Sunday, 26 May 2013

Tips - Cara Nak Menguatkan Tanaman

Dikongsikan sedikit tips yang biasa kami untuk membantu menguatkan tanaman..terutamnya yang telah dialihkan dari bekas semaian.

Selepas 2 minggu dialihkan..anak sayuran biasanya dapat menyesuaian diri dengan persekitaran yang baru dan semakin membesar. Namun dalam pada itu kita perhatikan ade yang terkeluar akar, terbalik dan sebagainya...cara kena tolong sikit supaya mereka nie lebih kukuh kedudukannya..

Anak bunga kobis  yang berusia sebulan lebih pun masih belum tegap kedudukannya..silap2 haribulan batangnya boleh patah ditiup angain mahupun siraman air yang kuat.

Kautkan tanah yang disekitarnya menutupi bahagian batang.. dengan ini tanah dapat menyokong batang supaya lebih tegap...

Setelah diberikan sokongan..tanaman kelihatan lebih kuat...

Seelok-eloknya dibuat daripada usia tanaman 2 minggu lebih..dan berterusan sekiranya tanaman kelihatan tidak kuat dan tegap...inshaallah dengan cara ini tanaman menjadi lebih kuat dan cepat membesar...

8 comments:

  1. Tips yg bgus... Thanks share..

    ReplyDelete
  2. Salam singgah
    Seronok dpt bertani.. Nanti hasilnya pasti lebih seronok kan
    tqq for tips

    ReplyDelete
  3. Assalam Ummu..
    tanaman pun perlukan sokongan kan? sama juga spt manusia, sesekali perlukan sokongan dr org sekelling..hehe..
    bila dah di kuatkan, dapat lah tumbuh dgn elok & subur..;)

    ReplyDelete
  4. Kuchai dalam pasu Okje tu pun nampaknya kena buat camtu sebab dah nampak akar gayanya ...hehe

    ReplyDelete
  5. Salam Ummuaidan,

    Kena rajinlah bantu mereka ya!

    ReplyDelete
  6. Tips berguna bg yg ada kebun kan... :-)

    ReplyDelete
  7. Terima kasih atas tips kepada pekebun baru mcm saya

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads