Tuesday, 2 September 2014

Oh Katak Panggillah Hujan..

Bumi yang didiami tuk beberapa ketika lagi nie nampaknya kehausan dan ketandusan..lama betul hujan tidak turun..hendak salahkan sikatak tak menjalankan kerja panggil hujan pun aku tengok katak dilaman semakin pupus..semakin kurus...

Tambah pulak musim sejuk selama 3 bulan yang baru berlalu..masih terasa lagi sikit bahangnya awal dipagi hari ..

Rasanya almost 3 bulan jugak kot hujan yang kaw2 punya tak turun..mungkin tempias el nino kot yer...:)

Laman depan yang dulunya konon2 projek kebun bunga..heheh...lihatlah apa yg tinggal...buat malu jer kan..

Laman belakang plak, nampak cam meriah kan ngan batas sayurnya...macam terurus tanpa semak samun dan rumput rumpai kan...tapinya....hhmmm

 Sayur sawi yang kekeringan..keding dan daun berlubang2..rsnya banyak bugs dan tak cukup air tuh..

Lagi kekalahan tuk bunga kobis nie...takmo jugak berbunga tah apa sobabnya mak tak tahu..namun En.AAA berkeras takmo cabut, nak tunggu berbunga jugak katanya...tensi mak nie dah brenti menjaga dah mereka2 nie...hmmm

 Pakchoy..kutip buat makan takmo..nak cabut tak mo..duduk jerlah jadi hiasan ladang ..huhuh

Tomato jugak tak menjadi..tak boleh makan hasil..tidaK seperti tahun2 yang lepas..merasa tomato dari pasar jerlah...tapi kenapa yg pasar menjadi lak kan..huhuhu

Cili lagilah sedihnya nasib...nak amek sebijik dua letak dlm budu pun tak dapek...alih2 boli kat pasar jer..

Pokok kari tak sesuai tuk dikari...kering sangat..tak selera langsung tengok..

Cuma bergantung harap pada...

 Satu2nya  batch kobis yang ditanam..menuai hasil jerlah..menanamnya lagi sudah brenti....

 Kangkung yang kurus..tuan peladang suami nie rajin mengairinya...tapi rasanya cukup2 makan jugak tuh kalau sekali tuai...

Dan sekarang pahamlah korang mengapa berita kebunku semakin sepi kan...:)

19 comments:

  1. Kesian pokok2 tu...tapi boleh tuai hasilnya lgi..kn..
    musim kering..ada hikmahnya...alam semulaji ikut kitaran musim..

    ReplyDelete
  2. Masih juga mengeluarkan hasil tu UAA walaupun tak meriah.. akak pun suka tengok kobis yg tak mengalah pada cuaca tu.. elok lagi menghijau.. kena rajin siram lah tu kan UAA.. tengah musim panas ni , termasuklah di Malaysia ni UAA..

    ReplyDelete
  3. nper tak disiram air kak...sian pokok2 tuh kekeringan kekontangan.... tp kobis tuh jugak yg segar bugar rupenyer...

    ReplyDelete
  4. Salam UAA,
    kalu lg ni katak pon tk larat nok panggil ujan...hehehe...
    kesian tgk byk sayuran layu...musim kemarau ni air paip pon panas...siram pon mcm tk siram, daun jd lecur

    ReplyDelete
  5. kat sini.. skrng dah hujan sikit..
    kalau tak sampai kena catu.. bukn takat pokok..org pun kering

    ReplyDelete
  6. alahai sedihnya tgk ladang UAA nie..agaknya pokok2 tu memahami kut yg tuannya dah nak bungkus kain baju, nak balik kg dah....

    ReplyDelete
  7. pokok2 tu dah tau tuannya akan meninggalkannya tak lama lagi sebab tu awal2 dah merajuk hehehe

    ReplyDelete
  8. Sedih tengok kebun tak menjadi....adatlah, berkebun pun ada pasang surutnya sebb bergantung penuh pada keadaan cuaca.

    ReplyDelete
  9. memang kesian kan tgk pokok2 klau lama xde hujan. tak sama dgn kita menyiram. pepepun ada la jugak hasil yg blh dituai. mcm dah tak lama nak tinggalkan kebun gersang ni UAA?

    ReplyDelete
  10. Di tempat saya hampir setiap hari hujan, sekarang pun sedang hujan di luar. Kalau UAA nak, nanti boleh saya minta katak kat sini guna remote untuk panggil hujan di Fiji....

    ReplyDelete
  11. ... ditambah pulak mood mimpikan tanahair semakin menghampiri itulah yg tuai apa yang ada aje ye UAA. Tapi kobis tu kakak rasa makan berbulan baru habis tu UAA. PakChoy pun kalau harvest tu mahu penuh satu kuali besar.

    Dekat tempat kakak ni pulak hujan setiap hari. Sampai nak kebumi jenazah pun tak boleh tunggu dah kena redah juga dalam hujan..

    ReplyDelete
  12. Sedih pula tgk rupa kebun tu...
    Hati mesti dah ada kat M'sia tu..
    Kat sini, kejap hujan kejap panas...
    Dah nak berganti ke Autumn agaknya, tu yg hujan panas silih berganti...

    ReplyDelete
  13. takpe la...nanti nak tinggalkan tak la terasa sayang jika sayur2an sedang menjadi,kan...

    ReplyDelete
  14. di sini hujan dan panas berganti

    ReplyDelete
  15. Salam UAA,

    Sayur pun dah macam takde mood macam tuan dia dah sebab tak lama lagi nak balik dah. Mendapat kerjasama dengan hujan yang tak mahu turun pulak tu. Takpelah, nanti bila ada peluang balik sini nanti kita berkebun kat sini puylak ya!

    ReplyDelete
  16. walau x terjaga tapi masih lagi mampu mengeluarkan hasil. :D

    ReplyDelete
  17. nampak sangat kering nyer kan... bunga kobis tu... saya pun macma nak tabahkan hati tunggu jer la sampai berbunga. eh macam sedih jer kalau tak berbunga sebab nak tengok bunga hasil sendiri (eh lelebih pulak saya ni dah).

    ReplyDelete
  18. Kering semua ye Ummu bila lama tak hujan.. kesian plak tengok pokok2 tu..tapi apakan daya..tak terlawan kita dgn kehendak alam.. hehe.. insyaAllah nti ada rezeki lain

    ReplyDelete
  19. susah hati bila apa yang diusahakan tidak menjadi tapi walaupun macam tu, masih ada yang boleh dimakan kan.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads