Thursday, 19 September 2013

Hanya Mampu Menelan Liur Sahaja

Mintak maaf yer kengkawan kerana buat masa sekarang banyak komen yang tak terjawab, blog walking pun ikut sempat jer..kekangan masa..biasalah bila ade baby kecik kan..kalau malam tuh lepas isyak dah tutup kedai..kena tidurkan mem kecik ..dan yang biasa terjadi maknyer yang tertido dulu..tak tahu masa mana babynya tertido...huhuhuh

Berbalik pada entri hari ini, pagi nie bila balik dari klinik Arissa  ..bila lalu nak masuk umah baru terperasan akan pokok sebelah umah yang tak bertuan nie..

Mashaallah kemain lebat lagi..dah tu makin besar lak buah2nya,jenis yang sedap nie .tunggu masa jer nak masak.  Sib baik dah tak ngandung..kalau tak mau diamik galah tolong jolokkan ..mana boleh amek tanpa izin tuan kan..

 Milik laman yang tak berpenghuni..dulu masa ade tuan pun yang Fijian dok kat umah nie tak pernah pung hulur kat kami walau sebiji..takperlah kang..berbudi jangan mengharap balasan..balasan dari Allah cukuplah..:)

Disebabkan takder tuan..kemain lagi buah nie melebat..ari tuh ade terdengar jugak bebudak panjat pagar..agaknyer dtg curik buah ngan dahan mangga nie kot buah kayu api..

Nampaknya mampu tengok dan telan air liur jerlah kang..kalau tak tahan jangan kuar laman depan..taklah nampak..tapi kalau bukak tingkap bilik yang bersebelahan leh nampak jugak nie..huhuhu. 

Kami kalau nak makan mangga tunggu orang jual kat pasar jerlah..mangga yang ditanam walaupun dah usia 3 tahun lebih masih sebesar Aidan gayanya...:)

27 comments:

  1. banyak buah pelam, jom buat jeruk....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la...saya pun terus teringat ke resepi jeruk nadia letak dlm blog nadia.....sedapnye ~~~~ dari membazir gitu ada baiknya di jolok dgn keizinan. kekeke.

      Delete
  2. salam UA, Tabarakallah lebatnye....kalu kait semua tu...boleh buat projek jeruk besar2an tuh...tp syg "galah" tk sampai...hehehe....

    ReplyDelete
  3. Kalau mengikut hukum muamalat seandainya buah itu jatuh ke kawasan kita walau pokok itu pokok dia kita boleh ambil ummu. Begitu juga bahagian dahan yg melempai melepasi sempadan. Ikut hukum syarak memanglah tak boleh sebab pokok dia. Jadi agak-agak teringin kena ikutlah hukum muamalat hihihi.... Tambahan pulak dah tak bertuan, sayangnya.... di tempat kakak sekarang pun musim mangga tau ummu...

    ReplyDelete
  4. Banyaknya buah mangga, lebat... best ni kalau dibuat jeruk. Rasa nak meleleh pulak air liur.
    Sayanglah pulak Ummu, buah tu dibiar gitu saja tapi tak boleh ambil juga kan sebab kat tanah sebelah....huhu

    ReplyDelete
  5. nampak yang lebat merimbun camni memang la terliur ummu..tapi cam kak zakie cakap la, kalo dahan or buah dah masuk laman kita, dah jadi hak kita..bila2 jer bolah amik walaupon tanpa izin..

    ReplyDelete
  6. ASSLAMUALAIKUM...
    Biasa lah tu kalau dodoi mem kecik kan.. dulu fiyya pun kena dodoi awal gak.. lepas isyak ngan mama skali terbongkang.. muhahahaha..
    Skrg fiyya dah susah tido.. nenen berkali2 baru lali..
    sedapnya buah mangga muda.. nani jarang makan mangga muda.. sbb tak suka masam.. tapi kalau mangga masak, perggg mmg suka sangat.. sedapnya..

    ReplyDelete
  7. sedapnya buat makan colek...tak pun baut sambal campur ikan rebus..

    ReplyDelete
  8. assalam UA.. bila tuan rumah nak balik? kalau dia ada nanti minta izin untuk future punya harvest!!

    ReplyDelete
  9. wah...banyaknya buah... terliur plak nak makan mangga muda cecah smbal kicap..haha...
    oh..susah sikit nak dpt mangga kt sana ye Ummu...

    ReplyDelete
  10. kalau jenis tak masam tu, Tedi suka la... :)

    ReplyDelete
  11. Tiba2 akak rasa kembang pipi! Akak jenis tak tahan masa ummu.

    ReplyDelete
  12. Salam, UmmuAidan...

    Buah mempelam diluar pagar...ambik galah tolong jolokkan...
    geram tgk mempelam segar...apakan daya dilaman jiran..hehehe :P

    kat dpn rumah saya pon tgh berbuah pokok mempelam owner rumah ni...naseb baik dia dah bg permission utk ambik...dah lama tak berbuah....last 2 years saya letak baja...thn ni galak dia berbuah...tp tak dpt nak balut buatnya...tinggi pokok..takde org nak panjat...so byk yg jadi habuan ulat buah....biasa kalau petik sebijik, 30%- 40% je edible...;)

    ReplyDelete
  13. kalau buah tu jatuh kat tanah kita ia jadi milik kita..

    sabar ajelah ye..rezeki dpt tgok aje kut

    ReplyDelete
  14. cuaca n tanah kt sana mcm malaysia yek kak... sbb tgk buah tu pun jenis yg biasa kt malaysia nih... geramnyer nengok buah2 tuh kan kak... nsb lah takde org kan...kalu tak mmg dh licin

    ReplyDelete
  15. ummu...begini lah keadaan pokok mangga disini...sy sentiasa tego dlm kereta..kenapa lah tuan nya tak kutip buah2 ni..membazir betul!

    ReplyDelete
  16. wah mmg lebat sungguh tu, dapat kat KA pergh macam2 boleh dibikin ni. tp yelah nak wat camner hak orang kan !

    ReplyDelete
  17. kemain lebat lagi mangga tu...kecur liur nengok...potong taruk kicap ngan gula n cili letak peti ais sedap ni...

    ReplyDelete
  18. aku dan pokok mangga ada nostalgia pahit manis... hahaha

    ReplyDelete
  19. Kalau dah nama pencinta bumi, nampak pokok mangga pun boleh terliur hehe....
    OKje pun ada gak depan rumah tu UA...sapa punya tah...cina2 bukan main lagi memetik berplastik2...

    ReplyDelete
  20. terliurkan... lebat plak tuh, buat jeruk pun sedap (bertambahlah kecur liur kiki)

    ReplyDelete
  21. laa kasihannye..tempat akak dah musim pelam muda.Rasanya pokok mangga wajib tanam disetiap rumah yg.ada ruang, macam pokok serai dan kunyitlah..

    ReplyDelete
  22. td terliur tgk petai kak mar. ni terliur tgk mangga muda pula.

    ReplyDelete
  23. Salam Ummuaidan,

    Masya-Allah punyalah lebatnya buah mangga! Sayangnya tak bertuan!

    ReplyDelete
  24. hahaha!!!dugaan jugak tu ye. Allah saja buat dia berbuah lebat sbb nak uji 'keimanan' UA. kat brunei ni blh dikatakan setiap rumah ada pokok mangga yg berbuah lebat tapi 2 pokok kat rumah kami ni jarang le berbuah. xde org bg baja kot. heheh!!!pepepun ada je yg menghulur

    ReplyDelete
  25. Merimbun tu....sedapnya nmpak...mmg menguji keimanan sgt ni...ngandung or x buah ni mmg leh menawan hati semua orang...hihi...

    ReplyDelete
  26. kalau teringin sangat kita beli je kat pasar.. jangan diharap pada hak orang yang belum tentu nak bagi kita sebiji dua.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads