Sunday, 6 July 2014

Mangsa Serangan

Sayuran hijau biasanya menjadi idaman setiap makhluk yang merayap, berwarna hijau, banyak kaki..cepat beranak serta menggelikan...mungkin kerana sayuran hijau tu rasanya agak manis dan sedap kan.. 

Mana yang kita makan dia pun nak lah makan jugak...kalau kita letak racun bukan setakat dia..kita pun takleh makan..dia boleh mati, kita pun leh mati...hmmmm ade jugak persamaan kan...

Mari kita tengok tahap2 kerosakan yang mereka boleh buat jika tidak dikawal...

 Yang permulaan..bersembunyi ngan menggulung daun..ingat orang tak nampak ker..

 Sambil menggulung beranak pinak ..sambil menikmati hidangan yang melebar..sodap...

 Attack bahagian dalam masa pucuk muda lagi paling best...

Kalau sempat diracun..beginilah jadinya yang daun nak menggulung tak tergulung sebab dah cacat..

 Ataupun boleh terbantut camni jugak..

 Yang nie memang tukang kebun tak alert lah nie..seronoklah depa apalagi dapat melantak semuanya..

Kengkadang susah nak betul2 organik...nak btul2 tak menggunakan racun bagai..bila dibiar habeslah dan berpenat lelah sahajalah usaha..nie pun dah banyak pokok yang menjadi mangsa..rezki mereka nak  buat camner kan..redha jerlah....huhuhu

6 comments:

  1. Salam UAA, betui la ummu tk diracunkan kita tk merasa...napok bermaharajalela sgt doh tuh...

    ReplyDelete
  2. eiii gemuknya ulat tu...kalau akka nampak,lari tak cukup tanah jawabnya..

    ReplyDelete
  3. Susah juga kan Ummu ... tak diracun , abis pula tanaman yg diusahakan ... huhu

    ReplyDelete
  4. Susah juga kan Ummu ... tak diracun , abis pula tanaman yg diusahakan ... huhu

    ReplyDelete
  5. ala sygnya..dh mengembang elok dimakan ulat pulak..

    ReplyDelete
  6. owh macam tu eh kejadian depa meng-attack, dulu2 orang selalu pesan kalau beli sayur pilih yang berlubang2 sikit sebab tak banyak racun, kononnya. tapi kalau gini rupernyer... hehehee

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads