Sunday, 8 September 2013

Masak Apa Dengan Kacang Botor

Cuaca kembali sejuk kat sini terutamanya pada waktu senja hingga ke pagi hari. Sejuknya dengan air seperti ais dan tidur harus berjaket, berstokin dan selimut tebal...kulit muka pun dah menggelupas jadinya. Perubahan cuaca juga beri efek kepada tanaman2 di kebun.

Kacang botor contohnya tidak sesuai dengan cuaca sejuk begitu juga kacang panjang dan lain2 tanaman tropika.

So kacang botor dalam entri nie adalah yang berbuah ketika cuaca panas dalam dua minggu yang lepas.


Alhamdulillah lebat rezki kacang botor walaupun sekali berbunga..tak habes nak makan buat ulam  begitu sahaja, budu pun dah habes stok..so atas cadangan rakan2 blogger, masak cara lainlah pulak ..ubah selera.


Kacang botor yang belum matang dipotong-potong, kemudian digoreng dengan rencahkan sedikit ikan bilis serta dipecahkan telur. Memang sedap buat hidangan bersama-sama nasik panas. Big boss tak makan kacang botor mentah tapi kalau goreng macam nie  memang bersemangat...:)

Buat masa sekarang, stok kacang terhenti seketika dengan ketidaksuaian cuaca..harapnya berbuah lagilah lepas nie..inshaallah.

Kalau korang masak apa yg feberet ngan kacang botor nie?

15 comments:

  1. goreng kicap belacan ummu..kalau ada udang taruk la skit..sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupun lambat berbuah..sekarang mencurah2 kuar buahnya..alhamdulillah rezeki..:D

      Delete
  2. ha ah goreng bel bersama udang..emmm best atau kerabu..

    ReplyDelete
  3. Assalam ummu..acik paling suka..tumbuk cili api ngan bawang putih dan bawang merah..tumiskan..kemudian masukkan udang dan kacang botor.sedap

    ReplyDelete
  4. salam ummu...selain dari di goreng dan di buat ulam ...buat rencah dalam gulai pun sedap....semestinya masak lemak cili apilah kan...hehe

    ReplyDelete
  5. salam UA, menjadi nmpak kcg botor ummu ni...kcg botor sedap jgk kalu buat kerabu...

    ReplyDelete
  6. Assalam ... sejuk ye kat sana sekarang? Dah macam Cameron gamaknya bila baca penerangan kesejukan tu.. kacang botor yg dimasak akak ni kurang sikit... suka mentah je.. tapi yg tua2 memang patut kena masak le... goreng dgn ikan bilis je... tak pun buat kerabu..

    ReplyDelete
  7. Aku suka dibuat ulam dicicah dengan sambal belacan.. .lebih segar rasanya...

    ReplyDelete
  8. Salam Ummuaidan,

    Mak Aji selain buat ulam mentah, potong2 masukkan ke dalam nasi goreng sebagai sayurnya, tak pun buat kerabu je.

    ReplyDelete
  9. Oh Ilhan suka goreng kicap dengan ikan bilis.
    Tukang kebun sini tak perasan dah ada berbuah habis semua dah keras.

    ReplyDelete
  10. sedap hiris halus2 n buat kerabu style utara...letak kerisik sedapnyaaaaa

    boleh jugak dibuat goreng bercili---tumis cili kisar sesudu, bawang besar dihiris, masukkan kacang dan garam secubit, klu nak leh jgk letak belacan sket

    ReplyDelete
  11. akak takleh makan kacang botor mentah...berangin satu badan..so biasa grg ajalah...

    ReplyDelete
  12. Samalah kita UA selalu gak goreng ngan ikan bilis gitu...boring jugakjan asyik cicah ngan sambal belacan je hehe...

    ReplyDelete
  13. Kalau kat rumah KA ni dah jadi cam keropok je buat Adik, habis dimakan ulang2 sebab sedap sgt ! hehehe

    ReplyDelete
  14. k imi suka mkn camtu je Nor..cicah budu :))

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads