Monday, 20 October 2014

Kerana Che Kelesum Datang Lagi..

Kalau beberapa minggu lepas mengeluh pasal cuaca kering dan panas..kini rasa syukur dan insaf..Allah mendengar keluhan makhluknya..Maha Pengasih Dia menurunkan hujan dan menjadikan cuaca lebih cool terutamanya pada malam hari..alhamdulillah..

Kerana cuaca yang lebih elok kebelakangan inilah maka che kelesum belakang umah pun kembali bernafas.. 
Ingatkan dah mati kekeringan tapi rupanya mereka nie berkembang biak dicelah2 rumput rumpat..balik semakin banyak..

Apalagi peladang bersara pun mulalah berangan2 nak mengerjakan kesum yang baru nak beraja tuh..

Actually ade sepeket laksa kering yang masih berbaki ..ingatkan kena buang gitu jer sebab tak semangat nak buat laksa..tak cukup bahan kan masalah utamanya..

Alhamdulillah kesum menjadi penyelamat laksa berbaki tuh..pagi2 lagi dah siap tuai tuk projek laksa penang..

 Ulaman beres..tak menjadi masalah..bawang purple pun dah murah dan senang dapat kat sini..

 Kuah laksa yang almost perfect..cuma bunga kantan jer tak der..

Namun tidak mencacatkan rasa laksa penangku..tetap sesedap yang pernah kurasa dibumi malaya...yang terbaik pernah kubuat setakat nie.alhamdulillah..

Tinggal separuh plastik lagi laksa tuk dihabeskan..haaaiihhh tak sabar nak beli laksa yang orang lain masak lak..laksa tunjuk..*-*

Tapi sabar...40 hari lagi mesti tunggu...adakah perasaannya sama seperti menunggu habes pantang huhuhu....aaarrggghhh boleh tak En.AAA kita tukar tarikh cepatkan lagi....

23 comments:

  1. Awal pagi tengok laksa teringin pula ... 40 hari? Sabar Ummu, pejam celik2, dah sampai masanya tu :)

    ReplyDelete
  2. hihi..cik kelesum suburnya..
    selamat balik kg kak..40 hari semetar jah pejam celik..

    ReplyDelete
  3. salam UAA, kuah tu buat dgn ikan apa? Nmpok pekat molek tuh...
    40 hari tak lamo doh tu ummu...
    abih doh ko packing?

    ReplyDelete
  4. Oh.. tak lama lagi tu UAA sabarlah.. nanti bila dah tiba tanahair rindu pulak tempat yg pernah membesarkan dua permata hati. Mesti terkenang laksa di Fiji pulak.

    ReplyDelete
  5. Salam Ummu..wahh masih berpeluang makan laksa di bumi Fiji..
    Alhamdulillah... subur jak tgk daum kesum tu..
    hihi..tak sabar nak balik ye.. nti boleh makan laksa Penang di Malaysia pula.. klau dtg Sabah boleh atie belanja sayap ayam panggang.ehhee

    ReplyDelete
  6. Tinggal 40 hari je lagi nak tinggalkan bumi fiji ye, sekejap jer tu, dah boleh packing dah....

    ReplyDelete
  7. sedapnya. suka makan tapi malas buat selalu tunjuk-tunjuk je. 'uloo makuk bulih dok, minta di isi hihiihih'

    ReplyDelete
  8. sangat2 mengoda...tgk pagi2 ni terus teringin..suka sgt kuah laksa yg pekat..

    ReplyDelete
  9. dekat sangat doh tu kalo 40hari..kita yang dok jauh ni rasa cam cepat tapi hok dok menunggu tu rasa berkurun lamanya..hahahhaa..

    kak nor, terliur nih..nasib smale ado beli laksa tunjuk doh..penang make hok kelate pon make..hehee

    ReplyDelete
  10. subur achik kesom....saya tanam tak pernah menjadi...mati sokmo...

    ReplyDelete
  11. terliur weh!!!!! rasanya 40 hari dihitung demo nih lagi tak sabar dari ore nok abis pantang. hahaha!!!!sabarrrrrr deh

    ReplyDelete
  12. Salam UAA,

    Kecur liur nampak laksa Penang tu! Lah, dah tinggal 40 hari lagi? Kejap je lagi tu! Nanti jumpa kat KL ya!

    ReplyDelete
  13. Dah dekat dah tu,pejam celik pejam celik ja tau2 genap 40 hari. Laksa UAA nampak sedap sangat,banyak intipati ikan nye. :D

    ReplyDelete
  14. adusss...bikin kecur..

    pokok ni agak liat sikit nak mati ummu...syukur dpt buat laksa kan...

    ReplyDelete
  15. Cik Kelesum yg satu ni.. kalau beli kat kedai Siam tu RM7.00 sepeket.. 250gram.
    Mmg cukup puas ati.. tapi dah kebetulan baru balik ni.. angkut jugak la seikat dua...

    ReplyDelete
  16. Salam UAA,

    Whoa! Terasa kat tekak ni kuah laksa yang pekat lekat itu.. Terliur

    ReplyDelete
  17. Wah laksa penang di fiji.. thorbaikk

    ReplyDelete
  18. elok benar 40harii...habis pantang...mmg banyak makanan yg dlam pantang ada di bumi malaya nii

    ReplyDelete
  19. Menghitung hari umpama pungguk rindukan bulan! Macam akak tanda kalendar tunggu hubby balik dari Mekah.

    ReplyDelete
  20. what??? tempoh pantang jer dah? huk alooooh... kenapa i sedih, macam sayu jer u nk tinggalkan bumi fiji walhal bukan dekat pun. please jgn stop blog ok.

    ReplyDelete
  21. nape tak masakkan sekali daun kelesum tu dalam kuah laksa. bukan ke rasa dia seakan2 bunga kantan jugak. eh, ke dah letak tapi daku tak nampak.

    ReplyDelete
  22. ngences air lliur tgok laksa pagi2 ha....terus teringin...

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads