Tuesday, 28 October 2014

Bila Pokok Betik Semakin Tinggi

The number 1 betik kat Fiji, Hawaiaan Pawpaw yang buah bersaiz kecil warna isinya mcm pink manis bersari sekali makan takmo betik kuning dah.

Pokok yang tumbuh sendiri dilaman, setelah mengeluarkan hasil dalam 3 bulan lebih..pokok menjadi semakin tinggi, tak boleh amek ngan tangan..kalau jolok ngan galah nanti betik jadi lebam tak sedap dimakan..

Harus guna teknik yang lebih selamat tuk buahnya..abaikan bontot kedua2 mereka ini..

Kalau jiran sebelah umah yang Fijian dulu tuh masih menyewa lagi rasanya tak menyempat kami nak merasa buah  nie masak..adakah harus bersyukur kerana mereka telah lama pindah & korang dapat makan betik sedap?

Sebenarnya ade beberapa biji lagi yang diamek.tapi dah pass kat jiran sebelah umah immediately lepas kutip buah..yang ini tuk Nahesh & Family..

Rasanya kena preserve buat benih tuk tanam kat kampung ditanah malaya nanti inshaallah. Tak tahulah kalo kat mesia buah nie senang didapati dimana2 kalo hado korang cakap yer takyah susah2 aku simpan benih....kalo dl rsnya  aku tak ingat pernah makan betik hawai nie..mungkin aku ketinggalan zaman kot..*()*

21 comments:

  1. Rumah kakak pun ada sepokok dan isinya juga merah tapi buahnya jenis yg lonjong UAA. Pada kakak tak susah pun bawa benih betik ni kan. Bawa ajelah mana tahu tak sama dgn yg ada di tanahair ni...

    ReplyDelete
  2. wow byknya sekali msk ye.... msk ats pokok ni mmg mnislh..
    suka betik.... ingat dulu SIL bt halwa betik, cntik dn berseni... bt hntaran

    ReplyDelete
  3. Salam UAA,
    tuu dio...kena naik tangga...tinggi mace pohon nyo...hehehe....

    ReplyDelete
  4. tu diaaa... tinggi bukan main lagi pokok betik dia.. tapisyukur la.. berbuah dengan baik.. :D

    ReplyDelete
  5. amboih tinggi menjulang... dh mcm pokok kelapa lak kak oi...
    bersungguh dua beranak tuh yek, tp pelik yg si kecik tu nolong amik betik ke nolong saja2 nk manjat tangga heheheh...

    alah kak, bwk je benihnyer kt melesia, mana tau mmg takde yg sama kan, mana tau rasa dia lain dr lain kan...

    ReplyDelete
  6. kalau betik sebesar tu makan sebiji tak puas

    ReplyDelete
  7. variety rare kat m'sia ni UAA...susah nak jumpa betik bulat comel cenggini.bawak baliklah lah benih tu nanti... :)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum ummu..
    tinggi nya pokok betik.. memang banyak hasilnya pulak tu.. comel2 je betik tu.. nani pun suka betik.. :)

    minggu2 yang bizi buat nani.. fiyya baru kuar spital.. masuk ward sbb cell darah putih tinggi.. max 11. tapi darah fiyya 30. so kena masuk ward sbb ada jangkitan kuman.. muka fiyya bengkak sebelah.. sebab kuman terlalu tinggi.. doktor kata nasib baik serangan di muka.. kalau serangan virus di organ dalaman.. lagi susah.. jadi fiyya dah kuar ward.. ubat antibiotic pun dah habis makan.. :)
    ok ummu.. take care.. :)

    ReplyDelete
  9. Rumah saya ada 5 pokok betik. Selalunya bagi buah kat jiran atau kat tetamu yg datang rumah. Isteri yg masa belum ada betik di rumah sanggup beli tiap-tiap minggu di pasar malam sekarang nampaknya dah macam jemu dengan buah betik bila pokok betik ada di depan mata...

    ReplyDelete
  10. Ummu baru akak nak pesan benihnya...ahahhaaa... Jalan paling selamat simpan je benihnya kalau tak jenuh nak balik Fiji ambik benih semula.

    ReplyDelete
  11. Kut K.Sham makan betik time susah nak lawas jer.
    Segala jenis betik pun.. okey jer.

    Tp betik yg ni.. mak aii.. tinggi nyer la pulak.. makin rajin la K.Shampetik betik kat kedai Bobby jer.

    ReplyDelete
  12. natural supplement utk atasi sembelit....keringkan biji untuk tanam kat sini nanti....

    ReplyDelete
  13. salam kakak,

    kalau buat benih saya nak beli, masa kecik2 dulu ayah suka beli betik ni, kami panggil betik khatulistiwa. mmg sedap dan bersari x mcm betik tempatan. rindu kat betik kontot ni, uhuuu~

    ReplyDelete
  14. sayup2 tinggi betul pokok betik tu yer UA....

    ReplyDelete
  15. Assalamu'alaikum UmmuAidan-Arissa
    Lama tak lihat si anak bujang tu. Dah pun besar dia... boleh menolong ayahandanya lagi.

    Masa di kampung tahun 50an dulu, biasa saya menanam betik jenis bulat begitu. Tapi mungkin juga dari spesis lain. Pernahkan menumis atau memasak lemak betik muda?

    ReplyDelete
  16. Betik jenis ni macam betik kampung jak...bulat2 bentuknya....:D

    ReplyDelete
  17. nampak menarik plak buah betik tu...sure sedap ni kan...

    ReplyDelete
  18. nak tgk isi dia yang pink tu plishhh... rasa mcm susah je nak jumpa betik jenis ni kat sini. Kena bawak balik benih la UAA..

    ReplyDelete
  19. Terus teringin nak makn betik haha.....tak yah tunggu orang feedbacklah UAA...simpan jer seplastik dua untuk benih tu bawak ke Tanah Melayu hihi

    ReplyDelete
  20. wah..besor2 juga betik tu..banyak buah nya ye Ummu...cuma memang nampk tinggi pokok tu kan..

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads