Friday, 16 August 2013

Bila Hajat Dah Tercapai

Hari ini hari raya yang kelapan.. (bagi kami yang kat sinilah.)

Hari yang lepas pantang adalah hari isnin yang baru lepas..

Oleh kerana itu hari raya yang disambut tuh tiadalah disediakan juadah2 raya seperti lemang, ketupat, nasik impit mahupun nasi dagang... tapi tak bermakna juadah2 tu dilupakan sama sekali..malah setiap hari bermain dibenak ini..

Dan juga kesanggupan to break the diet..psikologinya "takperlah berat naik..kan breastfeeding...apa salahnya berkorban setahun sekali demi juadah raya yang susah nak dapat nie, kang nanti esok lusa leh nyeksa nafsu makan lak.."

Setiap hari dok tunggu the right time untuk buatnya, maklumlah En. Big Boss tengah habiskan puasa 6..setiap hari dok intai resepi..hinggalah semalam mula menyediakan bahan-bahan agar hari ini boleh dilaksanakan..kelapa di kopek, dikukur dan dijadikan kerisik dan buat santan..

Pepagi nie lak..awal pepagi masa dak Arissa tidur..turun kekebun, mencabut lengkuas dan kunyit dan serai...


Siap merendang..dalam dilema lak nak buat lemang perantau ker buat pulut kuning..? Tengok dalam blog orang tayang..nampak sedap gilerr pulut kuning..terliur tahap mengidam lah lak..huhhuh..takper..mungkin leh wat dua-dua..buat pulut kuning dulu lah..


Awal2 makan ..rasa cam orang yang kempunan gilerr, tak nyabar-nyabar nak makan...cam 10 tahun tak jumpa rendang dan pulut kuning, pdhal tahun lepas buat...bila dah habis separuh..barulah M.U.A.K dah mula naik..nak habeskannya mulalah macam lekat kat tekak ..susah nak turun..aahhh..enough is enough..muak takleh dipaksa-paksa untuk memakannya...

Hmm..agaknya kena buat nasi impit nie buat kawan ngan rendang..pulut atau lemang memang tak leh makan banyak..tp kalau hero kecik ngan hero tua, makan pulut cam makan nasi sukanya..

14 comments:

  1. Assalam Ummu...
    Nampak sangat sedap pulut kuning tu....nak2 lagi makan dengan rendang. Tapi samalah kita, kalau makan terlalu banyak pulut cepat muak...

    ReplyDelete
  2. kelainan ni ummu..jarang wat pulut kuning time raya..tetiba rasa nak buat la pulak..

    ReplyDelete
  3. salam ummu....Alhamdulilah akhirnya segala keinginan yang dipendam termakbul...takpe ummu bukan nya makan hari2 pun...dan kalau kita makan pun bukanlah banyak sangatkan....Apa2 pun selamat menjamu selera...yang penting jangan pedas sangat..nanti meragam pulak sikecik tu,,hehe

    ReplyDelete
  4. Betul tu UA... kalau pulut walaupun terkecur tahap gaban mmg tak leh makan banyak muakk....
    Bagus alternative tu buat nasi impit buat lawan ngan rendang...
    Buat le kuah kacang sekali! Hari tu okje makan kuah kacang yg pekat2 manis kat rumah pak su, sedap pulak...
    Rasa mcm teringin nak buat!

    ReplyDelete
  5. rendang tu nampak sedap aje...

    ReplyDelete
  6. Salam...

    Pulut tak elok makan banyak2 baru lepas pantang ni, elok pun masak nasi impit sebagai ganti tapi pulut tu memang fav akak.

    ReplyDelete
  7. Dah muak makan pulut kuning ganti nasi impit lawankan dengan rendang yg masih ada ummu. Gigih merendang dipagi hari ye ummu..

    ReplyDelete
  8. Salam perkenalan dan selamat hari raya aidilfitri...pertama kali melawat blog ni..terpikat dgn cerita2 ummu yg menarik tu...nampk sedap rendang tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan sarah..
      biasa jer cerita2 akak nie..takut bosan jer kan..:)

      Delete
  9. assalamualaikum ummu..
    alahaii.. sedapnya tengok merendang tu.. nani baru buat rendang ahad lepas.. tapi akan buat lagi lusa.. ahad juga.. sebab office mintak 2nd round punya.. hmm.. ape pun tak per lah.. sbb masih on mood raya kan.. :) nanti lepas habis syawal.. entah bila lagi nak merendang.. :)

    pssttt.. tak de masa lagi nak apdet blog.. bizi buat tender and re-calculate cable ni.. akan bizi lagi sampai selasa ni.. due date submission tu..

    ReplyDelete
  10. kalau saya makan dengan nasi impit lagi laju dari makan dengan pulut.. ;)

    ReplyDelete
  11. sang hero la jwab ye tukang abiskan kak...akak muak dh.hihihi...ayut pon kurang pulut ni..mkn sekali je ckup dh..

    ReplyDelete
  12. sodap rendang tu Ummu...makan dgn ketupat @ nasi himpit mmg sodap juga kan...:)

    ReplyDelete
  13. semangatnye UA masak menu2 ni semua ye... umah PC pun buat pulut kuning ni jugak mase hr raye baru ni tp bukan PC yang masak...mak yg masak...hahaha....PC tahu tempah je menu raye...dok dang nak masak byk2 menu;p

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads