Saturday, 14 September 2013

Bila Ditanam Tak Tumbuh, Bila Tak Tanam...

Tumbuhnya dengan amazingly! Lihatlah...


Ulam raja yang tumbuh dibatas2 kobis. Dulunya tempat nie memang ade tanam ulam raja dan ketumbar, lepas tukang kebun baru amek alih, dia robohkan patch tuh dan dan buat batas tuk kobis..kini ulam raja balas dendam, buat penempatan haram atas tanah sendiri yang dia dah tinggalkan benih dulu..huhuh


Cepat sungguh membesar...dalam 2 minggu lagi inshaallah dah boleh buat ulam. Agaknya nanti bila semua pokok dah besar, banyak pulak tuh..habeslah pembesaran kobis terganggu..hmmm..nak alih ker penempatan mereka nie...?


Yang ditanam sendiri atas batas kat luar tumbuh tak mahu, hidup pun malu2..daripada banyak2 benih yang ditabur, tak sampai 10 pokok yang tumbuh..agaknya sebab cuaca terlalu panas kot kat luar tuh yang tak mao bercambah tu...

18 comments:

  1. asalam ummuaidan...kering betul tanah tu ye...sampai rekah rekah..kat sini musim hujan..seronok pokok nekcik segar bugar
    dah beli benih tomato dengan bendi nak tanam!!insyaallah

    ReplyDelete
  2. Ummiaidan punya pasal.. Che Mid pun terikut-ikut bertanam cili. Dulu sakit hati sbb asek mati je. Yang ini alhamdulillah nampak sihat. Tapi sang semut mula meronda-ronda di sekitarnya.. ok ke tu?

    ReplyDelete
  3. salam ummu..biasalah tu..kadang2 yang kita jaga mati yang tak di jaga subur bukan main...siap takde musuh lagi..haha

    ReplyDelete
  4. Assalam.. bila ada pokok ulam raja dah berbunga startla seedlings tumbuh merata.. akhirnya semak juga... in between kobis tu elok pindah tempat lain.. kadang2 ada benih yg melekat di tudung...

    ReplyDelete
  5. Assalam ummu..tak dijangka plak tumbuhnya di situ ye..subur plak tu..nti dpt lan mkn ulam lg..hehe..

    ReplyDelete
  6. ulam raja sesuai dgn cuaca panas kot.. tu tunggu musim panas baru mereka tawan batas2 tu even dah ada penghuni lain... hehehhe

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum ummu...
    sorry.. lambat sampai.. tadi pagi dah tengok sini.. tapi sebok dok berkemas + nak gi kenduri cousin kat Rista Villa kat belakang masjid tu.. so tak sempat nak reply.. sbb tengok tadi pun pakai hp je.. so skrg dah memalam ni.. mr mama dok main ngan fiyya.. baru ada time.. kat sini dah 8.53pm.. :) selamat sudah kenduri tadi...
    >>> Best sayo ulam raja... dulu masa dok taiping rumah sewa.. kat belakang sewa tu tetiba ada sayo ulam raja dok menjadi2 naik.. entah la datang mana benihnya.. agaknya bird terbang2 tercicir kot.. hehehe.. :)
    >> tadi kat rumah kenduri ada sayo ulam daun selom.. :) heheh

    ReplyDelete
  8. nampak subur juga tu...kna jaga n siram selalu tu...
    ulam raja makan ngan nasi panas2 sedap sangat...

    ReplyDelete
  9. nampak subur juga tu...kna jaga n siram selalu tu...
    ulam raja makan ngan nasi panas2 sedap sangat...

    ReplyDelete
  10. itu biasa.. yang taknak itulah muncul.. tapi kalau dialihkan takut pokok tu terus merajuk pulak..

    ReplyDelete
  11. Salam,
    Mama kat sini x de tanam ulam raja, teringinlah pulak.\Moga bahagia selalu dosamping yg tercinta!

    ReplyDelete
  12. Assalammualaikum dik,
    ulam raja memang mudah tumbuh merata.Kalau tanam elok2 tak mau tumbuh, akak pun selalu kena macam tu.

    ReplyDelete
  13. nasib baik yg tumbuh tu ulam raja,bkn rumput rampai yg tak boleh dimakan..

    ReplyDelete
  14. emm pasni leh wat ulam la..sedap tuh..fyzz suka mkan ulam..

    ReplyDelete
  15. kita pon jadi minat nak bercucuk tanam sejak rajin ke blog ni..salam kenal..

    ReplyDelete
  16. ulam raja memang senang nak hidup..

    ReplyDelete
  17. Salam Ummuaidan,

    Mak Aji pun baru tanam ulam raja ni benih pemberian orang, x sabar rasanya nak petik hasilnya!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads