Wednesday, 14 August 2013

Kacang Botor Berbuah Kembali?

Pepagi hari nie turun kekebun sementara che mek kecik masih tidur..meninjau2 keadaan kebun yang dah lama ditinggalkan..begitu tak terurus dan bersemak sekali.

Dalam pada menengok2 akan pokok2 cili, tiba-tiba terpandang akan pokok kacang botor yang berdekatan dengannya..terkejut jugak melihat ade banyak buah yang masih belum matang..sungguh tak percaya masih hidup lagi..lebatlah jugak buahnya..

 Yang diatas bumbung greenhouse usang..banyak buahnya kat atas tu..tak terambik jerr

 Inilah pokok kacang botor yang berkongsi tempat dengan bunga telang..tak perasan lak bila berbunganya..

 Sedang pokok yang kat luar dah mati kekeringan..

Selamat dituai sebagai ulaman sempena lepas pantang..

Rezki kan..walaupun kita tak ambik peduli namun yang Allah jaga dan tetapkan sebagai rezeki kita akan sampai jugak pada kita akhirnya...ingatkan kenalah tanam balik..namun alhamdulillah..sib baik tak cabut pokoknya dulu..

22 comments:

  1. Assalam Ummu...
    Selamat Hari Raya.....br dpt jenguk sini..lama bercuti2an :-)

    ReplyDelete
  2. fresh nampaknya... akaknya pokok tak sempat membesar dah ko...

    ReplyDelete
  3. Salam Ummu, tahniah ye, dah abis pantang.. jelous tul tengok tanaman Ummu. Insya Allah, kita pun nak ikut lah apa yang Ummu buat, tapi sikit2 je..

    ReplyDelete
  4. Assalam ummuaidan.
    Allah jadikan kacang botor sangat baik hati. Alhamdulillah. Terasa rugi berkacang botor bila tahu-tahu ternampak buahnya dah tua, sebab dia rajin keluarkan buah dan cepat tuakan buah, hihi. Eloklah panen kacang botor utk ulam, sebab mungkin dah jemu dgn lauk pauk raya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam pak temuk..
      kacang botor nie sll tak habes makan pak temuk..kering kat pokok jer..kalaulah ade jiran2 yg berminat kan..
      lauk pauk raya belum makanlg pak temuk sbb baru habis pantang lps raya kan..hehe

      Delete
  5. selamat hari raya kak....kacang botol ni bila kite dah lama tanam akar dia akan jadi ubi kadang2 pokok dia dah mati tp ubi yg ada akan kelurkan tunas baru.dulu ada tanam kat pagar rumah sampai tak termakan skrg dah tebang dgn ubi2 di sya korek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya suzi..
      oh gitu ker..baru akak tahu thanks..ingatkan pokok dah kekeringan sbb cuaca dah jd sejuk sikit kan..tgk2 ade lg rupanya ..

      Delete
  6. wah.. terbau2 kesegarannya..
    goreng bercili sedap ni.. ;)

    ReplyDelete
  7. wqaaa jauh nya bertani ye...
    buat kerabu pun sedap

    ReplyDelete
  8. semalam baru makan kacang botor... kebetulan lak..

    ReplyDelete
  9. Ulam kacang botol cicah sambal belacan, kalau rajin potong nipis buat kerabu, kalau lagi rajin buat masak lemak kuning.

    ReplyDelete
  10. salam ummu...sedapnya ummu buat cicah dengan tempoyak ke...budu ke...cencalok ke..sambal belacan ke..mahu bertambah tambahnya makan ni...kang 15kilo tak kemana kang...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti..
      dah selamat buat ulam ngan sambal belacan.heheh..risau jgknie..

      Delete
  11. assalamualaikum..
    maaf sampai lambat sini.. tertinggal bas.. :P hehehe..
    makan apa lunch tadi? nani bawa bekal.. nasi + sotong kicap and sayo kubis goreng.. :)
    aah.. skrg ni kedai pets kat putra perdana dan ada 2.. kedai akuarium pun 2.. sat gi nak cari kat batu 14 puchong, kat flightover tu.. kot2 ada jual hamster.. kesian anak2 dok tunggu kan.. beli je la.. bagi diorang hepi.. boleh gak diorang buat belek2.. jaga belai2 kan..
    arissa buat apa tu? hehe..
    pokok kacang botor ni mmg payah nak mati.. nampak cam tak panjang umur kan.. padahal ok lagi.. hehehe

    ReplyDelete
  12. salam UA, betul la kalau dah rezki...w'pun tk bekisah pokok tetap berbuah...lebat pulak tu...

    ReplyDelete
  13. Murah rezeki. Hadiah dari kebun lepas berpantang.

    ReplyDelete
  14. Lama tak makan kacang botor ni... buat kerabu sedap gakkan UA...

    ReplyDelete
  15. Tertinggal sokln...pernah jumpa ular daun tak UA?

    ReplyDelete
  16. rezeki...mgkn hasil terakhir sblm kehabisan semua yer :)

    ReplyDelete
  17. Salam Ummuaidan,

    Pokok kacang botor Mak Aji pun sama. Walau xdelah kering tapi x berbuah. Akhirnya masih ada rezeki berbuah balik, alhamdulillah!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads