Tuesday, 15 July 2014

Cendol Made in Fiji

Rasanya kalau bulan posa tak bertemu cendol macam ade yang tak tercapai jer hajatnya..al maklumlah dibesarkan dengan bukak posa ngan cendol yang banyak dijual dipasar2 atau gerai..samada makan ngan santan atau air gula jer dah cukup bahagia dah...

Kalau tak sini jarang aku bertemu cendol kalau tak belajar buat sendiri..nak makan makanan yang sejuk pun satu hal dimusim sejuk srkang nie tambah2 lak dengan batuk yang hampir semua orang merasainya skrang nie..

So terpaksalah aku tangguh hinggalah smalam..lagipun ade pulut yang lebih daripada buang baik makan ngan cendol jadi pulut cendol...

Macam tergesa2 membuat nie sebab dok pikir antara buat atau tidak..ngan takder tepung berasnya, tapi ade tepung ubi..aku kisar jerlah beras jadi cam tepung setel masalah..tak sampai setengah jam dah siap..alhamdulillah..


Cendol idaman merasa sudah..sib baik En. suami tak bising makan makanan sejuk..yerlah dia takut kena batuk balik kang susah jugak.. Ade lagi balance tuh inshaallah  hari nie pun aku dah beriftari ngan cendol..:)

15 comments:

  1. Mana pulak nak marah UAA sebab dia pun menikmati keenakan cendol tu. Jgn-jgan AAA yg makan lebih tak..

    ReplyDelete
  2. sedapnya..kat kelantan berbuka dgn cendul campur tapai ubi..santan...air gula..hmmm..

    ReplyDelete
  3. Sedapnya homemade cendol :-)

    ReplyDelete
  4. Semuanya home made, itu kelebihan UAA berbanding isteri2 lain....

    ReplyDelete
  5. saya ni dah lama berura2 nak mencendol jugak, tapi belum tercapai hajatnya ada jer bahan yang tak cukup campur dengan tak yakin hahahaa.

    ReplyDelete
  6. Nampak sangat kelasss gitu..selamat bercendol he he, ada baki untuk sahur ke?

    ReplyDelete
  7. sedapnya cendol nie...kat sini pun, dlm bulan puasa ni saya tak pernah beli lagi, takut anak2 batuk..

    ReplyDelete
  8. buat sndiri msti lg sedap kan kak.... nyuum2

    ReplyDelete
  9. cendol pulut sedap!! makn sejuk2..nyaman..

    ReplyDelete
  10. salam Ummu...wahh punya sedap tgk cendol tu... terbaik lah... hehe

    ReplyDelete
  11. Kalau cendol saya suka dengan letak pulut.. tapi jarang dapat sebab angin kan..

    ReplyDelete
  12. sedapnya cendol dan pulut yummy yummy

    ReplyDelete
  13. Kalau difikirkan untung jugak duduk luar ini tetiba pandai masak semua benda.

    ReplyDelete
  14. Kalau teringin bercendol dimusim sejuk UAA bukan susah pun.... makan ajelah ....tk yah buh ais

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads