Tuesday, 21 October 2014

Dah Kemas Barang..?

Well to be honest korang semua aku memang dah tak sabar nak pack barang nie..kalo bolih malam nie jugak..pastuh nak ko pakai apa lak? Sampaikan ade satu malam aku bermimpi yg En. AAA balik tiba2 suruh pack barang tinggal beberapa jam jer lagi nak fly...huhuhu bolih gitu?

Actually yang pertama dan last aku balik dulu tahun 2010 ..masa nak balik ke Fiji balik entah camaner salah baca tiket atau salah programkan tarikh dalam kepala..btul2 suami isteri yakin bertolak hari ahad malam senin, ntah camaner malam sabtu tuh tergerak nak tengok tiket balik..rupanya malam hari sabtu malam ahad dah nak kena bertolak balik..huhuh..kelam kabut, sib baik tak terlepas flight..

Back to hal packing..actually buat masa nie cuma sort jer dulu brg2 yang aku nak wat balik ngan tak..mana yg nak bagi orang, mana nak dibakar dibuang..hinggalah dok berbeza pendapat ngan en. AAA dia kata jangan bakar, buang dlm tong sampah..aku kata lebih selamat aku bakar jer sebab aku biasa tengok mak aku melupus pakaian buruk ngan membakar...dia kata bagi orang susah ler..aku kata bagi yang elok bukan yg kita taknak (nak cpai 'Al Birra' kenalah bg yg kita sayang kan)..dah tuh pakaian aku pakai dirumah yang kurang loose takmo lah bagi orang..baik bakar jer...

Pernah terjadi masa sblm nak dtg sini aku bagi pakaian yg aku taknak pakai tapi masih elok kat bibik yang kerja tea lady kat opis aku..alangkah terpananya aku bila dia pakai baju yg aku bagi tuh datang opis...sib baik rahsia tuh aku sorang jer yg tahu

Other than sorting baju2 tuh aku jugak cuba habeskan stok brg2 dapur termasuklah 3 botol budu, berketul2 belacan yang memang aku tak dapek nak menghabeskan rasanya...kalau boleh takmo dibuang gitu sahaja..

Acaner nak abeskan belacan2 nie dalam ms 5 minggu lagi nie kakak akulah nie semangat menghantar..hardly guna...cuma bila masak asam pedas atau laksa jer...takkan nak pack balik kot huhuh...budu pun jenuh plak nak abeskan since aku kurang sket budu sebab ulam pun tak meriah seperti dahulukala maklumlah peladang dah bersara kan...*_*

Dan yang paling buat aku terharu adalah offer dari seorang rakyat Malaysia yang akan dtg ke Fiji nie (dah sampai rasanya) bersama delegasi dari Kementerian Pelajaran tuk projek membantu masyarakat antarabangsa..


Yang ayat last tuh ibarat orang mengantuk disorongkan bantal kan .."oh bolih kirim yer seronoknya..terima kasih banyak2.kalau tidak keberatan bawakkanlah saya bunga kantan, keropok lekor, burger bakar abg burn, ayam penyet..nisse, nasi mandy.doyan isi kuning, mokte..hwahwahwaaa.."..

Tapi orang ngantuk tuh dah ade bantal dah nampaknyer..jadi ucapler "terima kasihlah En. atas offer yang sangat2 dihargai tuh....tak apalah saya dah nak balik dah nie...yeayyy seronoknya!!!

*()*
 --- (icon - tunggu masa)

P/S - Kalau korang kan pakaian terpakai yg korang nak lupuskan dr simpanan tuh biasanya korang prefer bagi orang ker? bakar ker atau buat kain mengelap atau masuk tong sampah? kalau nak buat kain lap tuh aku rs buat berat luggage jer bw balik kan..

32 comments:

  1. hehe banyaknya request ...mesti jiwa dah ada kat malaysia...badan ja berada kat sana..

    ReplyDelete
  2. Baju2 lama yang elok, masuk tong recycle yg ada kt tepi2 jalan, buruk sgt msuk tong sampah kadang ada jgak wat kain lap...

    ReplyDelete
  3. Sebaiknya bagi pada yg mahu atau gunting utk dijadikan kain lap-lap. Contoh kalau baju kurung, guntung dua tangan dan pesak. Tinggalkan bhgn badan empat segi utk dibuat kain lap. Yg bhgn tangan dan pesak masuk tong sampah... Itu kalau kakaklah UAA... tapi baju kakak yg lama banyak bagi org sebab di sini ada rumah kebajikan dan rumah anak yatim.

    ReplyDelete
  4. kita pun tumpang happy juga ni.... knor bg kt org yg elok2 lh.. yg rasa tk sesuai tu, bkar jelh... klu buang, mcm tk elok jer rasanya...

    byknya bel ummu.... pndai ker org fiji mkn bel tu... nk bg kena ajar duu tk msk apayg sesuai... lima minggu mkn bel, boleh mgundang gatal.. hihi

    ReplyDelete
  5. Faham sangat hidup di perantauan ni.. asyik teringat tanah Malaya je... hihihi..

    ReplyDelete
  6. kalo sy bg org yg memerlukan, mcm x tergamak je nk wat kain lap n buang. beli mahal2 tu

    ReplyDelete
  7. selamat kembali pulang ke tanah air... hehehe

    ReplyDelete
  8. Kalau cerita kita kat Malaysia ni senang Ummu tapi bila dok Fiji tu tak tau culture depa macam mana, kalau ada recycle bin tak apa buang je kat situ. Pening jugak nak melupus barang ni. Buang jelah dalam tong sampah Ummu.

    ReplyDelete
  9. Kalau baju2 lama still elok blh bagi org semekin2 kat sane..heheh mesti dah x sabar nak balik Msia kan..hehehe

    ReplyDelete
  10. kalau saya, saya buang je. mungkin org yg jumpa tu boleh gunakan, paling tidak pun utk buat kain lap. mana tau jugak baju2 tu wp kecik dgn kita, kot2 ada anak2 gelandangan yg boleh pakai.

    ReplyDelete
  11. kalu seasonal cloth mcm sweater belon bagai tu, bg orang..bawak balik baju yg boleh guna kat sini je hihih..pastu yg dah x elok tu, saya buang je..

    ReplyDelete
  12. Tak sabar menunggu tajuk blog ini bertukar nama dari 'Aku Di Fiji Island' kepada 'Aku di Penang Island', 'Aku di Pangkor Island' , 'Aku Di Tioman Island' atau 'Aku di Langkawi Island,....

    ReplyDelete
  13. untuk baju yang lusuh@lama, selalu akak gali lubang + tanam.

    ReplyDelete
  14. heheh!!!!silap masa org tu offer. org dah dpt bantal empuk utk tido dlm flight. sabarrrrrrr

    ReplyDelete
  15. salam UAA,
    mesti tak lena tido tu teringat nk balik hehehe...
    kalu lusuh sangat tu bakar ja ummu..

    ReplyDelete
  16. Nanti jumpa kat malaysia ye kak. Selamt mengemas brg.

    ReplyDelete
  17. Kalau kita berjiran, saya rembat dah semua belacan dan budu tu.... hahaha, tak malu sungguh...
    Saya tgk keadaan baju... Kalau yg kita pun dah tak sanggup nak pakai, buat kain lap lantai aje lah... dua tiga kali lap, baru tak rasa ralat nak buang dalam tong sampah...
    Kalau yg elok2 baru letak dalam clothing bank...

    ReplyDelete
  18. Salams,

    Jangan Bakar sayang....pack buang dlm tong sampah....

    ReplyDelete
  19. for me buang aje...x punbagi orang...then lantak dia la nak pakai ke hapa kan....ni balik for good ke or balik bercuti?

    ReplyDelete
  20. bagi orang... dari dulu lagi kami dah biasa kalau baju yg still ok cuma tak muat saiz, bagi orang... dapat kot pahala sbb baju yg sayang pun lagi hihihi. tapi kalau koyak2 hat kita buat basahan kat umah tu... buang jer la. ker kalau rajin poting2 buat perca, boleh buat lap kaki ker apa.

    ReplyDelete
  21. Wah dah nak blk malaysia ye?bila tu?mesti dah x sabar...seronoknya.utk environment..elakkan open burning hihi.boleh bg org yg masih elok.yg dah usang sgt...sy buang je biasanya

    ReplyDelete
  22. mesti UAA tgh bersemangat kemas almari yek...klu saya ler, baju yg masih elok tu bagi org, yg buruk2 tu tanam shj dlm tanah..

    ReplyDelete
  23. lama tak jengukkan diri kat sini.. aloh2 rupanya tuan tanah dah nak ke tanahair rupanya..... mesti udah tak sabar rasanya tu .. :)

    ReplyDelete
  24. Klu aku, buat kain lap...pastu buang. Buat alas kaki atau kesat lantai...bila dah kotor, x payah basuh... Terus buang.
    Ralat nk bg org...atau buang sbb takut diilmu hitamkan dek org...especially pakaian yg dalam dalam tu elok dibakar. Tudung selendang boleh bg org...

    ReplyDelete
  25. setuju ngan encik nizam :)

    pon tengah pikir nk sumbat mana lebihan2 kain baju yg ada. sbb sy ni jenis sayang barang. kalau boleh semua nk simpan sbb asek teringat karangan cikgu soh buat tu "saya sepasang kasut", "saya sebuah beg" "saya sekaki payung", sebab end up cerita tu kan last2 barang2 tuh mmg akn dibuang dalam tong sampah, wuwuwuwu!

    sy x kisah kalau buang time sy taktau or tak perasan, mmg takkan tanya punya, haha. cuma kalau sendiri bungkus nk buang, ada la dekat 6x punggah n pakai balik, konon rindu.

    sense of belonging kot..

    ReplyDelete
  26. Wahh! Mesti excited kan nak balik Malaysia. Hope semuanya dipermudahkan :)

    ReplyDelete
  27. salam kenal.. sy kak kep dari Doha, Qatar..

    Ya Allah bestnya nak balik.. perasaan yg yg x dpt digambarkan.. kalau kawan nak gi vacation.. London Paris segala bagai tak heran.. tapi kalau ckp nak balik Msia.. jeles nak matik.. hihihihi

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum ummu....bila tengok budu terasa pulak nak mkn...sedapnya...:)

    ReplyDelete
  29. Kalau masih elok boleh bagi pada org..
    macam saya.. saya bakar..

    ReplyDelete
  30. Kalau masih elok physical ya...boleh la bagi org...jika ala2 tak cun da...ummu buat kain untuk lap2 apa2 kat umah nanti nak pindah...kalau dh banyak lg x leh nak pakai dah..bakar pun boleh

    Belacan tu kalau buat masak sambal merah pun boleh guna...nasi goreng belacan ke..:p

    ReplyDelete
  31. wah x sabar nak kembali dah yer ...

    ReplyDelete
  32. OKje dapat bayangkan macamana tak sabarnya awak nak balik Tanah Melayu tu UAA....
    Kalau elok lagi bagi orang pun bagus jugakkan tp masalahnya ada orang nak tak? Kalau ada bagi ajelah kat depa..... yg buruk buruk tu buang ajelah masuk tong sampah.... bakar pun elok jugak terus hilang bukti hihi baik baik kotnya panas pulak bontot tu sebab spender kena bakar haha

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads