Tuesday, 10 September 2013

Beralih Kepada Tanaman Tropika

Tukang kebun baru yang telah merampas kuasa mengambil alih kebun sekarang nie nampaknya makin semangat dan rajin berkebun, bila ade kelapangan dia akan menghabeskan masa dikebun untuk projek tanamannya..bila takder kelapangan kena dokong Arissa lah maknanya tuh..huhu

Tukang kebun tak aktif nie pun seronok jugak sebab takyah buat kerja-kerja berat kat kebun..bila ade masa tika mem kecik tido leh curik2 gie watering ker, kutip sayur ker..dan sebagainyerlah yang mampu..cangkul2i2 tanah dah tak main dah sekarang nie..heheh

Inilah tanaman tropika yang baru oleh tukang kebun baru menggantikan tanaman musim sejuk yang sedang berlalu..

 Petola dari jenis biasa dan hutan ..jenis hutan tahan lasak sikit..boleh sesuai dengan apapun keadaan cuaca.

 Petola hutan yang berusia dalam seminggu lebih

 Kobis bulat yang ditanam kat luar berusia dalam sebulan lebih..namun banyak sangat serangan ulat..

 18 lubang jagung yang baru disemai Ahad yang lepas

 Bendi baka biasa menggantikan tanaman brokoli dan kobis yang telah selesai

Juga didalam greenhouse usang ditanam lagi kobis bulat..walaupun cuaca panas, namun inshaallah boleh berhasil lagi cuma kurang sikitlah hasilnya berbanding dalam musim yang lebih sejuk.

Lain projek dalam pembikinan adalah kacang tanah, kailan dan kangkung..inshaallah dengan sedikit masa yang ade diusahakan sikit-sikit, janji kebun tak terbiar,dapat jugak hasil.

31 comments:

  1. petola hutan? ada beza dgn petola biasa ke Nor??

    ReplyDelete
  2. nak bendi sekilo kih...kih....
    sedap betul bendi kalau masak asam rebus..

    ReplyDelete
  3. Semoga tanaman menjadi......petola hutan tu camna rupa dia Ummu...?

    ReplyDelete
  4. meriahnya! kat putrajaya ni hari-hari hujan..sejuk amat, anak2 pun dah berair hidung. tak macam duduk kat negara tropika dah.

    ReplyDelete
  5. Berapa luas kebun Ummu sebenarnya. Banyak betul kakak tengok geramlah.. kalaulah kakak ada peluang macam ummu bestnya. Abu Aidan ni rajin sungguhlah. Senang ummu nak masak sayur apa pun dah depan mata..

    ReplyDelete
  6. Moga apa yang diusahakan menjadi.. insyaAllah.

    ReplyDelete
  7. salam UA, hahaha....tahniah2 berjaya merampas kuasa.....sanggup general baru nak urus ldg yg cukup luas tu?

    ReplyDelete
  8. Macam-macam la Ummu ni...petola pun ada yang jenis ladang dan ada yang hutan... banyak benda yang aku tak tau.. aku tau makan je... hahaha

    ReplyDelete
  9. Salam UmmuAidan....first time saya baca pasal petola hutan...biasa saya mkn petola pasar je....hehehe ;)

    ReplyDelete
  10. UA...OKje dah tau dah menu UA untuk 2-3 bulan akan datang....hehe
    Bubur jagung atau jagung rebus, Sayur air Petola, asam pedas ikan campur bendi hehe... Betul tak?

    ReplyDelete
  11. UA...OKje dah tau dah menu UA untuk 2-3 bulan akan datang....hehe
    Bubur jagung atau jagung rebus, Sayur air Petola, asam pedas ikan campur bendi hehe... Betul tak?

    ReplyDelete
  12. Suka tanam pokok, tapi takut dengan ulat. Macam mana tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak semua pokok ade ulat, cabut jerlah daun yg ade ulat tuh..heheh

      Delete
  13. tak pernah dgr petola hutan...mesti follow ni progress pembesaran nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la,tak pernah dengar. lasak gak dia punya pokok...boleh tahan semua climate. nk follow jugak,nk tau rupa petola hutan. :)

      Delete
  14. sehat badan..

    nampak luas kebunnya..

    ReplyDelete
  15. rajinya ummu bercucuk tanam..sayur sedap2 sumer tuh..

    ReplyDelete
  16. untuk semua yang bertanya,
    petola hutan tuh sama jer cam petola biasa cuma boleh hidup dan berbuah pada mana2 musim..

    ReplyDelete
  17. salam<nor..semoga semuanya akan mberikan hasil yg lumayan inshaaAllah :)

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum..
    . Maknani datang tolong fiyya sambil melawat kebun... banyaknya tanaman akan datang... 18 pokok jagung akan muncul... banyak nyer.... semoga semua tanaman subur diladang lah...
    Hehehe... take care... bizi sket hari ni... tata...

    ReplyDelete
  19. salam ummu..mudah2an semuanya akan berjalan dengan lancar sebagaiman yang di inginkan...

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum ummu...seronoknya berkebun kalau dah keluar hasilnya lg seronokkan...:)

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum ummu...

    2 bulan tak singgah sini...ketinggalan mcm2 cerita dah ni. harap2 masih belum terlambat nk ucap tahniah atas kelahiran princess arissa zahra!

    ReplyDelete
  22. mmg dua2 tangan sejuk ni. tanam apa saja menjadi je….sejuk mata memandang sayur2 ni semua….btw tekung kebun x aktif tu rehat le secukup, pasni dah bina urat baru balas dendam le hempuk tanah plak ;)

    ReplyDelete
  23. Seronok gila tgk ummu dan abu aidan berkebun. Tgk hasilnya nanti lagi la tumpang gembira je la.

    ReplyDelete
  24. salam dik,
    kira kubis bulat tu, mesti ada dalam kebun ni kan.hehehe Tahniah.

    ReplyDelete
  25. Waabbestnyer..macam2 jenis tanaman ader..kagum tak sabar nak tengok hasil petola hutan tu...

    ReplyDelete
  26. semangat untuk berkebun dah kembali ye Ummu... InsyaAllah hasilnya nti akan memberansangkan...cantik tersusun je tgk batas2 tu...:)

    ReplyDelete
  27. tabik spring lah, gigih betul berjasa pada tanah yer

    ReplyDelete
  28. Waabbestnyer..macam2 jenis tanaman ader..kagum tak sabar nak tengok hasil petola hutan tu...

    ReplyDelete
  29. Bestnya ada tanah lapang nk bekebun..feeling mcm jimmy oliver

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads