Peladang sudah memasuki fasa bersara nampaknya..walaupun macam still have time tuk berseronok main tanah tapi tuk mengecap hasil tuh bye2 dululah...maka eloklah dok diam2 dalam umah,..selamat kan diri dari sunburn mcmlah kulit tuh putih cam puteri takut sunburn tuh..kang balik nanti kang family semua tak kenal sebab dah berubah jadi cam dayang senandung lak...huhuh..
Aidan kata 'why u put the hoe like that..it can fall on you..'..alahai nak ..cangkul tuh berlakon jer tuh tuk sessi fotografi..heheh
Faktor2 lain melemahkan semangat berladang adalah cuaca yang kering..hujan takmo turun..rajin2 menyiram pun akhirnya menjadi lain pulak resultnya...
Tahukah korang bahwasanya ade pokok kesum disini? yer ..takmo menjadi jugak walaupun pagi petang diairi panas sgt kot cuaca..yang menjadi adalah rumput rumpai tuh...malaslah aku gini..lupakan asam pedas berkesum..huhu
Harapkan kangkung...kangkung dimakan rumput...nie pasal dapat air percuma nie kemain lagi rumput rumpai nie tumbuh dengan sehatnya...dah malas dah nak menggemukkan rumput nie..kangkung kalo rasa dah hidup sila cari air sendiri..hikhikhik...
Inilah kobis yang masih tinggal dan menjadi bekalan semasa...nampak cam banyak lagi kan...
Jangan tertipu sebenarnya yang jadi kobis tuh dah kebanyakkannya dituai.tinggal 5% lagi kot kat batas tuh..cuma kami tak cabut pokoknya..jadilah begini..nampak cam membentuk balik kang..sayangnya tak dijaga dan diberi minum maka yang nak menjadi hasil tuh pun tak cukup zat..kering dan dimakan ulat..nampak sangat peladang pemalas tak sabar nak balik...huhuh
Apa lagi nak dikata...
Memang sudah officially bersara dah peladang nie..baju berkebun pun dah dibakar dah beberapa minggu yang lepas...hmmmm sedihnya uniformku tak boleh tapau balik naik kapau turbang...huhuhu
Hmmm..dek kerana bersara awal secara rela dan terpaksa..maka kebosananlah sket peladang bersara nie sebab dah kurang aktiviti yang menyeronokkan ....
Assalam Ummu..ini dah betul2 bersara ni klau baju berkebun pun dah bakor.. hihikk.. takpelah, berehat & manja2 dengan anak2... tak pun ganti dengan aktiviti main masak2 plak dlm rumah bersama anak dara... haha
ReplyDeletetapi memang yg rumput tu, tak nmpk daun kesum...mana erk??
singgah melawat di petang Rabu :)
DeleteBersara siap bakar uniform lagi tu....oh kubis tu ikut resmi pisang jugak ye takkan berbunga dua kali.
ReplyDeletealahai sedihnya baca...tak pe lah, nanti cerita bab yg lain pulak yer..
ReplyDeleteNampak sangat bau kampung semakin dekat di hati. Kena mengemas berdikit-dikit sampai masa semua clear. Bukan dekat kalau ada yg tertinggal. Tertinggal kobis dan cangkul tak apa di tanahair banyak boleh dpt:)
ReplyDeleteTapi kakak percaya mesti sayu hati ketika mengemas kan UAA.
Salam ummu .... aiikkkss betul2 dah bersara ke lepas ni ?? Siap bakar baju kebun segala ..
ReplyDeleteLepas ni tak ada entri kebun menghijaulah kan huhu
cukup ke tu kak nor stok sayuran sementara?? kang putus bekalan sebelom terbang camaner tuh?? hihiii
ReplyDeleteAssalam UAA,
ReplyDeletelepas ni lagi beraja la rumput2 kat laman tu bila tuan tanah dah bersara. hehe....boleh la lepas ni main masak2 pulak. :)
salamsss :)
ReplyDeletehehehehehhe siap bakar baju berkebun tu....lepas nie mesti rindu nak berkebun...:)
hehe..kelakar la Aidan..takut chok tu jatuh atas mamanya..
ReplyDeleteSalam UAA,
ReplyDeletesedih plk sapa baju2 kebun pon baka habih...tok sir nane doh ko ni..
selamat tinggal dunia peladang ....untuk sementara ja kot balik Msia sambung balik
ReplyDeletedah makin hampir ke waktu nak balik ke tanah air UAA. Dah siap bakar baju berkebun dah ni. Harap2 nnt bila dah balik, teruskan la berblog ye.
ReplyDeleteSalam
ReplyDeleteceding kobis yang tumbuh selepas dituai hasil tu sedap kalau dicelur n mkn cicah budu
Mood nak naik kapal terbang dah mariii...tak pe Ummu balik Malaysia nanti jadi peladang tegar pulak.
ReplyDeleteHehe...tetiba teringat iklan 'Terlajak Laris D herbs' tau UAA...... eiii muka putih, tangan hitam mcm Dayang Senandung haha...
ReplyDeleteOklah tu kasi tuan tanah rehat...penat dah bercucuk tanam tu....cukup...cukuplah tu kot...hehe
huhuhu acara rasmi gantung cangkul nyer.. hahah Aidan oh Aidan, can imagine he says that sebab Jijah pun suka bebel kalau kami buat something "luar biasa". takper la.. now rehat2 and enjoy Fiji selagi ada masa ni... kan.
ReplyDeletesedih pulak bila tgok peninggalan tnh ummu tu... mesti sedih tnh tukn... ada tuan baru ker...?
ReplyDeletebiarlk knor tggl kat situ plk...hihi.. nk tnm tembikai dgn nanas..
Sedih tak dapat nak mengerjakan kebun lagi tapi takpe.. nanti sambung pulak kat tanahair.. ;)
ReplyDeletesecara rasminya dah gantung cangkul... nasib baik tak letak ribbon bagai...
ReplyDeletePrihatin sungguh Aidan takut ditimpa cangkul...
Dah tak lama lah tu nak back for good... best nyer...
Sampai bakar uniform? Kesian kat uniform mak tani yg besar jasanya tu. Kalau saya tak sampai hati nak bakar, simpan saja dalam muzium bernama almari...
ReplyDeleteTunggu kebun kat Malaysia .. :)
ReplyDeletela kenapa sampai mcm tu, bila ada kelapangan bolehlah teruskan minat berladang ni UA !
ReplyDeleteKat malaysia pun boleh bercucuk tanam jugak.
ReplyDelete