Tuesday, 17 September 2013

Tuaian Kunyit Yang Tak Nampak

Lama dok merancang nak gali kunyi kat kebun, tapi asyik tertangguh jer sebab kekangan masa dan kelebihan M. Namun dok tengok hari2, pikir2 rasa ade baiknya aku teruskan usaha nie kerana tak elok tak elok bertangguh-tangguh bila cuaca pun dah makin panas nie..

Pagi nie masa mem kecik tidur lama barulah ade sikit R,

 Tapak tanaman,tengok gitu tak tahu ade kunyit kan didalam tanah ..pokok dah mupus, tercabut..dicabut buat masak rendang..dormant, tercabut sendiri kerana ketidaksuaian cuaca baru2 nie..kunyit akan pupus musim sejuk, tapi isi tetap maintain dalam tanah.

 Nampak tak isi yang dicungkil dengan gardening fork tuh..agak dalam jugak tuh isinya..

 Tak sangka lebat jugak rupanya setelah disimpan dalam 2 tahun rasanya..

 Yang nie ditanam balik, biar tumbuh balik dalam tanah tuh..

 Model budak kebun mencuci kunyit2 yang digali..dia sebenarnya suka tuh kalau dapat main air ngan kunyit2 tuh sekali..tapi asyik kena sound 'enough..enough.., don't play'  hentikan lakonan  tuh..hehe

 Inilah hasilnya..alhamdulillah dekat sekilo gitu.

Isi yang besar dari ibu jari..semuanya segar bugar takder satupun yang buruk alhamdulillah.

Inshaallah yang tertuai banyak nie nanti akan diusahakan tuk membuat serbuk kunyitlah nanti kalau M tuh berkurang..tapi takleh dibiar lama sangat gitu..nanti tak fresh lak. Ade satu rumpun kunyit lagi yang dibiarkan gitu walaupun dah hilang pokoknya kerana dormant kejap.

20 comments:

  1. alhamdulillah.... tak rugi berbakti ngn tanah kan kak... hasilnyer lumayan... kt umah pun ada 1 pokok kunyit yg dh takde daun nyer... kalu gali msti ada buah tu... tp almaklum tnm kt pasu je

    ReplyDelete
  2. geram tgk kunyit2 gemuk tu......hehe. sama la mcm saya...penyakit M dan saya berpisah tiada. :)

    ReplyDelete
  3. salam UA, berbakat betui abe aidan ni...ringan tugas kebun mummy dia...fresh sungguh kunyit tuh...nk buat kunyit byk2 tu ummu?

    ReplyDelete
  4. wah...subur2 plak tgk kunyit tu Ummu..fresh plak tu.. ni klu guna masak lemak cili api ni mmg cantik..hehe...:)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.
    Banyaknye kunyit. nani suka buat ulam makan dengan nasi putih, tapi kalau gosok gigi tu, sampai berus pun jadi kuning, hehehe,
    Alhamdullillah, hasil yg sangat baik berbakti selama 2 tahun. Kan.

    ReplyDelete
  6. Aku baru-baru ni memugar seperdu kunyit juga dan dapat 1/2 kg juga rasa2nya tapi dah terbiasa guna kunyit serbuk, dah tak tau nak dibuat apa dengan kunyit segar tu. Buat masa ni, aku jemur bagi kering je dulu...

    ReplyDelete
  7. Hiris nipis jemur kering kemudian blend tapi nanti kuning semua jari dan kuku kalau tak pakai sarung tangan.

    ReplyDelete
  8. meriah hasil tuaiannya, terasa tak rugi peluh menitik kerana bercucuk tanam kan

    ReplyDelete
  9. Kunyit hidup! Dulu-dulu tak tahu beza kunyit dengan halia. Haha

    ReplyDelete
  10. kalau yg muda buat ulam,sedap..kan...byk khasiatnya....

    kalau ikan goreng...guna kunyit hidup..mmg ummpphh baunya...

    ReplyDelete
  11. geram tengok kunyit yang gebu2 tu.. ;)

    ReplyDelete
  12. wah tak nampak pun banyak hasil nya..alhamdulillah...sy punya bukan sebab selalu amik wat masok..tapi tukang mesin rumput terlajak rajin..abis ditebas...rapat bumi..:D

    ReplyDelete
  13. Banyaknya tuaian kunyit....sedap ni masak ampap ikan Ummu....

    ReplyDelete
  14. Dah tak tahu kakak nak kata rajin macam manalah ummu dan keluarga di sana tu. Kunyit pun sampai macam tu suburnya... nak buat serbuk lagi. Kakak seumur hidup tak pernah buat serbuk kunyit tau... buat air kunyit adalah (utk jadikan jamu).

    Cantik-bersih kunyit-kunyit ummu...

    ReplyDelete
  15. Salam Ummuaidan,

    Cantiknya kunyit, kalau yang muda2 tu sedap dibuat ulam cicah ngan budu. Kalau guna kunyit hidup untuk garam kunyit ikan bakar pun sedap! Macam mana dihasilkan serbuknya??

    ReplyDelete
  16. salam ummu...Alhamdulilah...jenuh jugak nak menghabiskannya tu..hehe

    ReplyDelete
  17. byk betul hasilnyer.. buat tepek2 kat muka bagus ni hehehe

    ReplyDelete
  18. Jarang guna kunyit gini UA...... sejak dah ada kunyit serbuk, mmg tu ajelah yg okje guna...
    Geram tengok kunyit fresh mcm tukan UA...

    ReplyDelete
  19. rajin pembantu cilik tolong basuh.... ada pula ummi kata berlakon... hihihi
    wah, UA pandai buat serbuk kunyit? lagu mano nok buat tu?

    ReplyDelete
  20. abang punya la rajin nak tlg ummi, ckp berlakon plak….cian abang. btw rupanya kunyit ni walau daunnya mati tapi ubinya hidup ye dlm tanah…tah2 yg ros pernah tanam kat rumah ni byk gak ubinya dlm tanah….klu tgk daun mmg abis xdak hasil.hehe

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads