Tuesday, 13 August 2013

Bukan Salah Kuali Yang Dilengser

Rempeyek adalah kerepk no.1 kegemaran tuan tanah..sejak zaman bebudak lagi. Bila dah besau2, tiap2 kali nak raya mesti ngendeng rempeyek kat jalan TAR ..ajak balik umah, setelah dibayar regenya..hehehe

Kemudian bila dah dok ditempat orang yang tak pernah kenal apa itu rempeyek..tak berjumpalah lagilah ngan rempeyek....hanya tinggal kenangan dan angan2 untuk merasanya lagi...

Kemudian lagi..terdetik dihati untuk mencuba buat sendiri berdasarkan resepi2 yang ade kat internet..berkali jugak mencubanya..namun tidak menjadi seperti yang diingini..lemaulah..teballah..tak sedaplah..hampehlah..huh..segala macam..

Kemudian tutup chapter rempeyek dah hampir 2 tahun sudah dilupakan..

Kemudian hinggalah berblog, berblogwalking..jalan2 nampak orang buat rempeyek..teringinlah kembali...

Dipikir-pikir, kalau nak cuba lagi sekali semangat kena tinggi, takut keciwa lagi ..teknik kena betul sebab takder acuan ...satu jalan jerlah untuk memiliki rempeyek..iaitu ngan melengser tepi kuali..

Dipikir-pikir jugak, mungkin pada percubaan2 dahulu gagal kerana kuali yang digunakan tidak sesuai..tidak dapat melengser dengan sepatutnya...

Kemudian disuruhkan big boss beli kuali baru,

Hanya kuali nie jer terdapat dikedai yang mengikut spesifikasi walaupun tak sepenuhnya..abaikan rupa kuali tuh.baru beli, sekali guna  tapi nampak dah buruk..bukan salah tuan tanah..salah tukang jual..:)

Percubaan melengser yang diperbaharui tekniknya setelah tengok kat youtube..huhu

Nampaknya boleh menggelengser kedalam minyak dengan mudah..cuma kuali nie cepat panas..lama sikit biarkan dah jadi perang..

Kemudian dicuba lak ngan kuali hitam kecik yang dah sedia ade dirumah,

Boleh melengser dengan baik jugak nampaknya...

Inilah hasil peleseran dan penggorengan ngan kuali hitam kecik..

Alhamdulillah hasil dan rasanya sangatlah menepati yang dingini tuan tanah..dalam pada dok men'try' tuh dah separuh habes masuk dalam perut..sib baik dah tak berpantang..sib baikjugak anak bujang suka rempeyek nie walaupun first time cuba..sold out!

Sebenar-sebenarnya, bukanlah bentuk kuali yang menjadikan rempeyek tuh jadi ker tak..yang pentingnya adunan tuh mesti kena..tak pekat sangat atau pun  cair sangan..sedang-sedang agar boleh melengser dan hasilnya nanti nipis dan mudah garing..

Haiiyaa..buang karan jer beli kuali hampeh cepat panas tuh..huhuhu

14 comments:

  1. JANJI REMPEYEK AIR TGN SENDIRI..PERCUBAAN PERTAMA YG BERJAYA..SOLD OUT YE..

    RAJIN TU YG PENTING..KLAU KATBALIK MALAYSIA...RASA KNOR PUNYA PLAK YE...

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum dik,
    wah masih semangat buat rempeayek kacang, sedap nya..kuali lama tu antik.

    ReplyDelete
  3. dulu-dulu akak tukang goreng rempeyek ni.. buat guna tutup tin.. buat 2 lubang bertentangan dan ikatkan dawai jadikan tangkai... jadi bolehlah dapat bentuk bulat.. sekarang dah pencen...:)

    ReplyDelete
  4. Oh ini forst time saya dengar perkataan lengser tu heeh

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum ummu... :)
    sedap merempeyek... nani pernah wat.. 1 adunan 1kg tepung.. mau2 nak siap tu amik masa hampir 8 jam baru siap.. sampai kena bawa turun dapor bersila kat bawah buat.. hahaha.. tapi puas hati sebab rempeyek idaman hati kan.. janji adunan tu yg betul.. :) sedap.. nani suka letak ikan bilis lebih2.. :) hehehe.. :)

    kalau tak de acuan nya buat macam tumpi ni pun ok gak kan.. :)

    ReplyDelete
  6. salam UA, napok sedak rempeyek lengser tuh ummu...selalunya tengok org buat guna Loyang bulat tapi cara lengser ni nmpak lg mencabar...hehehe

    ReplyDelete
  7. Hehehe....rempeyek sedap! Akhirnya berjaya juga buat sendiri ya, Selamat Hari Raya Ummu ^_^

    ReplyDelete
  8. Selamat Hari Raya Ummu.. kita suka kalau banyak ikan bilis...

    ReplyDelete
  9. selamat hari raya Ummu ..ingat tak nak sininggah tadi pasal rempeyek dah finit...
    nekcik pun suka yg lenser di kuali ni..sedap nipis kan!!

    ReplyDelete
  10. Hihii...Peminat rempeyek rupanya UA :D

    Saya tak suka sgt tp raya nak kena ada sbb kawin dgn orh jawa hehee..tapi betul adunan nya yg nak kena betul baru menjadi kan ?

    ReplyDelete
  11. semangat kena tinggi kalau nak buat ni.. ;)
    takpe kak.. kuali yang baru tu boleh guna untuk tujuan lain pulak.. ;)

    ReplyDelete
  12. salam ummu..selamat hari raya...banyak betul homemade raya yang dihasilkan...rempeyek mmg feveret ramai..dlm banyak2 kuih raya...rempeyek lah kne top up banyak kali...sy sekeluarga suka rempeyek kacang dhal...:D

    ReplyDelete
  13. OKje kurang suka peyek UA, tapi dalam tak suka tak suka tu makan gaklah hehe... Kacang kena sikit je kasi bilis yg banyak! ceceah pulak sambal kicap! Pergh!!

    ReplyDelete
  14. ayut klu rempenyek ni suka kacang dal..kacang tanah tak minat..hihihi..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads