Monday, 12 August 2013

Hari Yang Ditunggu-tunggu

Hari apa yer?

Kalau hari raya..dah pun berlalu dan dah nak lemau pun...heheeh

Actually hari ini adalah hari pembebasan..hari pembersihan..bebas dari pantang larang yang digariskan untuk ibu-ibu yang baru bersalin selama 40 hari (ikut adat kelate) ..dan juga membersihkan diri untuk kembali mengadap dan menunaikan kewajipan terhadap Yang Maha Esa...rindukan dan lemas kan 40 hari tak solat, tak baca quran...

So..yeayyy..dah selamat..alhamdulillah

Tak payah pakai stoking sepanjang masa lagi kan..kecualilah hari2 yang sejuk tuh kan..bolehlah bila panas tuh pasang kipas kan..

So life is back to normal..namun ade beberapa perkara lagi yang masih dijaga ..terutamanya dari segi pemakanan..so far berat dah almost back to normal...ade sikit lagi nak kena turunkan..musim raya gini kuat dugaan ngan makanan2 raya..silap aribulan makin bertambah naik lak...

Dan yang paling ditunggu-tunggu adalah saat untuk makan pedas kembali...kurindu cili..hehe,

Alhamdulillah banyak stok cili kat kebun..dapatlah melepaskan gian tuk makan cili sebagai ulam mentah...

Hmm..pas ni nak mulakan projek masak makanan raya yang tertunda, lemang ker..satay ker...rendang ker....hiii..bestnya..:)

Yang paling mencabarnya.....nak kena ganti posa 30 hari ..hhuhuh..good luck to me..:)

Muka che mek kecik yg baru lps 40 hari..

20 comments:

  1. bab nak ganti posa tu yg mencabar sikit tu hehe..takpe..sikit2 lama2 habis la nanti yea...

    seminggu akak dok kg...lama tak jenguk sini..

    ReplyDelete
  2. salam UA, best kan dah abih pantang...tak yah paka stoking lg dh hehehe tp stokin tu lawa la ummu...ok, selamat hari raya idulfitri buat ummu sekeluarga...MAAF ZAHIR BATIN

    ReplyDelete
  3. hI nOR,

    wah wahwa h...merdeka sudah ! heheeheh

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah .. beraya dgn cili he he...

    ReplyDelete
  5. assalam ummuaidan..teringat kawan acik dulu tiap kali bersalin..30 hari kean ganti puasa..tapi memang cepat habis dia mengganti..setiap minggu dia puasa dari isnin sampai jumaat..sampai la habis 30 hari.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum ummu....selamat hari raya n selamat lepas berpantang...:)

    ReplyDelete
  7. Salam Ummuaidan,

    Alhamdulillah merdeka sudah! Walau apapun, agar2 dan buah ciku kalau boleh kena pantang kurang2 100 hari sebab sejuk yang amat! Mak Aji pernah terkena, makan bila baru lepas 100 masih terasa sakit urat! Insya-Allah puasa tu bila buat sikit2 habis juga akhirnya!

    Tak lama lagi bertambahlah ahli tukang kebun bila si cilik dah mula masuk kebun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji..
      oh yer ker..tak tahu pun..tima kasihlah sbb bgtau..inshaallah akan aware of it..

      Delete
  8. salam ummu...Alhamdulilah akhirnya

    ReplyDelete
  9. Alhamdulilah..bagus Ummu kuat berpantanng...org skarang ramai tak suka pantang pantsng ni...tapi insyaallah ikut pngalaman nekcik..nnti bila da tua..kita tetap rasa kuat...insyaallah

    ReplyDelete
  10. Ohhhh dah merdeka dari berpantang.

    Selamat Hari Raya ya.

    ReplyDelete
  11. Wee Wee!! Congrast sis dah dpt "permit freedom"! hehe...Cantik Arissa!

    ReplyDelete
  12. wahhhhhh tahniah ya... dah abis pantang...

    selamat hari raya..

    ReplyDelete
  13. Tahniahhhhh,,, berjaya juga akhirnya menghabiskan pantang dengan jayanya, Mak nani baru balik kg beraya, hari ni cuti lg, esok start keje, selamat hari raya & maaf zahir batin....

    ReplyDelete
  14. Tahniahhhhh,,, berjaya juga akhirnya menghabiskan pantang dengan jayanya, Mak nani baru balik kg beraya, hari ni cuti lg, esok start keje, selamat hari raya & maaf zahir batin....

    ReplyDelete
  15. hehe cepat je rasa dah abih 40 hari.anyway, masih perlu banyak rehat n jaga kesihatan ye...amboi dah rindu kat cili ye hehe

    ReplyDelete
  16. slow2 lama-lama nanti habis jugak ganti puasa tu..
    betul2.. saat yang ditunggu2..
    saya siap pangkah tetiap hari bila nak habis pantang.. hehehe..

    ReplyDelete
  17. Rasa lepas segala azab kan UA lepas pantang ni hehe...
    Pergh nak mengganti puasa tu yg ngeri tu...kena buat sikit2 kot!

    ReplyDelete
  18. mata arissa sama mcm abg aidan..hihihi...dah abis dh pantang akak...moga berjaya utk ganti puasa 30 hari yer kak..ayut 3 ari..hihihi :p

    ReplyDelete
  19. sooo cute the cek mek kecik tu!

    selamat bebas dari pantang ye UA!hehehehe....jom makang puas2...masih dlm musim perayaan ni:)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads