Friday, 3 May 2013

Penantian Yang Membuahkan Hasil

Salam Jumaat Semua,

Kalau kita pikir2kan apakah sifat2 yang perlu ade dalam diri seseorang yang minat berkebun, pastinya kesabaran, rajin dan suka bereksperiman menjadi diantara ciri2nya. Kerana bila berkebun kita tak boleh mudah putus atas jika tanam sekali tak tumbuh kena tanam lagi kan..jika sayuran kena serang oleh serangga, jangan putus atas..cari jalan ataupun cabut jer & tanam balik...:)

Bermukaddimah pulak untuk entri nie, sajer jer..cuma nak kongsikan sedikit berita2 yang mengembirakan tukang kebun atas hasil usaha dan kesabaran menunggu..alhamdulillah...

 Hampir 10 bulan menunggu kacang botor nie..barulah ada melihat baby kacang yang muncul dari bunga2 yang telah kering..first time tengok...:)

Kacang panjang agak agak melewati masa..lebih 3 bulan berbunga tetapi tak nampak buah..namun lately kelihatan banyak baby kacang yang muncul..alhamdulillah burung2 telah mengambil rezki mereka dan kini bahagian kami pula yang tinggal..:)

Bunga tomato yang pertamanya di tahun 2013. Local tomato tiada dipasaran sekarang..yang ade cuma imported yang agak mahal..somehow alhamdulillah dengan cuaca yang menjadi lebih sejuk sekarang dapat meransang perkembangan tomato inshaallah.

Itulah beberapa berita yang menyenangkan kerana penantian akhirnya hampir berakhir..heheh..berita yang lain masih dalam progress..coming soon inshaallah.


39 comments:

  1. Replies
    1. alhamdulillah..budu nok abih doh..:)

      Delete
  2. salam ummu..itulah kepuasaan yang kita dapat dari bakti kita kepada tanahkan...Apa2 pun semuanya dengan izin dariNya..alhamdullah...Mcm kak siti ni ummu banyak jugak lah wang yang mengalir keluarkan sebab tanah pun nak di beli...tapi apakah daya minat punya pasal semuanya tak menjadi masaalahkan...tapi bila tengok hasilnya menjadi hilang segala penat dan lelah....hanya bersyukur dengan pemberianNya...hari ni anak bujang kak siti balik cuti ,,,dapatlah dia merasa bayam rebus hasil usaha ibunya...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ummu..5hb ni rakyt malaysia akan keluar mengundi..Mudah2an mereka akan bijak memilih pemimpin yang akan meperjuangkan perjuangan bukan untuk dunia semata mata...biarlah dunia dan akhirat sentiasa seiring...sebab hidup didunia ini hanya sementara....Doakan ya ummu..walau siapa pun yang kita pilih biarlah mereka dapat memimpin kita dengan penuh bijaksana...

      Delete
    2. lupa pulak..tahniah kacang botor dh berhasil..berkat sabarkan..he he

      Delete
    3. salam kak siti..
      tak sia2 hobi berkebun kan..inshaallah akan dapat hasilnya mahupun sikit dengan berbakti pada tanah nie..takperlah wang habis sebagai modal kak..nanti lepas tuh taklah byk sgt kena keluar...untung anak bujang dpt makan bayam hasil tangan maknya tuh...:)

      inshaallah kak siti semoga rakyat m'sia tahu memilih pemimpin yg terbaik untuk negara terutamanya orng2 melayu kita..agar tidak menyusahkan pulak another 4 yrs kan...

      selamat mengundi kak..:)

      Delete
  3. lps ni bolehlah kutip hasilnyakan...alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. kacang botor adalah feveret aku...

    ReplyDelete
  5. sedang membuat perancangan nak mula berkebun juga..semoga berjaya lah hendaknya..semua tu sayuran kegemaran saya tu ummu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat berjaya kniedaz..sure bolh tuh..:)

      Delete
  6. Assalam Ummu...
    Alhamdulillah....memang sangat berpuas hati bila tanaman membuahkan hasil.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam mia..
      alhamdulillah penat lelah berbaloi..:)

      Delete
  7. salam ummu, alhamdulillah...dah berhasil...so penantian bukan penyiksaan la ni...kan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ana..
      tidak menyiksa sama sekali...:)

      Delete
  8. Assalam ummuaidan
    Selamat menikmati kacang botor dan tomato tanaman sendiri. Bila tanam sendiri, mudahlah kita tentukan bila buahnya perlu dipetik sesuai dengan bagaimana kita mahu menggunakannya. Kalau mahu dijadikan ulam, Pak Temuk suka memetik kacang botor semasa ia "muda remaja". Kalau melewati peringkat itu, sudah agak menua hijaunya, ia jadi lebih keras.... lebih sesuai untuk ditumis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam pak temuk
      betul tuh pak temuk..nak kutip masa mana pun terpulang pd kita..sy belum pernah tanam kacang botor ..baru first time..seronok tengok yg kecik2 keluar..ingat bila dah besar ibu jari kot gitu petiklah ..cuma budu jer lah yg berkurang plak..heheh

      Delete
    2. Mengikut pengalaman Pak Temuk, buah kacang botor cepat menua. Pokoknya memang rajin mengeluarkan buah, tapi kalau tak dilihat hari-hari, tahu-tahu banyak buahnya yang terselit di sebalik daun sana sini sudah tua! Macam mana kalau ummuaidan eksperimen hasilkan "boodoo ala Fiji" bila kekurangan budu untuk dihidangkan?

      Delete
    3. dulu pernah buat pak temuk..mslh skarang ikan kecik tuh dah takder dlm pasaran lagi..sebab dl banjir..skrang nie musim sejuk sket lagilah takder ikan bilis tuh..huhuhu..kena mkn ngan sambal belacan gitu kan...

      Delete
  9. Tak sia-sia menunggu, ada buah di akhirnyakan UA.... nampaknya cicah budulah tu.....berseleralah gamaknya tengahari ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum boleh petik lagi tuh okje..tunggu 3, 4 haqri lagi..heheh

      Delete
  10. Salam Ummuaidan,

    At long last kacang panjang dan kacang botor mengeluarkan hasil! Geram tengok betapa suburnya tomato tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji..
      nasib baik tak cabut buang kan...agaknya kacang botor sesuai cuaca sejuk sket kot...

      Delete
  11. Alhamdulillah...akhirnya penantian berakhir..tanaman dah berbuah..dapat juga merasa, kan Ummu?...
    harap2 sy pun akan ada kebun sndiri nti..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah atie..lama tunggu dpt merasa tuh yg seronok tuh...:)

      cepat2 tie bukak kebun...heheh

      Delete
  12. Assalam makyong...
    Apa khabar hari ni.. mak nani baru balik spital aik result darah fiyya.. bad news but insyaAllah nani redha... fiyya detect thalasemia treat.. apa pun moga fiyya di lindungi allah.. aminnnn...
    bestnyer.. tomato dah berbunga yer.. lepas ni dah masuk usim sejuk makin menjadi2 lah hendaknya....yer... mak nani half day keje, masuk kul 2pm nnti... bye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam nani,...
      sedih dengar psl result fiyya tuh..tabahkan hati yer nani sefamily..inshaallah masih ade treatment tuh..kita ikhtiar dulu selebihnya serah pada Allah ..inshaallah fiyya akan membesar spt anak2 yg lain secara normal..tka care yer nani..

      Delete
  13. Salam. . Alhamdulillah. . Same2 lah kita merasa nikmatnya bercucuk tanam. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ..betullah at the end of the merasa nikmat atas hasil usaha kan..:)

      Delete
  14. kacang botor tu petik2 ja,terus buat ulam..nampak rangup sangat..

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah,

    betul cakap awak,gardening x boleh putus asa. sama jugak kalo memasak. kalo sekali masak hangus,kali kedua mesti lebih berpada2...bila sekali tanam tak menjadi,cuma tukar medium tanah ke,tukar baja ka,relocate kedudukan tanaman supaya dapat pencahayaan lagi bagus ka...Insyallah mesti akan jumpa rahsia/resepi kejayaan bergarden. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah the game of gardening..mesti rajin mencuba dan jangan putus atas..sbb mesti ade jgk jlnnya..lainlah kalau dah tak sesuai sgt kan..

      Delete
  16. tahniah, budu dah restock?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah prbolemnya..budu tinggal sebotol jer ..huhuhu

      Delete
  17. x sia2lah hasil penat lelah kita selama ini kan.. berbaloi sgt !

    ReplyDelete
  18. Memang puas hati tukang kebun bila tanaman keluarkan hasil. Terasa hilang penat lelah kan? Sukaaaa kacang botor!

    Setakat ni saya minat berkebun bunga aje. Next boleh ikut jejak langkah UA:)

    ReplyDelete
  19. Berkat rajin, usaha dan tekun itulah hasilnya Ummu. Kakak panggil kacang botor tu kecipir. Kakak lebih suka buat ulam makan dgn sambal belacan sedapnya Ummu.

    ReplyDelete
  20. saya yg tumpang tgk gambar pun rasa teruja, apatah lagi yang si penanamnya...

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah keluar jugak kacang botol ummu...sy br je menyemai yang baru...heheh yang lama dah arwah tiba2..kematian mengejut!
    byk tu hasil akan muncul nanti..sempat tak awk tuai ni...dah train aidan belum tuai sayur tu...:D

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads