Wednesday, 1 May 2013

[Wordless Wednesday] Keembung Pertama Saya

 Dari benih kiriman Nadia Rashid

Baru kukenal...

Pokok Keembong
 Keembong hidup sendiri dalam semak tanpa jagaan tuannya...:)


^SELAMAT HARI PEKERJA^

36 comments:

  1. salam ummu...kasihan keembung..membesar sendiri tanpa jagaan dari tuannya,,haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti..itulah dlm pd tak jaga uh tgk2 dah berbunga..hhehe

      Delete
  2. Bunga ni memang cantik... senang hidup..

    ReplyDelete
  3. akak suka picit2 bijinya hehe..yg dah tua tu akan meletup...pucuknya jugak boleh dibuat inai..

    ReplyDelete
  4. lama rasanya acik tak tengok bunga keembong..dulu suka picit..untuk mengeluarkan benihnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum cuba picit lag tuh..teringin gak nak rs...heheh

      Delete
  5. Assalam Ummu...
    Masa budak2 selalu ambik buah bunga ni sebab syok dipicit2....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam mia...
      mcm syok jer kan bunyinya..:)

      Delete
  6. salam ummu...rezeki awk ni nak kenal keembung..tahniah..cantik pulak tumbuh kat fiji sana...berbunga2 walaupun tak terjaga...yg kat kemaman ni hanya 2 kuntum berbunga lepas tu ntah lah....rasa nak cabut jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. smalam sy tengok satu drp pokok ne dah kena cantas ngan cangkul..sapa lagi kalu bkn keje anak bujang tu....

      Delete
  7. assalam ummu...
    cantek bunga kaembong ni.. warna pun lawa..
    mmg kalau kaembong ni subur di tanah lembab... :) selalu nampak bunga ni dulu2.. time kecik2 wat main je.. selamat bercuti gak utk org fiji.. :) fiji cuti PH gak kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam nani.
      makyong rsnya tak pernah tgk atau tak peduli kot sblm nie..heheh

      Delete
  8. salam ummu, keembong dah subur di bumi fiji...kredit utk nadia...jariahnya akn memeriahkan landskap di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..mungkin ade kot kat sini tp tak jumpa jer kot..

      Delete
  9. assalamualaikum ummu...masa kecik2 dulu suka sangat amik buahnya buat letup2kn seronok...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam mama.
      mama punmain letup2 jgk yer..ihhihi

      Delete
  10. masa kecik2 saya suka main buah keembung tu. bila sentuh sikit dia akan pop out biji benih kt dlm buah dia tu...seronok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua orng pernah main buah keembung nie kan..sy jgk yg tak berapa ingat..:)

      Delete
  11. As salam ummu,
    Org Kelate dulu2 panggil bunga kembung ni bunga inai pacar. Skrg nama unik tu dah nak pupus kot. Bunga keembung/inai pacar yg ummu tnm ni ada berapa jenis(mengikut warna dan bentuk bunga)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam che adry
      inai pacar yer..pun tak biasa dengar ..heheh..rsnya sejenis nie jer kot..kaler yg1 jer so far...

      Delete
  12. pokok keembung mmg mudah sgt membiak... lepas ni boleh la Aidan main letup2 buah tu... heheh, saya mmg suka buat mcm tu masa kecik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nie nak kena at experimen nie..kang habes dia buat letup bunga saya ms tak nampak kan..hehe

      Delete
  13. Dulu masa kecik kecik selalu tengok bunga ni...ada biji yg boleh diletup letupkan kan pokok ni BM....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh okje pun pernah main gak...sy nie ingat2 lupa psl bunga nie...

      Delete
  14. Rasa tadi klik blog BM ....cam nelah boleh terpegi blog UA ni hehe..

    ReplyDelete
  15. Salam UA.....best ni main letup2.....hehe kenangan budok2 zaman dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ros..
      tak ingat lak sy pernah main ker tak dolo2...:)

      Delete
  16. Assalam Ummu..
    cantik colour keembong ni..sy pun jarang tgk ni Ummu...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie..senasib yer kiter..

      Delete
  17. Assalamualaikum...lame tak berBW...
    ingat lagi mase kecik2 dulu pC pernah tanam keembung kat kawasan rumah...tp bunganya mcm pink pudar skit dari gambo kat atas;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam PC..busy yer...:)
      kot ade pelbagai warna kot PC bunga ne...

      Delete
  18. bunga keembong senang hidup dan cantik juga !

    ReplyDelete
  19. bunga keembong tahan lasak dan sentiasa berdikari.. dan cantik juga..tak merajuk pun dia bila tuan tak jaga, tuan tak adil niiii he he

    ReplyDelete
  20. Simply beautiful colours...lovely!

    ReplyDelete
  21. dulu tak heran pun pokok bunga ni sebab mudah dapat dan cepat membiak.. ;)
    sekarang dok tercari2.. ;)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads