Tuesday, 29 October 2013

Giliran Kailan Pula

Kailan adalah projek tukang kebun simpanan..bila ade ruang dan masa lalu usahakan jugak agar dapat merasa dalam kesibukan ngan mem kecik. Tanam banyak tetapi separuh jer yang survived sebab cuaca panas masa tuh.

Cepat pula rasanya kailan yang ditanam kali ini membuahkan hasil..tak sampai sebulan selepas dipindahkan, kini alhamdulillah dah boleh tuai..


Boleh differentiate yang mana satu kailan dinatara bayam2 liar tuh. Yang  nie sedang-sedang elok tuk dituai, tak  matang dan tak jugak baby sangat..harus tuai on time sebab kalau terlebih masa nanti kang pahit rasanya..

Selamat dituai semalam..bersama-sama ngan cili burung dan cili panjang..cukuplah sekali masak tuh..


Masak apa ngan kailan..nasi goreng kailan ikan masin..sedapp...ngan telur dadar sebiji. Memanglah very high in calorie for diet, namun kena adjust breakfast ngan dinner so  that taklah over limit kan..

22 comments:

  1. salam UA, dari kebun terus ke dapur...mmg precious la ummu...nikmat yg tk terhingga

    ReplyDelete
  2. Menu simple dari sumber yang segar.......memang sedap dan mengenyangkan.....:D

    ReplyDelete
  3. Salam pagi Selasa,
    Menyelerakan tu...mudah pula nak sediakan..hehe

    ReplyDelete
  4. terliurnyo tengok nasi goreng pagi2 ni..sini doh la uje..keno plok nasi goreng ike masin panas2 sedak kakloh..

    ReplyDelete
  5. Menu sama utk berbuka puasa smlm....kai ln oyster sos..beli kt pasar..tapi ummu pya terbaik dr ladang...

    ReplyDelete
  6. Kalau dah bahan raw di depan mata olah sajalah ummu jadi makanan yg lazat. Kakak nampak kailan dan bayam yg merata-rata aduhai, senang betul ummu nak masak. Pilih saja mana satu..

    ReplyDelete
  7. Huhuhuhu pos sepinggan satu kat sha leh tak kak??ekekeke

    Pebret kailan ikan masin tu hehehe

    ReplyDelete
  8. huhuhu nak nangis tengok gambar last..sedap nya ummu...huhuh..suka sangat nasi goreng kailan ikan masin...

    ReplyDelete
  9. So no nore nasi for today ye ummu...hehehee...

    ReplyDelete
  10. apa saje sayur yang ummu tayang2.. semua saya suka.. ;)

    ReplyDelete
  11. ASSALAM ummu.. mama nani penat sungguh lah rasa.. sabtu, ahad, isnin masih x cukup rehat dan tido malah malam tadi pukul 2 am fiyya.demam.,udahlah keadaan mr mama yg masih belum sihat.. menambahkan lagi kerunsingan.. namun fiyya bangun makan ubat dan pagi ni nampal.ceria..

    Menu kita sama.. cuma telo tu nani tak dadarkan.. nani goreng mata.. lunch jap gi baru makan.. kelapa ting tong ngantuk ni..

    ReplyDelete
  12. adoii...sedappnya Ummu..nasi goreng kailan ikan masin ni mmg peberet Ummu...dah tu lama tak makan...terus lapor nenok pic tu...hihi

    ReplyDelete
  13. Lama tak masak kailan ikan masin UA.....beli kailan pun idak ni berangan nak masak pulak yeh UA hehe...
    Guna ikan masin apa UA?

    ReplyDelete
  14. hahahaha..untung laaaaaa ada tukang kebun simpanan! Saya nak pinjam jap tukang kebun simpanan :P

    ReplyDelete
  15. waaaaa bgs betul lah kak... sume made in sndiri yek

    ReplyDelete
  16. Tersegar dan terbaik dari ladang Ummu....

    ReplyDelete
  17. Wah, wah.... itulah nagoresummu! "Nasi goreng segar" "siapa"?

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum ummuaidan. Tukang kebun simpanan tu siapa? Aidan ke? Pandainya dia menanam siap boleh tuai hasilnya. Cemana diet skrg? makin selim ke tidok?

    ReplyDelete
  19. Semlm merasa tuaian pertama bayam merah dan pucuk manis...motivasi dr ummuaidan...thankz

    ReplyDelete
  20. That day kan... I pergi asian mart, punya eksaited nampak "kailan" terus rembat. Balik umah terus ala ikan masin, rupanya bayam. Rasa totally lain, nak nangis rasa. I dah nampak pelik masa cuci benda tu, macam lembut pulak "kailan" ni... buta sayur betul.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads