Tuesday, 28 May 2013

Bila Hari Hujan.....

Hujan lebat seharian semalam..pagi nie pun masih lagi mendung dan hujan renyai2...bestnya ada alasan untuk tak perlu kekebun..sebab Allah dah turunkan hujan yang lebih dari cukup Alhamdulillah..

Semalam cuma keluar kejap bila hujan reda sikit tgk sayur2 dikebun..ade yang tumbang dibetulkan..

Cuma kacang panjang tumbang tak tertolong..kena letak pancang lebih lagi nampaknya..

Pagi nie lak terlebih rajin dalam hujan rintik2...

 
'Trimming' pokok lengkuas yang dah terlampau besar daerahnya..blocking cahaya untuk tanaman lain..tinggal sket untuk wat mandian dlm pantang kan...

Juga menanam cili.(takper tanam sekali bbrp pokok..mereka boleh hidup)...cuaca gini bila alih tanaman senang sket nak idup..inshaallah..

Lantas terlihat akan pokok kacang botor yg lebat buahnya tak terkejar mengutipnya...

Terpikir untuk buang yang dalam greenhouse..kelihatan semak..yg nie pun lebih dari cukup untuk dibuat makan..

Sebelum beransur kedalam rumah, sempatlah  mengutip yang mana patut...

Kailan yang bakal menjadi kailan ikan masin for lunch..inshaallah...terung dan juga kacang botor yang tiap2 hari dok makan krup krap krupkrap...

Hujan masih lagi on and off kat luar..yang didalam rumah cepatnyer terasa lapar walaupun dah isi perut kejap tadi..mata pula semakin berat macam rindukan che bantal gitu sejuk2 gini...

47 comments:

  1. dah lama tak masak lemak terung ala2 kat kelantan tu hehe...buat kerabu terung pun sedap,kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak putih gitu sedap kan...

      Delete
    2. k.kamsiah mcmana nak buat kerabu terung? cer citer.hehe

      Delete
    3. My mum suka buat kerabu terung..memang sedappp.tp tak ambik ilmu nak buat lg.hehe

      Delete
    4. My mum suka buat kerabu terung..memang sedappp.tp tak ambik ilmu nak buat lg.hehe

      Delete
  2. Salam Kenal Sis...

    Rajinnya sis berkebun. Lebih healthy kata orang kan....

    Take Care

    p/s: saya dah follow blog ni..nanti follow saya yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal qashmere...dahfollow dah..

      Delete
  3. assalamualaikum ummu...seronoknya dpt makan sayur hasil tanaman sendiri.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mama...alhamdulillah.rezki..:)

      Delete
  4. Alahaiiii...kesiannya cik kacang tumbang gitu...
    Nampak gayanya, lepaslah sayur untuk hari ni dan esok sedulang tukan UA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm..nampaknya gitulah okje..tp kena makan kacang botor hari2 nie muak nie..:)

      Delete
  5. makan sambal terung..eemmmph sedapnya

    ReplyDelete
  6. salam ummu...Alhamdulilah rezeki dari Allah hasil usaha kitakan...kak siti pun camtulah nampaknya...baru saja dapat makan sawi tomto pula ada yang dh masak dan yang paling bestnya roselle dah mula nak mengeluarkan hasil....alhamdulilah.Cuaca macam tu memanglah sedap nampak bantalkan lebih2 lagi badan pulak macam tu...apa lagi..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti.
      alhamdulillah...sungguh menjadi nampaknya kebun kak siti..kalau tanam berterusan..dptlah rezki tak putus2 kan...
      sedap tido tghari td..anak bujang lak tak mao tido...

      Delete
  7. Assalam Ummu,
    pagi2 merajin kan diri ye.
    sempat lagi trimming pokok lengkuas tu ya..hehe..
    wah, terung segar.. sedap nya kalau bakar, makan cecah air asam+cili padi..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie,,
      ooh..atie pun biasa makan terung bakar yer..sedap tuh...

      Delete
  8. Kacang botor kalau dah menjadi dah tak payah jaga kan ummu terus membiak. Kakak suka buat ulam memang sedap:) Senang aje ummu nak masak sayur keluar seminit dah sampai 'pasar depan mata' hihi... pilih aje nak terung ke kailan boleh aje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi hari2 kena petik kakak..dah tak larat nak makan daa...last2 jd keras kat pokok...
      pasar 2 hari sekali yer berjual..:)

      Delete
  9. baru balik dari 'pasar' ya.. selamat makan dan lepas selamat 'melayan' mata pula.. baby dalam perut tu duk diam-diam ya, ummi nak beradu kejap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat semuanya kak..makan n melayan mata.hehe..baby dok sibuk2 main bola kat dlm tuh..

      Delete
  10. kacang botor hari tu macam tak nak berbuah je kan?
    sekali dia berbuah... hah.. banyakkk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh..skrang makin giat berbuah dah tak terlarat nak habes..

      Delete
    2. dulu tu dia cuma acah-acah je nak tengok Ummu sabar ke tak sabar.... hahaha

      Delete
    3. hehe..btul tuh..ujian kan tgk sesabau mana.:)

      Delete
  11. salam UA, napok mcm lebat ujan tuh...tak napok plk aidan main ujan...ko kena kurung lg?...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ana..mmg lebat tuh dari smalam...ujan2 gini aidan kena dok dlm umah..takleh main ujan takut demam..:)

      Delete
  12. assalamualaikum..
    seronoknya hujan... kat puchong pun ada hujan.. tapi x lebat.. nyamok pulak banyak malam tadi.. bangun tido pagi tadi banyak yg dah kekenyangan.. x lepas dari tepukan nyamok2 kenyang,.. baru bergegas gi mandi siap2 utk ke tmpt kerja.. geram selagi tak dapat tampar nyamok2 kenyang tu..
    >> banyak hasil tanaman.. kesian pulak pokok kacang yg tumbang tu..
    >> dah lunch? makan apa sejuk2 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam
      banyak nyamuk yer..kena tido psg umah nyamuk tuh..sian fiyya..
      baru abes dinner nie..makan megi jer..tp mmg lama dah tak makan ..sedap...:)

      Delete
  13. Terbayang2 krup krap kacang botor tu...emmmm nyaman....ngam2 lagi perut yang tengah lapar gilak....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe...kadang aku krupkrap gitu jer tak cicah apa2 pun..:)

      Delete
  14. Salam Ummuaidan,

    Laa, kesian si kacang panjang menyembah bumi Fiji! Nasib baik dia jenis yang xde masalah walau jatuh gitu! Comey2 anak cili api tu, buat boh dalam budu, dengan dia sekali dimakan sebagai ulam! Banyaknya buah kacang botor, Mak Aji punya dok diam dah, x banyak buah, nak kena pujuk pulaklah tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makji..
      anak cili wat ulamker makji..kejam tuh..tak sampai hati..hehe..
      kacang botor tuh alhamdulillah since dah mula berbunga..berbuah tak putus2..nak makan lak tak terhabes..:)

      Delete
  15. best dapat makan sayur fresh dari kebun nie... segala penat lelah hilang bila tgk semua tanaman hidup subur... Liya tak serajin UA nak menanam semua tanaham nie.. beli kat pasar jr... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kan..bila kita berbakti pada tanah adalah rezkinya...:)

      Delete
  16. Assalamualaikum Ummu,
    Nyaman nyer kalau dpt selalu mcm ni.
    Malang sekali.. sekali balik cuma 3 bulan.
    Yg ditanam pun belum nampak hasil lagi.

    P/s;
    Berangan dulu.. semoga Allah memperkenan doa & hajat kami bila "pencen" nnt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak sham..
      takper k.sham nanti bila ade kelapangan dan peluang betul2 nanti..manfaatkannya yer..inshaallah..

      Delete
  17. kat rumah ros ada gok terung tapi beli daaa. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..oklah kan terung beli pun terung jgk..:)

      Delete
  18. Sukanya tengok hasil kutipan dalam dulang camtu Ummu, nampak indah sangat... terbayang2 cam dalam program masakan ala2 barat gitu.. best cicah budu tu ummu... hari2 makan budu tak pe tekak ni... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. program masakan gitu yer..lama dah tak tengok..heheh

      Delete
  19. sampai tk temakan kacang botor org tu yer...hehehe

    ReplyDelete
  20. Lengkuas tu tegap jer, geram tengok. I har tu boleh gatai nak tanam lengkuas lam pasu, mati kering jer hihihihi. Nampak lengkuas jer tingat singgang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lengkuas nie cepat merebak tau..mmg tak elok tanam dlm pasu...
      tp kan sy takpernah sekali pun buat singgang lagi...ikan tak sesuai..:)

      Delete
  21. alamak...kesian tgk pokok kacang yg tumbang tu...nsb boleh diselamatkan;)

    ReplyDelete
  22. seronok tgk sayur2 yang dh boleh dituai tu

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads