Monday, 23 September 2013

Homemade Serbuk Kunyit

Kunyit yang dituai minggu lepas akhirnya bertemu kesudahan yang baik kerana tuan tanah tanah ade sedikit kerajinan untuk mengubah bentuknya..alhamdulillah.

Setelah dibersihkan same day, kulitnya tidak dibuang betul2 tak kuasa aku namun dikikis bersih dan kemudian dipotong2 kecil,

 Sedia untuk dikeringkan

 Yang telah kering garing. Mengambil masa 2,3 hari jugak untuk dikeringkan kerana cuaca agak mendung dua hari yang lepas.

 Senang jer buat serbuk sendiri kat umah..blend kering jerlah sampai halus yang mungkin.

Serbuk kunyit yang telah siap. Yang berketul2 kecil tuh yang melekat kat tepi2 blender. Tidak ditapis untuk menjadi lebih halus kerana kemalasan..:)

Dapatlah sebotol peanut butter. kalau harga kat kedai sebanyak nie dalam $3

Bukanlah rajin sebenarnya nak buat homemade nie..namun dengan adenya sumber daripada membazir elok dijadikan sesuatu yang boleh digunakan kelak..dengan homemade jugak at least boleh belajar sikit2 cara membuat sesuatu sendiri kat umah kan.

32 comments:

  1. Bila masak guna serbuk kunyit buatan sendiri ini kuningnya sangat cantik dan aromanya ada aroma kunyit yg kuat.

    ReplyDelete
  2. Yang homemade ni rasanya lebih sedap daripada yg di proses di kilang tu kan Ummu....
    Sejak baca blog Ummu ni, banyak benda yang saya boleh pelajari...thanks !

    ReplyDelete
  3. salam ummu..tahniah berjaya..hehe.UNtuk pengetahuan ummu hari tu kak siti baca artikel yang ditulis olih Dr Hamid Arshad...beliau menyarankan agar kita semua menggunakan kunyit hidup apabila nak memasak...ianya bagus untuk kesihatan...kunyit serbuk yang dijual tu banyak sangat campurannya...tapi kunyit serbuk yang ummu buat ni original punya...kak siti dapat idea dari ummu...nak buat kunyit serbuk sendiri..bukan susah pun kan...terima kasih ummu kerana berkongsi idea...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti,
      betul ker, thanks for sharing info..ummu baru tau, ingatkan depajust campur beras jer..
      selamat mencuba yer kak

      Delete
  4. As salam ummu mudah jer rupanya buat serbuk kunyit yer tapi tak tahan tangan mesti warna kuning payah pulak nak hilangkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. basuh ngan klorox ..sure tanggalnyrr..:)

      Delete
  5. alamak menarik nyer ...
    tingin nak bt sendiri..
    sbb lebih suka tumbuk kunyit idup tuk goreng ikan...

    ReplyDelete
  6. Assalam Ummu..
    wah! rajin buat kunyit home made..Mak atie pun rajin buat kunyit home made ni pastu siap bagi kt atie lg..hehe

    ReplyDelete
  7. ummu..semalam termimpi ummu..ntah kenapa lak boleh camtu..siap gi ziarah ke umah pastu lawat kebun sayur sekali..pastu cam heran nape leh sampai ke fiji..kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh.sampai gitu skali yer...terharu akak masuk mimpi zee..hehe

      Delete
  8. terjamin kebersihannya dan tidak dicampur bahan2 kimia lain...selamat dan suci..:)

    ReplyDelete
  9. Oh... macam tu buat serbuk kunyit ye ummu. Betul kakak tak pernah buat. Mesti warna dan bau lebih menyerlah sebab tak ada campuran lain. Terima kasihlah sebab kakak rasa bila ada peluang kakak nak buat sendiri jugalah (tunggu kakak rajinlah tapi). Senang alkisahnya...

    ReplyDelete
  10. jenuh nak perabih serbuk kunyit tu...hehehe

    ReplyDelete
  11. NAK BELI SERBUK KUNYIT ORG SANA BOLEH..

    POS BOLEH TAK?...HEHE

    ReplyDelete
  12. Tak ada campur beras?
    aku agak2 je campur beras... hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade orang letak..tp aku nak yg ori jerr..

      Delete
  13. wah!!!bagusnye bt serbuk kunyit sendiri…yelah kan klau dah byk simpan mcm tu je pun kering jugak dia….b4 msk tong baik transform dia jd powder…bagus UA

    ReplyDelete
  14. lagi aroma bau ikan, ayam, daging goreng yg dilumur dengan kunyit segar ni...:D

    ReplyDelete
  15. bagusnya kak Nor....suka ngan cara k Nor semua pun homemade :)) tringat khasiat kunyit time2 pantang kan :))

    ReplyDelete
  16. oooo gitu nak buatnya yeh UA....selalu beli je...lagi pun tahap kemalasan dan ketiadaan bahan hehe yelah tu....
    Bagus sebenarnya UA...Tahniah anda mmg rajin!

    ReplyDelete
  17. As salam UA......

    wow.....bestnya buat sendiri lagi ori.....yg beli tu dah campur bahan lain.....yg ori buat masakan bertambah sedap gitu.....

    ReplyDelete
  18. Wah, senang je nak buat serbuk kunyit ni. Tapi betul la ummuaidan. Kalo dah banyak sumber bahan mentah tu kat umah, kita guna je la kan. Sama le macam saya dan menjahit. kalo ikutkan, beli lagi senang, tapi dah ada kemudahan utk buat sendiri, so buat le sendiri. Mekasih ye, share ni. Satu lagi ilmu saya belajar drpd ummuaidan,

    ReplyDelete
  19. Sis, u always hav all this great idea to buat sth useful & easy pulak caranya

    ReplyDelete
  20. lagi bagus buat sendiri, kita tahu bhn yg kita gunakan hanyalah bhn semulajadi xde bhn pengawet dan sbgnya...

    ReplyDelete
  21. owh, ilmu baru ni... kena keringkan dulu rupanya.... lepas tu blender, senang sangat cuma nak kena ada rajin jer :)

    ReplyDelete
  22. terimakasih dik berkongsi cara buat serbuk kunyit ni, tak terfikir pun nak buat serbuk ni, sanggup beli yg.dah diproses dikedai mamak, rupanya senang je nak buatnya.TQ

    ReplyDelete
  23. Salam Ummuaidan,

    Terima kasih atas tunjuk ajar cara buat serbuk kunyit. Sekarang dah tau dah, cuma kunyit nak kena tanam banyak2 dulu sebelum boleh bikin sendiri ni.

    ReplyDelete
  24. rajinnyer.,, kalau KA cuma tumbuk or blend je kunyit tu bil anak guna hehehe

    ReplyDelete
  25. senang je nak buatnya.. tapi belum sampai masa nak rajinkan diri.. hehehe..

    ReplyDelete
  26. btul...dr membazir...ayut pon kdg2x tu mknana yg ada kat umah ni crik jgk idea nk bt cane drpda dibuang...syg sumber yg ada dibuang gitu je,....

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads