Saturday, 24 August 2013

Kelapa Muda

Alhamdulillah rezki untuk berparti dengan kelapa muda dalam minggu nie..almaklumlah En. Abuaidan bawak balik 15 biji kelapa muda dari rumah kawannya..

 Sebahagian kelapa muda yang tinggal setelah 2, 3 hari menikmati

Memangkas kelapa muda

 Budak yang comot tekun menikmati air kelapa secara natural..tanpa gula tanpa gelas..

 Air kelapa muda yang dinikmati dengan lebih kaw...tambah gula, sejukkan dalam peti ais..

Isi kelapa muda..agak tebal sedikit..kalau yang nipis dan berair lebih sedap untuk dinikmati bersama-sama dengan jus.

Isi kelapa muda yang tak muda sangat dan tak tebal sangat (lebih kurang gambar diatas), selain dari makan begitu sahaja apakah lagi yang sesuai untuk dibuat yer..kalau nak parut memang susah sikit ..kalau2 nak buat inti kuih ketayap ker kan...ade sesiapa ade idea..? 




16 comments:

  1. Assalam Ummu..
    sedap tu minum air kelapa musim2 panas ni..erm..suka sgt.. klu buat inti mmg Ok kan, cuma mengambil masa ye..atie ni nak bagi idea mmg failed..hihi

    ReplyDelete
  2. Buat jelly kelapa..sedap sgt..Resepinya :-

    Bhn2

    3 biji kelapa muda
    10gms serbuk jeli jenama Swallow
    1 cwn gula - kalau nak kurang manis boleh kurangkan gula
    9 wcn air
    Bekas kecil
    Daun pandan

    Cara2nya

    Sukat air kelapa. Nisbah air kelapa dan air ialah 7:2. Tapi kalau nak semua air kelapa muda pun boleh. Masak air tersebut bersama daun pandan . Apabila air agak2 mendidih, masukkan campuran gula dan serbuk jeli. Kacau sehingga sebati dan perlahankan api.
    Sementara itu, hiris isi kelapa dan masukkan dalam apa jua bekas yang disediakan.
    Kemudian tuangkan campuran jeli itu ke dalam bekas. Biarkan sejuk baru simpan dalam peti ais.

    Sedap bila makan sejuk2 camtu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks yer norma byk2..siap bg resepi sekali tuh...
      inshaallah akak akan cuba...

      Delete
  3. syok minum kelapa kalo cuaca panas..nyaman jer tekak..nak2 kalo sejuk..

    ummu, wat jelly kelapa..memang superb..mesti budak comot suka..hihi

    ReplyDelete
  4. Buat inti ketayap or inti kuih pau

    ReplyDelete
  5. pai kelapa pun sedappp...lps pantang boleh minum air klpaa ke?

    ReplyDelete
  6. jelly kelapa pun sedap...pau pun sedap...

    ReplyDelete
  7. salam ummu...buat coconut shake sedap tu ummu....blend air kelapa dengan isi nya sekali kemudian makan dengan aiskrim perisa vanilla...sedap tu maka sejuk2...

    ReplyDelete
  8. salam dik.
    eee segar nya minum air kelapa macam Aidan tu.ori rasa airnya.
    isi kelapa yg sedang2 tu sedap buat puding.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum ummu..
    nani datang dah lewat petang.. cuti2 ni mati kutu gak lah kalau tak keluar rumah.. muahaha.. alkisahnya nak gi jalan2 raya.. tapi safiyya demam.. kesian lak kan.. 2 kali dah bagi ubat ni.. still demam datang balik.. kalau tak kebah juga makan ubat petang ni maknanya nak kena gi spital serdang lah pulak.. takot gak budak2 demam + cirit tak kebah2 kan..
    .. pagi tadi sakinah ajak gi klebang melaka.. nak minum coconut shake.. so ummu leh la wat coconut shake.. blend skali ice+vanila icecream+kelapa+ air kelapa.. tu nani tengok waktu menikmati klebang coconut shake ngidam pembawakan fiyya last year.. :P., hehehe

    ReplyDelete
  10. geram tgk model air kelapa muda sedang minum dgn straw tu... favorite saya tu..

    ReplyDelete
  11. salam ummu...ummu pun minum ke nie?
    mmg sedap yang amat sekali skala dapat minum...tapi klu ikut amalan orang tua kembang urat kan minum air nyior ni...

    klu untuk aidan...cuba lah buat jelly kelapa..sedappppp..terliur lah pulak!!

    ReplyDelete
  12. buat lempeng kelapa....nyam nyam...sedapnyaaaa

    ReplyDelete
  13. Wah rasa craving pula. Hujung minggu ni macam nak husha atas pokok. Comel je Aidan posing minum.

    ReplyDelete
  14. Owh isi muda macam ni dulu kami suka makan dengan "nisse". Biasa la duk kampung tak der snak snak ni, itu jer la yang dikunyah petang2 haha.

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads