Monday, 10 February 2014

Result Menapai...

Berbalik dari entri pada hari Sabtu yang lepas..Misi Menapai

Setelah 3 malam dibiarkan dok diam2 dalam kabinet pinggan mangkuk walaupun dok terdetik2 nak pergi bukak tengok..namun kusabarkan jugak diri agar tunggu hingga pagi nie..

Inilah hasilnya setelah percubaan menapaiku yang kedua kali..

 Mesti tak jadi dan naik fungus kan...berdebar plak nak bukak..heheh

So inilah hasilnya...
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>>
>>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

>
>
>
>
>
>

Alhamdulillah menjadi jugak walaupun mati2 rasa cam tak jadik..tengok tuh berair tandanya readylah tuk dinikmati. Sedap jugak rasanya..tidak masam dan sedikit manis walaupun tidak letak gula..next time nak letak gula ikut tips Kak Zakie. Actually ubi yang dimasak nie ade yang terlembik sikit ada jugak yang separa empuk..kiranya masak semuanyalah. Cuma yang separa empuk tuh bila ditapai masih tidaklah begitu lembik dan berair yang empuk tuh menjadi lembik dan berair, so kalau suka tapai berair rasanya boleh buat sedikit empuklah ..

Kang kata nak makan tapai goreng..apa lagi pagi nie jugak digorengkan...sedaplah jugak walaupun macam nak terhangit sket rupanya kan..

Rasanya yang paling penting dalam buat tapai nie adalah raginya yang  mesti elok lagi. Yang pertama kali buat dulu tak menjadi sebab ragi dah macam kekuningan sket..lama simpan. Yang kali nie walaupun dah 3 bulan usianya, namun masih kelihatan putih dan elok..alhamdulillah menjadilah hasilnya..

Inshaallah next time nak try tipsKkak Zakie plak..

28 comments:

  1. saya sangat suka tapai goreng sedapkan...
    Hai ummu hari ni saya dah bekerja barulah boleh komen-mengomen semula selama ni baca kat note jer tak leh komen....menjawab pertanyaan ummu tentang Najla tengokpun tahu dia jenis pendiam kan...tapi kalau dapat bercerita tak diam jugak tu tapi dengan saya jer la..kalau denga orang lain susah nak buka mulut beza benar dengan si peramah Aimi

    ReplyDelete
  2. cubaan yang berani,bukan senang nak buat tapai ubi nih.

    ReplyDelete
  3. teringat plak nok make ta'pe goreng..peberet gak ni ummu..kalo kelik klate mesti beli ni pastu mitok kerok lebih..hahahahaaa..
    sini ado jugok jual pasar male tapi tok sedak supo kapo..

    ReplyDelete
  4. yeay!!!alhamdulilah….heheh ros plok excited. ragi kat rumoh ni dah expired doh since bt last year tapai. pasni tg hari rayo la plok menapai jugok ambo….UAA demo tau ko limau haji dolloh guano?

    ReplyDelete
  5. Akak mula2 makan tapai goreng ni masa belajar kat Besut, pertama kali makan rasa pelik tapi lama2 ketagih!

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah jadi juga ye..mai le sepiring..

    ReplyDelete
  7. Mesti happy tapai menjadi kan...selamat menjamu selera :D

    ReplyDelete
  8. Sedapnya akak tengok tapai goreng tu UAA... dah lama akak tak makan... rajin juga UAA menapai ye... akak tak berani buat sendiri.. beli ajer dipasar ehe :)

    ReplyDelete
  9. Waaah.... dah jadi tapai goreng pagi ini ye UAA:)
    Yg lembik tu UAA kalau hancurkan masukkan air dan gula dan ais pun sedap tau.

    ps: cuba suap sikit kat anak dara kecik tu agak-anak apa dia buat. Kakak nak tengok gambar dia. Macam mana memek muka dia:)

    ReplyDelete
  10. kali pertama makan tahun lepas kat area Gombak.. eemm.. lepas ni nak cuba buat sendiri pulak.. ;)

    ReplyDelete
  11. akak suka tapai ubi berbanding tapai pulut..tp tak pernah buat tapai ubi..sedikit renyah berbanding tapai pulut,kan...
    petua arwah mak dulu..kalau ubi tak dibasuh hingga betul2 bersih..akan masam berlendir jadinya...rebus pulak tak boleh terlalu empuk ...
    hmmm sedapnya tapai goreng hehe

    ReplyDelete
  12. Saya cuma pernah makan tapai basah, tak pernah lagi makan tapai goreng. Kena cuba juga nih......

    ReplyDelete
  13. Untuk elakkan ada ubi yang lembik dan ada yang masih keras bila direbus, pastikan saiz potongannya hampir sama...
    Masa aku kecik dulu, aku pernah buat. Ya, memang kata kuncinya adalah ragi.
    Lagi satu, dulu mak aku suruh kikis ubi dengan pisau sebelum potong dan direbus. Katanya, kena buang selaput luar ubi tu. Mungkin nanti ragi senang nak melekat dan tumbuh... entahlah.. tapi aku buat juga.

    ReplyDelete
  14. Salam Ummu.
    wah menjadi jugak tapai tu Ummu.. nampak sedap tu nak makan.. atie ni suka gak makan tapai.. babah pae lagi suka...hehe

    ReplyDelete
  15. Tapai goreng? 1st time saya tau tapai ubi rupa rupanya boleh digoreng..:)

    ReplyDelete
  16. wow.. result yang sangat best... :) tahniah la yer.. :) saya belum pernah menapai ubi atau pulut nasi pun.. hmmmm.. teruk kan.. hihih..
    saya penah makan tapai ubi goreng beli kat pasar tani shah alam.. ingatkan mulanya pisang goreng.. tapi rupanya tapai ubi.. sib baik sedap.. hehehe

    ReplyDelete
  17. Terliur terliur...nasib baik kat sini senang dpt

    ReplyDelete
  18. wah, clap clap clap…. tahniah UAA… sedap nampak tapai goreng tu…
    Rasanya betul la faktor ragi…. kalau ragi manis tu, mmg dah tak perlu letak gula….

    ReplyDelete
  19. kak lepas ni buat tempe plak. alang2 dh ada ragi.

    *sy pon nganga2 tgk tapai ubi goreng. sbb x penah umur tahu ada menu mcm ni. tp fav sy mmg tapai ubi. tapai pulut kureng sket..

    ReplyDelete
  20. jeng jeng jeng, i ikut berdebar sama hahaha. tahniah tapai anda menjadi, eh tingat pulak kami kalau bulan puasa suka benor makan tapai yang masak ngan telur tu, tak tau la apa nama nyer, macam sira pun yer. sejuk2 siap tinggal terawih la hahaha.

    ReplyDelete
  21. wahhh.. bertapai di oversea! cayalah sis. hehe

    ReplyDelete
  22. Akhirnya misi menapai accomplished..blh dh pasni bt buku resepi bg arissa bt bila bsar nnt.hahhaa

    ReplyDelete
  23. Pssst...MIL suka tapai tau...baru beli kat Pasar Tani Sabtu baru ni sebab tau mereka nak datang.... beli punyalah tamak 4 bekas .....ada sebekas lagi tu!
    Tp tak tau pulak ada resepi tapai goreng! Ada yehhhhh...

    ReplyDelete
  24. Salam Ummu :)
    wah, seronoknya dpt buat tapi sendiri :D
    sy pertama kali dpt tau ade tapai goreng...
    teringin pula nk rasa.. nyum... nyum.. :)

    ReplyDelete
  25. rajinnyer.. KA jrg sgt2 buat sebab anak2 kurang minat hehehe

    ReplyDelete
  26. tapai ubi... sedapnya. Manis je kalau jadi kan.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads