Saturday, 28 September 2013

Jeruk Pauh

Setelah penat dok menjeling-jeling mangga jiran sebelah rumah kosong yang tak bertuan, untuk menutup cerita telan liur tuh, akhirnya suruh En.Abuaidan beli sedikit mangga putik kat pasar..Actually pokok mangga jiran sebelah tuh tidak masuk kelaman kami..memang tak boleh berangan tuk dapat merasa..heheh

Dan setelah dibawa balik dari pasar, terus merajinkan diri untuk mengupas kulit dan membelah mangga2 tuh..dak Aidan balik dari pasar beriya2 nak makan mangga tuh..bila bagi sikit, tak tertahan dia masamnyer..huhu


Yang siap dibersihkan. Google resepi hulu hilir, tengok yang Nadia Rashid buat mudah jugak..so campur2 resepi, mangga direndam dalam air kapur 15 minit tuk bagi rangup katanya..pastuh buang air kapur, basuh..kemudian rendam dengan air garam secukupnya..eloknya guna garam kasar, garam serbuk bila dimasak tak maunya larut so kena bancuh ngan air sejuk gitu jer baru leh larut sikit. Rendam dalam air garam dalam dua hari kemudian, buang air garam..jeruk lak ngan air gula yang dimasak..letak jer dalam bekas, biar terjeruk kat situ..


Selepas 2 hari alhamdulillah bolehlah makan..makin lama jeruk makin kurang  masamnya. Ini tak disimpan dalam fridge sebab kalau sejuk2 gitu ngan rasanya..boleh jadi sengal gigi atau ngilu ..pada sayalah. Pun tak boleh nak makan banyak2 dalam satu hari sebab takut sengal gigi jugak kang takleh lak nak makan menda2 lain. Amek masa jugak nak menghabiskannya tuh since takder peminat kecuali orang yang membuatnyer jer makan..huhu

p/s - jeruk pauh  tuh samalah ngan jeruk mangga..orng kelate jer panggil gitu..

19 comments:

  1. salam ummu...meleleh pulak lah air luir kak siti ...sedap tu ummu...lebih2 lagi kita buat sendirikan....selamat menjamu selera dengan jeruk tu...pas tu jangan mengidam lagi dengan jiran sebelah punya....haha

    ReplyDelete
  2. Kejap lagi jiran sebelah datang mintak resepi jeruk ni ha ha

    ReplyDelete
  3. aduiii...telan air liur tgkjeruk ni...selamat dimakan ,kan..tak macam jeruk yg dijual dipasar tu...makan sikit,tersedak...

    ReplyDelete
  4. alamak....baca ni sambil telan air liur lah Ummu......lepas ni nak beli le jeruk,...hehe

    ReplyDelete
  5. Alahai terkecur air liur tengok jejuk yang ummu buat kalau makan jeruk yg buat sendiri banyak manapun ok tapi makan jeruk hok beli sakit dada dan batuk2

    ReplyDelete
  6. senang nak buat tapi malas nak memetiknya.. buah kat rumah MIL banyak tapi tak teramik2 nak buat.. :(

    ReplyDelete
  7. wah rajin betul ummu...azhan suka sgt jeruk2 ni..kalau bt sendiri..bglah dia mkn..kalau beli..mmg tak bg mkn...terbatuk,tersedak..terus semput..

    ReplyDelete
  8. Askm UA..nekcik buat dengan belimbing buluh baru ni...hanya basuh buang tampoknya..taburkan garam dan gula..lebihkan gula..tutup simpan dalam fridge..dalam 2 minggu..baru makan..sedap garing..boleh jemur untuk buar acar!!

    ReplyDelete
  9. peberet saya tu.. anak2 dan hubby pun suka sgt makan jeruk pauh... selalu MIL la yg suka buat jeruk2 ni... skrang, telan air liur aje la dulu tgk gambar jeruk tu... hihihi

    ReplyDelete
  10. Owhh my mom dulu suka buat jeruk pauh ni, tapi letak cili pedas kaw kaw. Bapak kami tak bagi makan yg orang jual kaler kuning tu, banyak sangat bahan pengawet katanya, siam mari kan. So buat sendiri paling selamat.

    ReplyDelete
  11. Salam Ummuaidan,

    Kecur air liur tengok jeruk pauh tu! Mak Aji nak buat pun buah pauh dah tinggal sebiji dua je lagi, dah hujung2.

    ReplyDelete
  12. jerukkk...jadi tak kak rasa yer??ayut suke jeruk sengkuang...nyummy! :)

    ReplyDelete
  13. weh….makea jeruk doh ko demo?

    ReplyDelete
  14. nyum! keccurr liur dibuatnya....sedapp ni:)

    ReplyDelete
  15. UA...memang cantiklah entri ni...OKje mmg tgh nak mencari resepi nak buat mangga....mangga depan rumah yg dulu tu ..tp mangga ni masam sungguh nak makan gitu pun tak mampu...buat jeruk mesti bestkan!

    ReplyDelete
  16. UA...memang cantiklah entri ni...OKje mmg tgh nak mencari resepi nak buat mangga....mangga depan rumah yg dulu tu ..tp mangga ni masam sungguh nak makan gitu pun tak mampu...buat jeruk mesti bestkan!

    ReplyDelete
  17. UA...memang cantiklah entri ni...OKje mmg tgh nak mencari resepi nak buat mangga....mangga depan rumah yg dulu tu ..tp mangga ni masam sungguh nak makan gitu pun tak mampu...buat jeruk mesti bestkan!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads