link tuh lagi banyak follow..so takmo ajak2 paksa orang..kalau dorang nak folo aku biarlah kerana dorang suka ngan blog aku bukan kerana hanya tuk menambah bilangan followers..dan aku jugak tak dapat janji folo balik kerana komitmen dan kesuntukan masa...mana yang sempat aku folo balik, kalau tak aku KIV dulu.

So follower tuh bagi aku it just a number..and would not help you much to increase yr traffic..lainlah kalo blog kita tuh best sangat, fofular sangat..orang duk tertunggu2 nak baca entri..

Kalau ikut fakta pun tuk blog aku nie less than 10%t traffic dari blogger.com (followers)..the rest bykkannya dari SEO dan mereka2 yang letak link dalam blog mereka..thanks a lot yea anda semua..really appreciate it..oh tak lupa jugak 'you might like it' widget pun banyak bantu traffik.

Sebab apa kurang dari bloggers dashboard? sebab kebanyakkan yang follow kita tuh dah follow berpuluh atau mungkin beratus blog lain..dalam dashboard mereka akan cepat penuh dan mungkin akan overlook akan entri kita...kalau mereka letak link, at least anytime boleh refer kan. 

Sebab itulah aku tak kesah pun follower bertambah ker tidak..kalau bertambah alhamdulillah dapat menambah baikkan lagi imej blog bila orang tengok..kalau tak pun tak per..no big deal.

Pun begitu untuk blogger yang baru berjinak2 dan membuka blog..follower's number tetap significant jugak...ianya sebagai pemberi imej yang baik untuk blog sedikit sebanyak kalau entri kita best, akan menarik followers tuh tuk klik keblog kita melalui dashboard mereka..inshaallah...

Selepas traffic kita semakin bertambah, link ker blog kita dari blog lain pun dah banyak.. ok lah selepas tuh ..followers akan datang ngan sendiri...inshaallah.

So disini aku beri peluang untuk blogger baru atau lama yang mana sudi untuk menambahkan follower mereka.  Kalau berminat apa yang korang perlu buat cuma tinggalkan komen kat bawah lebih kurang begini ;

'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'.. (nak senang copy n paste jerlah kat komen box..hehe).

Jadi kalau diantara yang tinggal komen yang sama begitu, korang saling BW dan follow lah..senang kan..Aku cuma nak tolong jer sebab dah pernah lalui tuh semua..ini kira macam social work tuh blogger lah..heheh...kunun..  Bukan segmen sama sekali yer..:)

Ok..all the best..dapat 10 orang dalam sehari pun dah ok kan..

Rasa-rasa cam nak buat review blog korang plak yer..tapi bilalah tuh dan adakah masanya untuk itu...

41 comments:

  1. Assalam...hahah... saya pun dari zaman mula2 blog guna blog lain dulu rasanya paling byk follower ialah 44 orang... tu pun blog kucing... kalau yg blog pesenel tu, ade laa dlm 22 org jer/..pastu buat blog baru skrg nih..follower 8 org jer..hahah..


    segan sbnrnya nak tegur2 kat blog org pastu suh follow...hehehe :p

    ReplyDelete
  2. Samalah Ummu, dulu masa memula berblog cam tak kisah follower tu semua....tapi lama-kelamaan kena letak juga widget tu sebab dari situ kita tahu boleh tahu sapa yang berkunjung ke blog kita.....tapi setuju dgn kata Ummu, followers yang ramai juga tak bererti traffic akan tinggi.....kena usaha lebih lagi utk dapatkan traffic yg tinggi tu.... :D

    Sokong social work Ummu tu..hehe
    'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'..

    ReplyDelete
  3. Hihi... saya pun malu2 kucen nak gak.. JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER. Jemput ke http://hebatkan.blogspot.com ;)

    ReplyDelete
  4. sampai sekarang follower masih sikit..sikit dari awak

    ReplyDelete
  5. Salam ummu. cik melor nak bagi komen nih. Bagi kite lah, kite nak orang folow blog kite kerana mereka suka tulisan dan ikhlas hati nak follow. bukan kerana kite paksa dan minta2 di follow. Bila ada yang follow kite akan follow mereka balik. sekiranyer x ade url mereka, kite akan cari sampai dpt. kalau x jumpa url mereka dan x dpt follow mereka kita rasa amat sedih dan bersalah. sebab tuh kite suka klu org follow kite ada tinggal jejak. senang kite nak follow diaorang blk.
    tentang angka folower tuh, kite tak kisah sgt tapi klu angka dia sampai ribu riban kite suka gak boleh berikan imej baik pada blog kite. rasa mcm kite glamo lak bila tgk angka itu hihiihhiih. papapun cik melor suka baca blog ummu cuma kite xde tanah nak tanam mcm ummu.

    cik melor tiru mia kassim ya
    "Sokong social work Ummu tu..hehe
    'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'.."

    dan iklan sekali ya ummu hihiihih.....
    'sapa follow blog cik melor insyaallah cik melor akan follow balik blog awak org. dan jgn lupa tinggal jejak. bye'

    ReplyDelete
  6. Saya nie gemar follow orang dan jadi silent reader jer... :)

    ReplyDelete
  7. knor pun dah lama tak memolow orang ni..(memolow rosak bahasa) byk folower knor dah pencen..bila tgok balik berbln2,mkn tahun pun ada tak buat n3..ada juga yg rajin dtg komen,tak dpat nak komen balik..jejak tak tinggal langsung..mcmmana nak kesan..rasanya knor bknlah blogger yg rajin..

    ReplyDelete
  8. 'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'.. hahaha.. assalam .. dah lama follow yr blog sbb mmg suke kebun-mebun nih! Mehlah follow blog auntie ni.. tq ==> http://touch-down-norehanayat.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER
    heheh saya pn malu jg, tp kalau sudi bole le berkenalan hehe

    ReplyDelete
  10. 'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'..tak pernah promote blog pun selama ni..hihihi..

    ReplyDelete
  11. bercakap pasal follower ni mesti ummu gelak tengok "ramainya" follower saya mula2 berblog dulu rajinla gi komen kat blog org sekarang malas dah ....kira blog saya macam syok sendiri jer tak kisah pun org tak komen ( ummu jer la yg rajin komen TQ yer hehe) harap satu hari nanti kita dapat bertemu mata :)

    ReplyDelete
  12. Salam Jummat Ummu...
    erm! sama lah kisah kita ni... kekadang ada juga merajuk...haaha..tapi skrg ni malas dah nak suruh2 org follow kan? klu depa ikhlas nak follow Alhamdulillah.. yg penting bila ada masa sy mmg suka BW.. komen2 kt blog depa..hehe..
    apa pun blog UMMu dah jadi sebahagian dr dunia Blog sy.. rasa rindu klu tak kesini dlm sehari...haha
    sy sokong :
    'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'

    ReplyDelete
  13. Segmen BA banyak membantu dalam mengenali dunia blog.. daripada situlah dapatlah mengenali kawan2 dari alam maya hinggalah berjumpa di realiti..

    ReplyDelete
  14. Akak tulis apa ye.... hahaha dah malu2 kucen akak ni UAA.. akak tengok smlm entry mama niza... tentang blog green apa ye akak dah lupa pulak.... dia punya followers hanya 500++ tapi traffic dia beribu riban satu hari... rupanya dia rajin update entry mengenai isu semasa smpi lebih 3 5 entry satu hari...
    Kita nak buat memang tak de masa lah kan UAA..
    Jom lah kita follow suka sama suka, menambahkan follower... ;)

    ReplyDelete
  15. JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER
    @ queen-for-a-day.blogspot.com
    drop by and say hi! -Wani

    ReplyDelete
  16. 'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'.. hehehe...malunya saya bila cerita bab follower nie....blog tu dah lama tapi ada '13 ketul' tu jer la...iyalah, tak de post apa2 cam mana org nak ikut.... lainlah mcm blog UmmuAA, banyak cerita best2....dan kelakar...hehehe...

    ReplyDelete
  17. Salam di hari Jumaat...'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'....selalu gak menyinggah ke sini...

    ReplyDelete
  18. Saya tgk follower UAA mmg nampak kurang drpd follower blog saya, tapi tgk page view, banyak saya kalah. So, kesimpulang dia, follower bnyk tu bukan jaminan utk blog kita ni dilawati. Kadang2 follower tak baca pon blog kita. Tak ngata org la. Saya sendiri pun tak baca semua blog yg saya follow. Bukan tanak baca, tapi tak sempat. Yang saya baca hanya yg kat bloglist je. Lain la kalau saya ni fulltime blogger mcm ben ashaari. [ari tu ben masuk tv, baru saya tau dia fulltime blogger. hehehe. ].

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum. w.w

    Hehehehe, nak join gak kempen UAA ni. Setakat ni follower memang tak ramai, blog pun sekangkang kera je baru. Walaupun tak kisah sangat bab follower tu tapi apa salahnya kita menambah kenalan kan.. kan..kan.

    So, salam perkenalan and 'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER' @ arafadmir.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Sebelum terlupa, tq ye UAA sebab sudi follow blog saya tu

    ReplyDelete
  21. Sebenarnya pada kakaklah UAA pageview banyak itu lebih bermakna. SO dont be sad kalau tak ramai follower. Ramai tak bermakna semua follower itu membaca pun N3 kita. Memang suka bila ada teman bertambah tapi lebih suka teman membaca hasil nukilan kita..

    Bila kakak follow blog UAA ye hihi... sebab Aidanlah. Kakak kan suka tengok budak. Kalau blog yg ada budak tak mustahil memang kakak mudah terpikat biasanyalah:)

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. nani setuju sangat pendapat kakzakie.. sebab nani nye follower pun bukan banyak mana.. sekadar suka masuk GA dulu.. lepas tu just syok sendiri apdet.. sampai la ada org yang sudi singgah blog nani and bagi komen hari2.. walaupun nani dah berblog since 2009.. hmmm follower baru bape cekoh.. hehehe.. :)

    ok lah.. nak kabor kan.. nani goreng ikan bilis fresh tu pagi tadi.. gaul garam kunyit, letak tepung jagung goreng garing.. hari ni bekal ikan bilis + sambal telo je.. kesuntukan masa.. hehehe alasan semata2..

    ReplyDelete
  24. Salam... Dulu ada 2 budak kecik. Sekarang tinggal sorang ja.. 'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'

    ReplyDelete
  25. amboi hebat dah ni, dah boleh bagi tips2 tingkat follower dalam blog lagi hehehe.. but agree with u lah, KA pun idaklah pentingkan follower sagt , yg penting pembaca setia kan !

    ReplyDelete
  26. salam kak... :)

    follower come.. follower go..

    adatlah tuh kan? hihi..

    alangkan kawan2 pon ada yang datang dan pergi :)

    ReplyDelete
  27. Salam...

    Wahhh dah macam segmen ni Ummu, dulu akak pun macam tu dok lah kejar2 follower tapi sekarang ni dah neutral tak kisah dah semua tu...

    Apa pun akak tetap menyokong hasrat Ummu.
    'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'

    ReplyDelete
  28. Salam, hai..macam ragam blogging ni. sejak 2 tahun lepas dunia blog dah tak rancak macam dulu. waktu tu semua orang update tiap2 hari, saya tak amik kisah bab traffic ni, saya follow sebab nak tahu cerita, nak-nak blog mcm UAA ni ada banyak tips, saya baru je discover blog ummu tahun ni, sebab search cam mana nak tanam sawi punya pasal :)

    Disebabkan nak menyahut ajakan, meh kita kopipes ayat tu 'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER' :D

    ReplyDelete
  29. salam dik.Baguslah kalau aktiviti berblog ini dapat menghiburkan ummuaidan yg.jauh diperantauan, meski jauh dari Malaysia, namun di alam maya , masih dikelilingi rakyat malaysia, alhamdulillah, tahniah dik.

    ReplyDelete
  30. Same je kita dulu kak..skrg bkn xtgk tp xpe jela..hihihi

    ReplyDelete
  31. haa kesahnya.. ala UAA punya blog ni orang mmg datang baca, kalau tak baca sekali pun, mesti nak klik2 cuci mata tengok bunga2 dan pokok. To be honest sebelum saya berblog kat MonsterGlider tu lagi saya dah banyak baca2 kat blog UAA ni tau, and masa awal2 blog tu pun tak tau pulak pasal folo memfolo ni, so bila dah ada rantaian kawan blogging ni, mmg lagi best kan nak menulis2 mengomen2 hehe. Keep it up UAA.

    Psstt, suggestion sardin gulung itu adalah terbaek, macam tau2 jer I otw balik tadi singgah kedai asian and ada beli sardin setin. Yayy maghi samo2 kita menyardin.

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum.. sbnrnya akak dh lama ikut blog UAA ni.. tpi malu nk tgal komen tpi tajuk hari ni agak menarik.. jom jenguk blog akak yg suam2 kuku ni tpi bkn psl kebun ye.. http://seadanyasaya.blogspot.com..

    ReplyDelete
  33. akak dulu2 pun malu mcm tu jugak Nor...tgk blogger hebat..mcm Fatin Liyana,Maria Elena...Yuyu..amboii rasa tersangat hebatlah mereka...

    ReplyDelete
  34. nak join jugak =)

    'JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER'

    ReplyDelete
  35. Singgah sabtu melawat aidan & arissa..;)

    ReplyDelete
  36. Ayat last tu...hihi kalau ummu review blog sy hahaha malu dok bawah meja lah jawabnya...caca merba...sy pun sama...Malu nk promote blog sendiri...alih-alih suka baca cerita blogger lain jela...tak kesah if rasa seronok nk follow..dipersilakan...kalau dulu..mmg masa tu diluangkn utk baca blog saja...cuma sekarang ni agak kelam kabut kalau ralik dgn blog...:D

    ReplyDelete
  37. Salam kenal UA, saya ni kira silent reader setiap entry UA, seronok ikuti cerita berkebun awak dengan anak2..wsalam.

    ReplyDelete
  38. Salam dear, macam seronok pulak kan? I pun nak cuba lah hahahaha


    JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER

    ReplyDelete
  39. Salam UA,

    Baru nak aktif berblog, dulu FTWM skrg SAHM follow husband ke benua afrika...

    Nak join jugak....
    JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER

    http://cintakasihkami.blogspot.com/

    ReplyDelete
  40. yela, sy pon sama jugak. sbg blogger baru sy pon rasa mula2 susahnya nak dptkan followers. yg sebenarnya kita kena bersosial kan. sbb blog ni mmg social network yg bagus. paling best dapat tambah ramai rakan alam maya biar tak kenal pon takpa. sbb lebih kita bersosial lebih kita akan dikenali. dan network/rangkaian kita kat alam maya pon berkembang. hihi

    ReplyDelete
  41. Saya sentiasa berminat membaca blog ini(Antara lain sebab banyak saya pelajari mengenai tanaman, dan saya sendiri mengusahakan tanaman secara kecil :) ). jadi, saya juga tertarik untuk menarik followers ke blog terbaru saya. (InsyaAllah, akan diupdate setiap hari.. ini untuk menyahbekukan idea mengenai design). blog saya ini boleh dikatakan sebagai projek persendirian, dengan memanipulasikan foto-foto saya sendiri. :) ^___^

    JOM SALING FOLLOW SUKA SAMA SUKA DAN TAMBAH FOLLOWER
    http://random-ide.blogspot.com/

    terima kasih.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads