Thursday, 1 August 2013

Jangan Tertipu Ngan Karipap Nie..

Busy sket pepagi nie..biasalah ngan baby kecik yang tido kejap-kejap bangun, ngan anak kecik yang membuat segala sepah2an kat umah dan segala macam yang memeningkan kepala...

Pun begitu mak dalam pantang nie tetap jugaklah menyiapkan yang telah ter'plan' dalam kepala dalam kelam2 kabut tuh... sebenarnya bukan rajin, tapi macam ade suara2 halus yang dok suruh 'buatlah cepat...buatlah cepat'..kalau tak buat, tak aman jiwa lak rsnya...

Nie haa..pepagi nie cuba siapkan sedikit karipap feveret 'tuan besar'...


Karipap eh? raya-raya pun makan karipap ker? macam dah takder idea lain ker tuan tanah nie..

Ini 'isi hati' sebenar karipap nie,


Ini kuih muih orang2 tempatan..dorang panggil Gujia..luar macam kulit karipap..dalam isinya dibuat dari suji dicampur ngan bahan2 lain..pada dorang memang bestlah..manis2 gitu, inidan sweets kan..pada kita yang kempunan karipap bila lama tak jumpa, macam nak lanyak2 jer Gujia nie..macam mempersendakan orang yg kempunan kan..hihihi

Ok..don't hate Gujia yer, kalau dah boleh berkongsikan kulit karipap  ngan benda lain yang bukan berasa masin  lama2 boleh terimalah Gujia nie..sedap jugaklah...:)

26 comments:

  1. assalamualaikum ummu...sedapnya karipap tu...;)

    ReplyDelete
  2. sekali tgk mcm serunding kelapa intinya....

    ReplyDelete
  3. Dalam pantang pun masih sempat buat kuih comel karipap tu tapi lagi nikmat kalau inti sardine atau kentang ermmm tergugat gak iman hehehe

    ReplyDelete
  4. Mencuba sesuatu yang baru apa salahnya.

    ReplyDelete
  5. Ingatkan karipap masa mula tgk pic..hehe..
    tapi nampak sedap lah Ummu... Aidan suka ye...:)

    ReplyDelete
  6. Nampak macam karipap tapi bukan

    ReplyDelete
  7. Dah set dalam minda, karipap mesti inti pedas..bila macam ni rasa cam takble terima huhu

    ReplyDelete
  8. Kita boleh letak macam2 dalam karipap kan?
    letak daging goreng tomyam dan jenahak 3 rasa pun boleh tu...

    ReplyDelete
  9. salam UA, makin expert dah masak menu kuih muih Fiji ya...caiyok ummu... itulah uniknya sesatu masakan...kita boleh kenal bangsa bila tgk jenis masakannya kan ummu..

    ReplyDelete
  10. salam ummu...bolih cuba ni kalau nak...

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum..
    kiranya gujia ni dalamnya manis la.. ala2 kuih sepira (karipap kecik yg org makan kat malaysia kot ye.. yg inti kacang or apa tah), kan kan.. mak yang tak buyong ni nak balik malaysia bila? dah terbayang2 nak jumpa arissa dan aidan ni.. :) hehehe..
    malam ni nak gi bangi.. nak tolong belikan kakak sulong tudung idaman dia.. (fareeda), mungkin nak ajak mr mama berbuka kat luar.. akhir2 mak nani sangat lah malas nak masak.. kalau boleh nak rebus je semua.. tapi mak nani sendiri tak lalu makan yg rebus2.. hmmm..

    ReplyDelete
  12. Oh... kalau ummu tak tunjuk isi pun kakak ingat macam karipap org kita.
    Manis pun kalau dah biasa sedap juga dah itu tradisi mereka ummu.
    Kalau ummu nak kena buatlah sendiri ye nampak gayanya.

    ReplyDelete
  13. okla tu dari xde langsung kan hehehe

    ReplyDelete
  14. Kat sabah kadang2 ada yang bubuh inti kelapa parut dan gula....tensenkan bila ko nak sangat makan karipap inti kari kentang tetiba gigit inti kelapa....hehe

    ReplyDelete
  15. betul.. jangan tertipu dengan karipap tu.. ;)

    ReplyDelete
  16. Hehehehe...saya ingat kan karipap..sejibik sejibun.

    ReplyDelete
  17. wah, bagus ni, Karipap pun ada saudara jauh.

    ReplyDelete
  18. Kompem frust tertonggeng kalau yg sgt2 mengidam karipap tertipu dgn pandangan pertama gujia ni hihii..

    P/s: that how I feel satu ketika dulu bila first time mkn bubur assyura versi org utara (jiran sebelah yg bagi) . Rupa dah sama tp rasa tak sama dgn yg tempat kelahiran kita punya hihii...time pregnant lak tu. Tak psl2 jadik mengidam assyura mak punya pulak :D

    ReplyDelete
  19. As Salam Ummu,

    Akak minat sgt dg kulit karipap Ummu tu. Nampak kulit karipap Ummu tu cantik dan rangup sgt. Boleh Ummu bagi akak resipi kulit karipap tu kalau tak keberatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kulit karipap yg nie tak rangup sangat kak sbb guna ghee..tp yg biasa sy buat utk kulit rangup guna minyak panas ngan marjerin yg dipanaskan..mmg sedap kulit dia..

      Delete
  20. Wah..ingat karipap inti serunding ikan td...apapun nampak sedap je.bila la nak merasa gujia ni

    ReplyDelete
  21. hahaha...kire ok lah tu kulit nya same dgn karipap...cuma tukar inti je;)

    ReplyDelete
  22. Salam Ummu, lama tak menjengah.. wahhh sudah ada baby kecik ye... tapi kalau dah memang jenis rajin tu, tak da sebab untuk tak buat apa yang disukai..

    ReplyDelete
  23. eleh apa nak kempunannya ...bukan ke orang tu pakar masak ala ala chef gitu ...hehe apa lagi mulakan menguli hehe

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads