Wednesday, 8 May 2013

Pertama Kali Kau Kusunting..

Sepuluh bulan lamanya
Kau kutilik dan kutunggu
Akhirnya kau berbunga
Seminggu kemudian kau mula berbuah
Kini buahmu semakin membesar


Didalam dan diluar pagar kau berbuah
Juga diatas atap
Kemudian setengahnya sedia untuk di petik


Tidak muda tidak tua, sedang sedang aje 
Segar, rapuh dan enak
Untuk hidangan dihari Rabu


Menyelerakan tiada bandingannya 
Setelah sekian lama

Melihatkan kamu semua kemudian berkatalah En. Abuaidan,
"I've seen plenty of them in the market....."
What?????

Biarkan.... walaupun berjuta dipasar
Namun tidak sama dengan benih yg dari tanahairku
Yang kutunggu dengan penuh kesabaran... 
Yang segar dan bolehku sunting anytime

51 comments:

  1. Salam Ummuaidan,

    Ingatkan tajuk puisi tadi, he he!! Betul tu, yg sendiri tanam xkan sama yg kedai punya! Ditemankan dengan budu, apa lagi, x perasan mak mentua lalu kat belakang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji.
      mmg yg tanam sendiri first class kan makji.pstt..budu tinggal sebotol jer tuh..:)

      Delete
  2. klako perenggan akhir.....warghhh...budu yg sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..sedap n yg terakhir...:)

      Delete
  3. Assalam UMMu...
    amboii tajuk tu!..hehe..
    ala2 nak gi pinang anak dara utk abg Aidan...hehe
    wah! boleh makan cecah budu kan?...sedappp nya!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie
      nak pinang jgk atie..tunggu anak pompuan atie..hehehhe

      Delete
  4. Assalam Ummu...
    Tak sama dengan yang ditanam sendiri kan....semalam aku baru tumis kacang ni, tumis dengan belacan, sedap sampai nasi bertambah...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam mia
      tumis ngan belacan yer..nanti aku pun nak buat jgk bah..

      Delete
  5. Dah lunch la ya... alhamdulillah tidakla kempunan kacang asal usul tanahair..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kak..setidak2nya kan...

      Delete
  6. sedap..krup krap krup krap kalau makan...kadang2 tumis ngan ikan bilis n cili padi pun sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tumis tuh pun terpikir jgk tuh nak buat...

      Delete
  7. Ohh... mesti abuaidan masa tanam tu tak tahu ianya akan keluar kacang botor ini Ummu. Kalau dia tahu sedap lama dah dia beli di pasar. Rangup makan dgn sambal belacan sedapnya... kakak suka tau:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah dia tahu ker tidak kakak..nama kacang nie pun dia tak tahu..tah2 knpius gak lagi..heheh

      Delete
  8. gabungan yg mantap..budu tu membuatkan akak terliur sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapkan makan ngan budu gitu..:)

      Delete
  9. alahai ummu..encik abg awk baru bersuara....tapi mmg rezeki awk kan nak rasa yang tanam sendiri jugk..kalau sy pun tak suka yg kt pasar..sbb ada lebam2....yg ummu petik tu pun sy rasa tak sebanyak yg sy tuai sebelum pokoknya arwah...banyak betul berbuah..berbaloi tunggu lama kan...kalau suka mkn nasi goreng...cuba lah bubuh kacang ni..sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh...selalu gitu dia tuh bila tengok dia perasan mcm pernah tgk..bila srh buat blk lain lak jdnya..huhuuh
      nanti nak try jgk tuh buh dlm nasi goreng..

      Delete
  10. Sekali kau ku sunting....tak bagi peluang kau terlepas memang habis kuratah hingga licin dipinggan hehe apa lagi ada budu disebelah buat pencicah....hehe sodap bai tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..pandai okje meneka..mmg sebanyak tuh dah hampir habes, tuk dinner kena kutip lagi tuh..heheh

      Delete
  11. wah jiwang harini teh. heheh!!!!penangan makan budus banyak gamoknye ibu mengandung ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali sekali berjiwang kerna kacang botr ngan budu best gak kan..heheh

      Delete
  12. rasa sedap tu lg lebih sebab semua peluh kuar utk dapatkan hasil..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh..dr usaha kita sendiri lagilah terasanya...

      Delete
  13. banyak kat pasar? takot sama dgn kes petai tu....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun suspek gitu jgk tuh..bkn leh harap tuh bab mengecam..heheh

      Delete
  14. salam ummu...alhamdulilah nikmat Allah dan berkat sabar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti..
      alhamdulillah akhirnya merasa jgk kan..

      Delete
  15. hah... ada nampak budu cap ketereh...
    sedap buat cicah tuuuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. budu yg last tuh..pasni kena mkn ngan sambal belacan kot...hehe

      Delete
  16. terbaiklah cecah pulak dgn budu, kena sgtlah tu, Psgn terbaik !

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah..tp budunya dah tinggal sket dah tuh...:)

      Delete
  17. assalamualaikum ummu..
    amboiiii makyong, terlentang kekenyangan lah ye.. hehehe.. sedap bila dapat yg di idamkan... akhirnya boleh menuai hasil dan makan dengan puas sblm bersalin ye.. :)
    terliur gak ni.. lapar la.. nak lunch dh jap gi lagi 10 mnt kul 1 ni.. :) ok makyong.. take care..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam nani...
      heheh..tengah sedap2 makan,sakit blakang lah plak..menganggu proses menikmati budu kan...
      ok..lunch makan kcg botor gak yer mak nani...

      Delete
  18. Hihihihi....tak boleh tahan dgn statement abuaidan....

    ReplyDelete
  19. SIs, i like tis part

    "Biarkan.... walaupun berjuta dipasar
    Namun tidak sama dengan benih yg dari tanahairku" haha..congrast! finally kacang botor sis dah berhasil. But my passion fruit yg almost 2 years langsung tak mao berbunga. pokok nampak subur n pandai mabuk daun ja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...agaknya passion fruit tuh perlukan some more time..jgnlah buang lg yer..maybe just wait for another 1 yr ..hehehe

      Delete
  20. salam UA, kcg botor cicah budu mmg ngam lah ummu...aidan mkn ko budu? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aidan blom pandai ana..bapaknya pun tak suka..:)

      Delete
  21. As salam ummu,
    Kacang botor kita tanam ni spesis/baka yg sama sbb buahnya berbentuk serupa. Kacang botor kat kebun kecil saya paling rajin berbuah sehingga hari ni sehinggakan stok buahnya pernah diberi untuk org buat kenduri kesyukuran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam che adry...
      wah sampai hari nie tuh berbuah..mmg bagus sangat tuh...tp ygsy nyer tak tahulah selama mana leh bertahan tuh..

      Delete
  22. salam dik,
    tumpang gembira, penantian itu berhasil membuat mu tersenyum dan berpuas hati, alhamdulillah.Indah tu rangkai kata tersusun menjadi bait2 puisi manis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak..
      hehehe..betul tuh kak..kurang2 tidaklah sia2 dok menunggu...sesekali berpuisi pun seronok jgk kan kan..

      Delete
  23. Saya pernah sje2 baling biji kcg botor ni kt blkg uma, lebih krg dlm 1 smggu++ buahnya dah tumbuh..kenapa saya rase mcm cpt sgt, x mcm awk punye2..adakah jenis tanahnya yg berlainan ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. brtambah tuh mudah teena ..cuma nak tunggu berbunga & berbuah tuh yg makan masa lamanya tuh...:)

      Delete
  24. Memang tak serupa dengan yang di kebun sendirikan :) .
    Lepas ni InsyaAllah banyak lagi dapat dikutip.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah nampak gayanya more coming out tu....:)

      Delete
  25. yg tanam sendiri lagi bestkan UA...

    ReplyDelete
  26. ingtakan sunting ape td...
    erm, budu pun ade kat fiji ye;p

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads