Thursday, 20 February 2014

Ladang Yang Kurang Kasih Sayang

Rakan2 serta pembaca yang mengikuti blog ini dari awal terutamanya 'sektor perladangan' kununlah  nie mesti perasan kan yang aktiviti perladangan kami tahun ini tidaklah semeriah atau sehebat tahun2 yang lepas. Malahan pada tahun lepas punyalah gigih berladang sampailah kehari yang nak gie beranak di spital..

Dan korang jugak tahun kan yang peladang isteri nie balik dari spital tuh wak balik sorang baby yang shomelll..heheh

So sebab itulah dia dah tidak dapat menjadi peladang yang gigih dan berjaya hinggalah kehari ini..Bahkan pasangan peladang suami isteri nie menjadi peladang yang tidak komited dengan ladang mereka..huhuhu..

Yerlah peladang suami lak since sekolah bukak manalah ade masa nak berladang..balik umah pun lepas solat asar kat masjid kul 5.00pm.kul 6.0pm plak dekat kul 7pm dah Maghrib lak..mana sempat nak berladang..nak minum teh lagi..nak kena pegang baby shomell tadi lagi sementara maknya masak dinnner...

Dan sejak awal tahun lah cuaca berubah pagi ketengahari punyalah panas sampai nak meletup..banyak yang terjadi lak sebelah petangnya ujan selebatnya..kadang tuh pulak seminggu panas tak berhujan..seminggu kemudian ujan lebat lah pulak....camana nak berladang ngan aman kan..

Weekend pun kengkadang tak tersempat. Tambah lak bila ade komitmen yang tetiba menjemput..Minggu nie jangan cakaplah dengan semua sakit fenomena nie..hmmm lagilah parah.

So inilah yang terjadi pada ladang yang kurang kasih sayang nie..

Baru jer batas dibuat..hujan pulak menimpa..dah siap semai sawi putih..ngan sawi disapu hujan. Lihatlah betapa semaknya setelah 2 minggu tuan peladang dia tak jenguk.

'Jerudung hantu' nie memang dah tak bermanfaat lagi..berbunga berbuah namun tak menjadi2 buah yang boleh makan. peladang isteri dah bising2 suruh peladang suami buang semuanya..tapi peladang suami masih tak sempat lagi.

Yang jerudung hantu tu menjalar atas segala pokok yang mereka dapat...hinggakan pokok terung nie pun terlindung..semakin kurus cam sakit tak dapat cahaya yang secukupnya..kalau lama dibiar jerudung tuh jawabnya jd arwahlah pokok terung nie.
  
Bukan setakat itu sahaja peladang suami isteri nie neglected ladang mereka..hinggakan yang dah berbuah pun tak sempat nak tuai..banyak yang matang dipokok..dah banyak sangat jadi benih..sampai tak tertanam2..hhuhuh

Hanya inilah yang nampak elok sikit yang peladang suami tanam masa cuti sekolah ari tuh. Sekarang nampaknya dah membuahkan hasil..alhamdulillah.

Pagi nie setelah baby peladang lena tidur, barulah peladang isteri dapat kuar jenguk ladang sikit..tuai yang mana patut..nampaknya masih ade sedikit rezki tuk jadi ulam makan tengah hari ker..baru2 baik demam nie cam teringin nak makan budu pulak..

Patutnya macam tahun2 lepas, by this time peladang sudahpun bersedia tuk tanaman musim sejuk..nampaknya usaha kearah itu masih lagi belum direalisasikan lagi...hmm faktor cuaca pun jugak membantutkan pertumbuhan..

23 comments:

  1. Kesian ladang sekarang ni kurang kasih sayang ye......takpe2 sekarang masa nak bagi kasih sayang kat Arissa yang shomel itu...nanti kalau Arissa dah besar sikit, tolong ibu berladang ye...:D

    ReplyDelete
  2. alahai siannnnn ladang yg dirampas kasih sayangnya oleh si bos tecik debab tu. hahaha……ros cadangkan peladang2 binala taman permainan sementara bg memberi ruang kasih sayang si bos tecik debab bermadu kasih di situ (aduhhh pening ayat jiwang auntie ros ni debab weh)

    ReplyDelete
  3. Kesian ladang ni...kurang kasih sayang sebab isteri n suami peladang sibuk dgn komitmen lain hihi.lhpun ada baby kecil..mesti masa utk bust xtvt lain jd terhadkan

    ReplyDelete
  4. Salam Ummu..
    masih tak baik ke demam selsema tu?? atie pun samalah, badan lemah je smcm...
    erm! kesian juga pada ladang tu, tap nak buat mcm mana kan, komitmen pada budak shomell..hihi.... takpe lah, janji dpt juga tuai sedikit hasil...:)

    ReplyDelete
  5. Moga cepat sembuh UAA... boleh jadi Peladang Jaya... teruskan perjuangan ehe :)

    Sedap gak akak tengok ulam raja tu UAA :)

    ReplyDelete
  6. Salam UAA,

    Bukan di sana je ladang kurang kasih sayang, sini pun sama. Mak Aji dah buat batas kacang dah sebulan kut, kunun nak tanam kacang panjang tapi sampai ke la ni x buat2 lagi. Pak Aji kata xleh pindah anak sekarang sebab sekarang cuaca panas, nanti mati. Oklah tunggu lagi. Jangan sampai berbuah dalam pasu sudah!

    ReplyDelete
  7. perlahan-lahan bagi balik kasih sayang yang tertinggal tu.. ;)

    ReplyDelete
  8. kak pokok jerudung hantu tu pokok apa kah? tak kenal pulak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..pokok petola tuh dana..:)

      Delete
    2. sy pun nak tanya benda yang sama..tak cam plak pokok petola...takde kasih sayang pun masih menghijau...kalau kat sini kekuningan nak mati kepanasan...

      Delete
  9. ada baby pun masih sempat berkebun peladang yang hebat :)

    ReplyDelete
  10. kalau kaknor berjiran..mesti tolong punya..tolong tebas semak tu..upah sayur segarlahkan...

    rindu nak berkebun,keluar pagi2..nyamannya..

    ada org kata sesekali bestlah..cuba hari2..letih mengerjakkannya..pada knor kalau minat,tak ada hallah mcm ummu ni..kan

    ReplyDelete
  11. dalam x sempat2 dan kurang kasih sayng tu, masih banyak juga rezeki yang dapt dituai yer !

    ReplyDelete
  12. xpe...kasih sayang skrg tertumpah kt Arissa sepenuhnya...

    ReplyDelete
  13. Time constrain itu yg jadi macam itu UAA. Kena tunggu anak dara dah boleh berlari agak mudah sikit. Tak dapat kakak bayangkan Arissa dgn Aidan main kat ladang tu:) Bestnya... masa itu mesti banyak sayur-sayuran macam sebelum UAA bersalin..

    Dlm tak berjaga masih banyak juga hasil. Sekali masak pun puas tu..

    ReplyDelete
  14. Walaupun kurang kasih sayang, tapi sekurang-kurangnya ada juga sedikit sayang...Lain pula dengan sesetengah orang yang ada tanah luas tapi tak dijadikan ladang...

    ReplyDelete
  15. Oh sama senasiblah ladang kita UAA..ketandusan kasih sayang..ladang nekcik dah banyak jadi ranting kering..tunggu winter!!
    Cuaca panas sesangat..malas nekcik nak masuk kebun yang sekangkang kucing tu..sib baik pokok kedondong nekcik tu tak merajuk!!

    ReplyDelete
  16. singgah ptg ari ni! janji keluarga penuh ngan kasih sayangkan auntie

    ReplyDelete
  17. Pagi tadi dah masuk sini.. cuma tak sempat ngomen dengan si kecil fiyya dok bergomol... petang ni baru ada masa.. nak komen camni..
    >> dah ala citer dalam buku citer tu je.. nasib kebun dan peladangnya.. hmmm tajuk tu elok kan.. :) hahahahahah..
    panas kat sini skrg.. hujan pun takde.. kalau di buatnya awan hujan kan bagos.. sbb dah teruk masalah air.. kalau malam tak boleh mencuci.. sbb tekanan air rendah.. so siang pula kita kat ofis.. cuma tadi ada masa dok umah mencuci..

    ReplyDelete
  18. jerudung hantu tu petola?
    semoga cepat sembuh ^_^

    ReplyDelete
  19. Tumpuan peladang suami isteri banyak teralih pada si peladang schomellll...

    ReplyDelete
  20. Sian kebun yg kurang kasih sayang tu. Seingat saya, penah gak jadi cenggini dulu kan? Heheh.. Tapi kalo sampai dah kuar entry pasal kurang perhatian kt kebun, lepas seminggu 2 tu terang la peladang lelaki tu kerja kan. InsyaAllah. pokok hantu tu seram.

    ReplyDelete
  21. Hehe....ohhh gitu rupanya kebun yg kurang kasih sayang yeh....yelah sayu je okje nengoknya...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads