Friday, 11 July 2014

Sesuji Lebaran

Rasa aku pada bulan puasa begini dan mendekati raya nie, ramai orang lebih suka baca pasal juadah2 kan berbanding ngan sayur mayur...since aku pun banyak involve dengan juadah madah daripada pertanian kat luar umah tuh jadi aku kongsikanlah kerja2 eksperimen aku buat juadah bukak posa mahupun sekut2 raya..moga2 korang dapat idea sikit sebanyak kan...inshaallah..

Dah cakap dalam entri yang lepas percubaan tuk buat sehari satu maka alhamdulillah so berjaya jugak..

Ni yang aku buat kelmarin..dipermudahkan Allah, mem kecik tuh tidur diwaktu pagi..so sempatlah aku menggodek2, menggentel tepung...

Alhamdulillah menjadilah sekut suji nie...

Suji nie sekut raya yang aku musti buat tiap2 tahun sebab ramai yang suka nie..lagipun mudahlah jugak..dan kalau ikut resepi btul2..inshaallah berjaya jugaklah wpun rupa tak seindah bak miss Fiji kan...

Kalau digodek2 kat internet resepi suji nie ade beberapa jugak..dan aku baru mencuba 2 jenislah..yang buat guna gandum dan minyap sapi jer  dan yang ade beberapa bahan lagi termasuk tepung suji..yang aku peliknya naper ade sesetengah resepi sekut suji takder guna tepung suji...

Tapi ikut aku yang terbaek rasanya adalah resepi yang nie..

Nie lah resepi rujukan aku yang dah berlapok berkulat..tapi jasamu tetap kusanjung...sapa nak resepi baca saja kat gamar nie...hehehe...

Sebenarnya sebelum kawen beranak pinak nie aku tak pernah buat sekut raya...tak pernah tengok atau tulung org buat.main order jer sebab orang bujang yan pemalas kan masa tuh...huhuh..

Oklah meh kita sama2 buat sekut suji..budak darjah 6 pun aku rasa boleh buat nie...





Nie buat kat sini since takder competition sekut sapa tercantik terhodoh,aku jer yang tahu buat kat sini..maka buat jerlah seikut kemampuan..kalo nak jual tuh kenalah buat lagi cantik ..lagi bulat dan shape pun nice kan... tapi En.AAA kalau dia gentelkan kecik2 sekut nie memang lagi kemas dan cantik...hiiii... 

11 comments:

  1. amboi kak..tergoda btl tgk..memg nmpk suci btl..gebu je tgk..

    ReplyDelete
  2. Waaahhh.... dah siap lagi sejenis biskut raya Aidan dan Arissa. Ini kalau sehari 5 biji masuk mulut Aidan-Arissa tiba Hari Raya pertama adalah tinggal sebekas hidangan aje ni. Nampak menarik betullah UAA:)

    ReplyDelete
  3. as salam ummu saya suka sangat kuih suji kuih ni jugaklah kuih pertama yang saya buat sendiri sejak zaman sekolah

    ReplyDelete
  4. dah 2 jenis ni siap..hehehee..kalo semangat rajin datang meme suko kak nor buat sekut..zee skang ni mood tengah malas..bahan beli doh..cemaner tu??

    ReplyDelete
  5. eeemm, dah siap biskut suji UAA nie, tetelan air liur saya tgk gambar yg first tu, comel dan cantik..

    ReplyDelete
  6. bab mengentel memang faill..
    kena ambil kelas gentel2.. huhu

    ReplyDelete
  7. terbalik pulak kita UAA, saya masa bujang rajin buat, dah kahwen x pernahnya buat....nanges mak mertua nak merasa tak dapt...hehehe. Insha Allah tahun ini dah niat nak buat...

    ReplyDelete
  8. Salam UAA,

    Cemanalah Yang ooi nak belek resepi yang rupanya begitu 'antik' sekali tu?? He he, mengingatkan buku resepi tulisan tangan semasa subjek Home Science ketika Form 1 dulu - lunyai habis!! Tolong share ya resepinya!!

    ReplyDelete
  9. Alamak..dh 2/3 blg...beraya sungguh ummu kita ni..

    ReplyDelete
  10. rajin nya Ummu..hihi.. cantik biskut suji ni..pasti sedap.. nmpk byk plak tu..kamek makan dah sllu jg biskut suji ni, tapi buat sndiri blm pernah lah..haha..

    ReplyDelete
  11. nmpk sdp sekut tu UA...
    buku resipi tu menunjukkan tuannya selalu msk ni:)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads